Články / Reporty

Jeden z nejlepších pianistů planety na Jazzinci? Nejenom on!

Jeden z nejlepších pianistů planety na Jazzinci? Nejenom on!

Barka Fabiánová | Články / Reporty | 28.03.2013

Východočeský Trutnov má za sebou Velké finále mezinárodního hudebního festivalu Jazzinec. Ten se letos konal už popatnácté a opět nabídl velká jména jazzové scény. Festival začal už v lednu výstavou Jazz World Photo, pokračoval sérií únorových a březnových koncertů a vše ukončí dvojkoncert 10. dubna. Největší událostí festivalu bývá Velké finále, které se pravidelně koná první jarní sobotu ve společenském centru UFFO.

V předsálí vítala publikum česko-americká kapela Marimba Mama. Ze sibiřské zimy jste se rázem ocitli v tropech. Srdce kapely, které tepe v africkém rytmu, tvoří tři marimby, v jejich skladbách ale najdete i vlivy reggae, latinskoamerické hudby a funku. Skupina nedávno vydala album Horizons a setlist byl sestaven převážně z něj.

Po úvodním slovu ředitele festivalu Tomáše Katschnera stage obsadilo kvarteto slovenského saxofonisty Radovana Tarišky. V hvězdné sestavě hraje jeden z nejlepších jazzových pianistů planety Benito Gonzales, usměvavý oregonský basák Essiet Okon Essiet a slovenský bubeník Marián Ševčík (ten nahradil „zázračné dítě“ Dávida Hodka). Radovan Tariška představil na Jazzinci svůj nejnovější projekt Folklore to Jazz, ve kterém spojil slovenské lidové písně z různých regionů s jazzovými harmoniemi a latinskoamerickými rytmy.

Po krátké přestavbě scény se na pódiu objevila zářivá francouzská pěnice – Mina Agossi. A jak se na Francouzku sluší, v černobílých šatech byla neskutečně „chic“. Zpěvačka se narodila francouzsko-beninským rodičům, africké rytmy má v krvi. Za doprovodu basáka Erika Jacota a bubeníka Simona Berniera to rozjela ve velkém stylu. Na několik skladeb se přidal i Daoud David Williams, perkusista a tanečník v domácích trepkách. Pokud jste viděli film Černá kočka, bílý kocour a vzpomenete si na nemrtvého dědu Grgu, tak jako by mu z oka vypadl. Mina Agossi dokázala zvednout ze sedaček celé UFFO a stala se nekorunovanou královnou sobotního večera.

Po přestávce, kterou vyplnil další set Marimby Mamy, nastoupilo supertrio Franka Gambale. Někdejší spoluhráč Chicka Corey patří k nejlepším jazzovým kytaristům současnosti a skalní příznivce ortodoxního jazzu nadchnul svou virtuózní hrou. Ani zbývající dva členové Natural High Tria nezůstávali pozadu. Venezuelský pianista Otmaro Ruíz a kanadský baskytarista Alain Caron drželi s Gambalem krok a celé jejich trutnovské vystoupení bylo zahráno s precizností pro normálního smrtelníka jen těžko dosažitelnou, a přesto nepostrádalo živelnost a energii.

Půlnoční blues v podání jihoafrického kudrnatého mladíka Geralda Clarka neznělo vůbec ponuře. I když kytarista obdivuje syrové nahrávky Muddyho Waterse a Howlina Wolffa, jeho tvorbu ovlivnili i Ray Charles a Tom Waits. V Trutnově se mu podařilo roztančit několik nadšenců a těm, co seděli, způsobit nekontrolované podupávání. (V současné době je Clark ještě na šňůře po Čechách, neváhejte.)

I když se Velké finále protáhlo až do pozdních hodin, kdo zůstal, nemohl odjet. Světový jazz s nenapodobitelnou atmosférou Jazzince je zkrátka důvodem, proč se vyplatí do Podkrkonoší pravidelně vracet. Nebo vůbec neodjíždět.

Info

Jazzinec (International Music Festival)
23. 3. 2013, UFFO, Trutnov

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace