Anna Mašátová | Články / Reporty | 20.12.2015
Již dvacet let pořádá agentura Jazz Meets World v tuzemsku ojedinělý festival jazzového piana. Ačkoliv se pozornost veřejnosti upírá většinou spíše ke koncertům vážné hudby a klasických pianistů, jazzmani mají rozhodně co nabídnout. Ať už je to autorská tvorba, čistá improvizace či netradiční pojetí jazzových standardů.
Festival jazzového piana navíc dbá na programovou pestrost - do Prahy se tak každý rok sjíždějí klavíristé z celého světa. Letos zahájil květnovým prologem slavný Jacky Terrason, světoběžník s americko-francouzskými kořeny, kterého dokonce New York Times zařadili roku 1994 do žebříčku 30 under 30, tedy třicítky nejzajímavějších mladých lidí, ovlivňujících americkou kulturu. V pražském Rudolfinu doslova propotil košili, set složený z autorských kompozic i předělávek slavných skladeb - Over the Rainbow, La vie en rose či Chaplinova Smile, byl strhující.
Samotný festival proběhl na přelomu listopadu a prosince na několika adresách - v pražském Jazz Time, v Muzeu Antonína Dvořáka či v Nuselské radnici.Slovenský jazzový objev, Pavel Morochovič, představil převážně debut z roku 2013, Awakening, pustil se však i do Beatles. Švýcar Leo Tardin byl jeho protiváhou. Značně expresivní a živelné vystoupení, by se mohlo stát synonymem pojmu „moderní jazzové piano".
Druhým zastavením festivalové cesty se stalo vystoupení Rakušana Martina Reitera a Chorvata Matije Dediće. Osmatřicetiletý Reiter procestoval kus světa, vyzkoušel si evropská, americká i čínská pódia, inspiroval se svými učitely Fredem Herschem či Brucem Barthem, stejně jako Mozartem. Záhřebský hudebník, Dedić, se na klavírní stoličku posadil už ve velmi útlém věku. Nebyl divu, oba jeho rodiče, Arsen Dedić a Gabi Novak, byli uznávanými hudebníky. Muzeum Antonína Dvořáka hostiloo týden později českou zástupkyni, vynikající Pavlu Schönovou a mladého Španěla, Marca Mezquida. Závěrečný koncert patřil hostům ze sousedství. Marc Schmolling vystoupil v Praze již po létě v rámci Free jazz festivalu, syn slavné české básnířky Inky Machulkové je originálním a vyzrálým hráčem, zaměřujícím se spíše na náročného posluchače. Osmadvacetiletý Krakovan, Kuba Płużek, předvedl stále živý Chopinovský odkaz. Melodické skladby udivovaly technickou dokonalostí a citem, odměnou byl dlouhotrvající potlesk.
V přemíře turistických koncertů nevalné kvality i mainstreamových akcí, je festivalů, jako je tento, třeba jak sůl. Předvedení pestré škály způsoby hry na klavír a seznámení diváka s novými trendy i světově proslulými hudebníky v komorním prostředí, by si zasloužilo přinejmenším metál.
Mezinárodní festival jazzového piana 2015
Photo (c) Olga Staňková
Filip Peloušek 30.09.2024
Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.
Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024
Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.
Klára Řepková 29.09.2024
Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.
Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024
Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.
Marek Hadrbolec 27.09.2024
Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.
Dominik Polívka, Kristina Kratochvilová 27.09.2024
Přebíhám rozkopanou silnici k Veletržnímu paláci, který se na další čtyři večery, a brzká rána, stane mnohým druhým domovem. Mám skluz...
Jakub Veselý 27.09.2024
Ďalšie skladby napredujú bez pauzy a dlhé repetičné pasáže nehlásia koniec. Je to jeden celok, ktorý omamuje poslucháčov.
Veronika Tichá 25.09.2024
Z nové desky, na jejíž vydání spustili WWW crowdfundingovou kampaň, úspěšnou po pár dnech, nezaznělo živě nic, nicméně dvojice Anděrových předvedla...
Jarda Petřík 25.09.2024
Jsou to právě tyhle kontakty a propojení napříč AV festivalovou scénou, které v budoucích letech posunou Lunchmeat festival co do prezentovaných projektů výrazně dopředu.
Jarda Petřík 24.09.2024
Po čekání na dostatečně silnou mlhu se rozsvítí intenzivní bílá světla a uprostřed prostoru před projekčním obdélníkem se pozvolna zhmotní postava Katariny Gryvul.