Články / Rozhovory

Jindřich Krippner (Divadlo Archa): Experiment: léto ve městě

Jindřich Krippner (Divadlo Archa): Experiment: léto ve městě

Aneta Martínková, Jarmo Diehl | Články / Rozhovory | 15.07.2020

Bez ohledu na hranice mezi žánry, to je jedno z hesel Divadla Archa, které si od svého založení v roce 1994 vybudovalo pověst na domácích i mezinárodních progresivních scénách jedinečnou dramaturgií, ale i inovativními projekty. Současné scénická umění je pouze jednou z položek jejich programu, letos rozšířeného i o prázdninovou část. V druhé polovině července proběhne Léto s Archou, které představí soubory divadelní i hudební, a to v prostorách celého divadla. Jak se daří Arše, co připravuje a co se mění v důsledku koronavirové pandemie nám řekl zástupce ředitele pro program Jindřich Krippner.

Archa má přes léto otevřeno poprvé za dvacet pět let existence. Spoléháte na to, že lidé budou kvůli absenci velkých letních festivalů přes léto více v Praze?

Během léta obyčejně nezahálíme. Většinou se vedle pravidelné údržby technologií a technické přípravy najde pár termínů pro větší koncert. Často se jedná o některou z hvězd letních festivalů, kterou stojí za to přizvat i do rozpáleného města. Vloni to byl Keb' Mo', kterého přivezli Liver Music, anebo Ziggy Marley ve spolupráci s Colours Selection. Během léta umělci také zkouší a na přelomu srpna a září probíhá dvoutýdenní Mezinárodní letní škola divadla v sociálním kontextu. Letošní čtrnáctidenní letní program je ale opravdu novinka. Díky korona přestávce máme údržbu částečně hotovou a rádi bychom našim divákům, kteří v mnoha případech opravdu v létě budou v Praze, nabídli zajímavé a pestré kulturní vyžití v Arše. Myslíme si, že v okamžiku, kdy je pro soukromé kulturní instituce doba velmi nejistá, je prostor pro neziskový sektor, aby nabídl pestrou a zajímavou kulturní službu obyvatelům a návštěvníkům Prahy. Zajímá nás, s jakými pocity budou návštěvníci do divadelních prostor přicházet. Jak moc je ovlivněna poptávka po kultuře. I tentokrát bereme Archu jako laboratoř společnosti a jsme zvědaví, jak tento letní experiment dopadne.

Bude léto prostorem především pro náhradní termíny akcí, které jste museli odložit, nebo jste vytvářeli letní program od nuly?

Jediný náhradní program v červenci je premiéra představení Dům bez spánku 14. a 15. července. Další hudební a divadelní program vznikal takřka od nuly. Koncem dubna jsme začali plánovat návrat do provozu a řekli jsme si, že nemůžeme mít zavřeno a čekat, “až se to vyplatí”, a že musíme otevřít naše chladivé podzemí v červencovém hicu velkoměsta. Protože naše programace do velké míry vychází z různých partnerství a uměleckých setkání, oslovili jsme několik umělců a partnerských organizací, ať pozvou své příznivce do Archy nebo do Plavek - nově otevřené kavárny ve vestibulu divadla.

Program je opravdu široce rozkročený - od ambientních večerů labelu Genot Centre po představení divadla Vizita s Jaroslavem Duškem v čele. Je v tom nějaký hlubší záměr?

Určitě je snaha o diverzitu celého programu a důraz na spolupráci s partnery. Snažíme se programem oslovit co nejvíce skupin našich diváků. Každý do Archy chodí na něco jiného - někdo zejména na koncerty, někdo na zahraniční projekty, někdo na dokumentární divadlo anebo ateliéry. Mám radost, že se podařilo oslovit jak větší partnery, jako je Radio 1, které představí klasiku OTK a své DJ's, tak mladé kolektivy, které reprezentuje Mr. Wombat. Studio, kde působí i naši zvukaři, uspořádá producentský workshop s Abletonem a představí mladé kapely Avokaduo, Branko's Bridge a Grottup. Bude se také natáčet veřejná debata pro podcast Kolaps od Alarmu. Těší mě spolupráce s Ondrou Lasákem z Genot Centre, který kromě Enchanted Lands a Obelisk of Light představí také Zoë Mc Pherson a Alessandru Leone z Berlína. Václav Havelka s Please the Trees si jako support zase přizvali Hissing Fauna. Zkrátka jsem moc rád, že se v tomto výjimečném letním programu podařilo dát prostor pestré společnosti umělců a jejich fanoušků a snad se trošku podaří rozšířit a propojit okruhy příznivců Divadla Archa.

