Veronika Tichá | Články / Recenze | 23.11.2021
Album Fist Me ‘till Your Hand Comes out My Mouth mělo být posledním britské dvojice Crywank, mělo být rozloučením nejen pro fanoušky, ale i pro muzikanty. Jay Clayton, zakladatel a zpěvák, začal pracovat na novém projektu Lovewank, v rámci kterého vydal pár demo nahrávek, ale v létě najednou vyšla deska Just Popping in to Say Hi. Složil ji Clayton a se svolením bývalého člena Crywank, bubeníka Dana Watsona, ji vydal pod původním jménem kapely.
V díle se odráží spousta emocí, jak jsme u Crywank zvyklí, především smutek, stesk a nostalgie, tentokrát okořeněné o vzpomínky na požár vlastního domu, na rozpad kapely, zánik přátelství, prostor dostává i vztah k sobě samému. Nejkontrastnější je po hudební stránce skladba Memories Elephant. Trvá sice jen něco málo přes minutu, přesto působí naléhavě a v jejím závěru Clayton surově křičí „I can get nostalgic for a time, where I hated being alive“ a nechává doznívat rozladěné kytarové vyhrávky. Skladba Chainmail přichází jako uklidnění po divoké bouři, ale textově navazuje na předchozí, Clayton zpívá o sebedestruktivních myšlenkách a jejich potlačování, přirovnává svůj psychický stav ke drátěné košili, kterou má stále na sobě – chrání ho, ale zároveň tíží.
Z celku se vymyká poslední píseň Commodified Dissent As an Act of Resistance (or The Many Disappointments of the Fictional Band of Hypocrites Known As Ultra Bono). Odkazuje na album Ultra Mono britských Idles, které Clayton imituje vokálně i textově. Ti ve své tvorbě často plivají po lakomé společnosti, politicích a toxické maskulinitě, přesně tyto věci přitom podle Claytona sami podporují.
Crywank mohou působit písničkářsky nebo folkově, sami se ale tomuto označení vždycky bránili. Žánr anti-folk, kterým se zaštiťují, vznikl v 80. letech jako odpověď na klasický folk a snaží se předat nějakou důležitou zprávu nebo emoci, ať už vztek z politiky nebo smutek z nešťastné lásky. Anti-folk používá sarkasmus a ironii, texty jsou zesměšňující nebo parodující, jakkoliv hudba je vlastně folková. Album tak může na první poslech působit klidně a místy až pohodově, hlavně co se instrumentální části týče, v textech se ale skrývá spousta bolesti a nejistoty.
Crywank - Just Popping in to Say Hi (vlastní náklad, 2021)
Spotify
foto © se souhlasem Jaye Claytona
Paulína Janičíková 21.05.2022
Naplnenie, ktoré prichádza po uvedomení si vlastnej osobnostnej esencie, je stelesnené v záverečnej skladbe a sprievodnom klipe Gentle...
Veronika Tichá 15.05.2022
Přestože jsou texty poměrně negativní, nevyzařuje z nich beznaděj, ale všechny emoce se dostávají ven a nebojí se být divoké, průbojné a drsné.
Michal Pařízek 08.05.2022
Theon Cross je členem Sons of Kemet nebo Seed Ensemble, v posledních letech shodně nominovaných na Mercury Prize, spolupracuje s Nubyí Garcia, Mosesem Boydem nebo rapperem Kanem.
Michal Pařízek 26.04.2022
Dionysus působí zcela jinak, aniž by Lisa Gerrard a Brendan Perry, jehož podivuhodné zájmy a potěšení jsou za nahrávkou cítit zejména, ztratili cokoli ze svého umu, stylu nebo elegance.
Tomáš Kouřil 19.04.2022
S novou nahrávkou vytanou vzpomínky na druhou půli nultých let. Sociální sítě neexistovaly, na koncerty se chodívalo na kapely, ale i jen tak potlachat...
Filip Švantner 11.04.2022
Helms Alee... To nie je len nostalgia za skvelým katalógom Hydra Head a za časmi, keď hardcoreové kapely zo Seattlu vydávali jeden nadčasový album za druhým.
Jiří V. Matýsek 02.04.2022
Hvězdná pěchota je klasika, kterou překryla její filmová adaptace, a nové vydání nakladatelství Argo ji tak u nás může vrátit do oběhu.
Jiří Přivřel 01.04.2022
Hudební inspirace řekou jako omílané téma? V tomto případě to rozhodně neplatí.
Ema Klubisová 17.03.2022
Na prvý pohľad pôsobí Glitch Princess ako syntéza ranej tvorby Grimes, estetiky Chromatics a minimalistickej výpravnosti ambientu.
Veronika Tichá 15.03.2022
VDYD vydávají první album s názvem Carousel a s ním novou nálož zasněných kytarových riffů a jemných melodií s texty plnými nostalgie, smutku, ale i radosti a naděje.