Budete pro letní program využívat nějakých netradičních prostor v rámci divadla?

Program bude probíhat takřka v celém divadle. Ve velkém sále chceme vytvořit příjemný prostor pro poslech a tanec, klasické sedačky většinou nahradí polštáře a lehátka. Podium se skvělým zvukem se bude proměňovat podle projektů. Všem partnerům jsme nabídli variabilitu sálu, takže Genot volí variantu hudebníků a hudebnic obklopených diváky ze všech stran s výraznou projekcí. Tros Sketos budou hrát v kukátku a třeba Fall from Everest si chtějí natočit živák.

Od začátku června je v provozu denní kavárna Plavky, kterou provozuje již divadelním barem osvědčený Ondra Bárta (mj. také šéf Bullerbynu na Vinohradech) a jeho tým. Společně se pouštíme do programu pro kavárnu Plavky a chystáme různé podvečerní programy, jako je prostor pro nové zajímavé DJs, přednášky, čtení, debaty, natáčení podcastu a tak dále. Divadelní bar s DJ's pak bude hostit závěry programu a naváže tak na Archa Bar parties, které bývaly trochu utajené, ale jejich obliba roste. Kromě nabídky programu tak chceme přes léto vyzkoušet, jak ještě lépe otevřít foyer a nabídnout návštěvníkům příjemné místo k setkání.

Jak se vyvíjejí plány na podzimní a zimní sezonu? Necháváte si volný prostor k využití dle momentální zdravotní situace?

Během jara bylo naším hlavním úkolem přesunout maximum projektů na podzim a zimu. Někdy se to nepodařilo, a tak jsme přišli o koncert Jamese Blakea (Fource Ent.) nebo Chelsea Wolfe (Scrape Sound). Mnohé koncerty se ale přesunout podařilo. Jednou z hlavních zářijových akcí bude oslava deseti let Full Moonu s Bo Ningen a Autumnist, dvacáté narozeniny v Arše oslaví Kytary.cz, velmi zajímavý projekt chystáme s festivalem Lunchmeat. Na říjen jsme přesunuli koncert The Tiger Lillies s Orchestrem Berg, šestihodinová slovinská performance Together v rámci festivalu Bazaar se posunula na začátek listopadu. Tindersticks potvrdili příští červenec, Swans zahrají v březnu 2021. Mluvím samozřejmě o těch největších akcích. Vedle nich nás čeká téměř každý den jiný projekt. Celkem jsme díky pandemii zrušili 52 projektů a NEpřivítali téměř 17 tisíc diváků. Samozřejmě doufáme, že se situace stabilizuje a případná druhá vlna pandemie nebude tak likvidační jako ta jarní. Nicméně musíme být operativní a připraveni na všechny varianty.

Fungujete jako obecně prospěšná společnost, jste podporováni grantem Hlavního města Prahy. Stačí to, abyste přežili? Dají se v téhle situaci hledat další finanční zdroje pro kulturní stánek vašeho typu?

Není to jednoduché. Divadlo Archa pracuje s ročním rozpočtem přes 40 milionů a naše pravidlo je, že za každou korunu z grantu, který v současné době činí 19 milionů, musíme každou druhou korunu získat z jiných zdrojů. Hodně žádáme o další granty, zaměřujeme se na mezisektorové spolupráce jako například na spolupráci s behaviorálními psychology z Přírodovědecké fakulty UK a s architekty z ČVUT, se kterými budeme za pomoci divadelních metod zkoumat chování ve společnosti v době po pandemii a sociálním odstupu a výstupy pak aplikovat na architekturu veřejných prostor. Čeká nás evropský grant v programu Culture s maďarskými partnery, občas nás podporují různé ambasády a zastupitelství. A podstatnou část samozřejmě musíme vydělat na vstupném.

Při vysokém nájemném v centru Prahy, vysokých nákladech na umělecký program a výdajích na 13 zaměstnanců a 30 externích spolupracovníků jsme rádi, že je rozpočet vyrovnaný. Aby to tak bylo, děláváme i pár komerčních akcí, které jsme ale museli do konce letošního roku víceméně odepsat. Firmy, které by obyčejně objednávaly komerční akce, nyní šetří i na kávě do kanceláří. Velkou pomoc si slibujeme od speciálního grantu magistrátu, který všem příjemcům grantu na celoroční činnost umožňuje navýšení grantu o 20 %. To je samozřejmě velmi důležitá pomoc pro celý kulturní sektor v Praze.

Letní život v Praze bude v kontextu posledních třiceti let asi dosti výjimečný, nicméně menších festivalů po republice není málo, chystáš se někam? Co bude stát za podporu ve městě, koho z pořadatelů a vůbec kulturních institucí podpořit, kde to máš rád?

Léto výjimečné jistě bude, ale snad ne tak jako jaro. Vedle Archy se starám o program v Přístavu 18600 v Karlíně u Vltavy, takže pro mě se festivalové dění trochu odehrává v této městské divočině. Organizujeme zde malé i větší koncerty, přednášky a divadla a je vidět, že lidi rádi vyjdou ven do přírody na čerstvý vzduch. Těším se, že si během léta projdu Landscape festival. Mimo Prahu se chystám spíš do lesů a k vodě. Snad se mi podaří navštívit představení Ostrovy od Divadla Continuo v krajině kolem jihočeských Malovic. Mám rád menší akce, tak doufám, že narazím i na nějaký malý lokální festival. V Praze s rodinou rádi chodíme na Festival bloumající veřejnosti Habrovka, který je také přesunutý na srpen.

Info

Divadlo Archa
web subjektu

foto © Jakub Hrach, René Volfík

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Julie Hrnčířová: Ráda vymýšlím příběhy

su 08.01.2021

Sochař a fotograf Richard Wentworth prohlásil, že cigaretová krabička, podpírající nohu od stolu může mít v sobě větší sílu než sochy Henryho Moorea... Rozhovor.

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Libuše Jarcovjáková: Sednu na náměstí a čekám, co přijde

Michal Pařízek 08.01.2021

Její výstavu Evokativ vyhlásil britský deník The Guardian výstavou roku, většina snímků přitom vznikla před několika desítkami let. Talent a dílo Libuše Jarcovjákové v rozhovoru Michala Pařízka.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: K uzdravení potřebujeme jen mír (Aigel)

Maria Pyatkina 07.01.2021

Právě zážitky ze soudní síně, komunikace s orgány a návštěv milovaného v cele daly vzniknout projektu Aigel, který přinesl do ruského undergroundu nová ostrá témata.

Jiří Kotača (Cotatcha Orchestra): Bigbandová scéna zažívá renesanci

Anna Mašátová 07.01.2021

Co přinesla letošní krize, co musí zvládat kapelník i jaký je stav bigbandové scény hodnotí v následujícícm rozhovoru kapelník Cotatcha Orchestra.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Tomáš Tkáč: Akordů máš sedm - a dva jsou na píču

Lukáš Grygar 06.01.2021

"Tomáše jsem potkal v jeho pětadvaceti, teď si ke třicetinám nadělil druhou sólovou desku a navrch debut dvojice Něco něco, kterou tvoří s Alžbětou Trusinovou." Grygar zpovídá Tkáče.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Dan Bejar (Destroyer): V tu chvíli to poznáš

Jakub Peřina 06.01.2021

"Představte si, že je vám čtyřicet sedm let a vydáváte svojí dvanáctou desku. Jaké jsou vůbec šance, že bude jedna z vašich nejlepších?" ptá se Jakub Peřina v rozhovoru s…

Lukáš Heczko (Lodičky Dokořán): Válčíme s předsudky vůči Karviné

Golden Schwarz 18.12.2020

Iniciativa Dokořán se jmenuje sdružení, které už roky dělá Karvinou lepší. Jak se místu daří?

Miloš Hroch, Karel Veselý: Nechceme ghetto, kde se bavíme pořád ve stejné sestavě

Libor Staněk 15.12.2020

Playlisty temných nálad několika posledních dekád, které se přívalem společenských krizí stávají čím dál úzkostnějšími? Nejen o knize dua Veselý Hroch.

Bare Escape: Měli bychom chodit do ulic nadávat

Nela Bártová 14.12.2020

Měli bychom chodit do ulic více demonstrovat a nadávat. Snad brzy přijde událost, která vyvolá chybějící spontánnost, říkají Bare Escape, kteří letos chystají už druhou desku.

Full Moon 10: Šéfredaktorské tipy Michala Pařízka

redakce 10.12.2020

Poslední výběr nejlepších textů za deset let Full Moonu připravil šéfredaktor Michal Pařízek.