Články / Reporty

Jiskrná Hlavenková na vrcholu

Jiskrná Hlavenková na vrcholu

Veronika Mrázková | Články / Reporty | 15.04.2017

Historka na začátek? Kostel sv. Vavřince je sice i na Petříně, ale na koncert byste na něj běželi jako já zbytečně. Odehrával se ve staré modlitebně sv. Vavřince na farnosti na Újezdě, tedy pod Petřínem. V místě, které vzbuzovalo velký respekt. Nonšalantní pán za mnou svému doprovodu těsně před koncertem nahlas googlil: „Toto místo vzniklo už ve 12. století, původně v románském stylu. Fresky, jejichž torza stále vidíme, jsou ze století čtrnáctého...“ Taky poznával klavír: „Je starý, už téměř legendární, seznámil jsem se s ním v Telči. Byl stvořen pro piedestal, pro velkou hru… Už se nevyrábí.”

Když jsem Beatu Hlavenkovou viděla naposledy, byl to zážitek jiného druhu, tehdy opanovala Czech Music Crossroads v industriálních kulisách Dolní oblasti Vítkovice. V jedné ze síní Pražské filharmonie měl Hlavenkové recitál zase jiné vyznění, poetické, s puncem unikátnosti, o to vzácnější, že má s albem Scintilla jen tři zastávky. Většina jejich vystoupení probíhala poslední dva roky díky velkorysým Norským fondům ve Skandinávii a odtamtud si „přivezla” vnímavého pianistu Anderse Aaruma. Jako třetí se před komorní publikum postavil Miloš Dvořáček (-123minut, Čikori, Vladimír Václavek atd.), jehož respekt k toku skladeb a empatický doprovod takřka bez předchozího zkoušení sklízel velký potlesk. Když hrál metličkami na vlastní dlaně a rytmus doplňoval kličkou nefunkční hrací skříňky, říkala jsem si, že jeho hravost s věkem ještě roste.

fotogalerie z koncertu zde

Virtuózní Hlavenková si pozvala ještě jednoho hosta, když v jedné skladbě zazpíval Justin Lavash. A překvapil, jeho niterný projev připomněl největší písničkáře 20. století a dokonale zapadl do koncepční prezentace celé desky. Program Scintilla představuje „jiskry” života umělkyně: Dětství, Věčnost, Krajina... A zatímco se Hlavenková navzdory námětům patosu vyhnula, já se mu bráním jen stěží. Většina melodií byla nesmírně něžná, zároveň jádro její tvorby je v lehkosti základních motivů. Ano, ohromila i několika hutnými pasážemi, ale víc než náročná „kila” zaujaly jemné klavírní linky hrané unisono s Andersem. Jako zásadní obohacení vnímám právě Andersovy Rhodes klávesy, které mají rozvláčný, zeširoka posazený, mazlivý zvuk. A když bylo třeba dát skladbě něco navíc, sáhla Hlavenková po krabičce, „ve které si převáží část svých hostů z desky”. (Až v letáku k turné jsem si všimla, že mezi nimi ve studiu usedl také světoznámý klarinetista Evan Zyporyn, jehož spolupráci oceňoval sám Steve Reich.) Sem tam nám je pustila z krabičky ven a jindy plnila modlitebnu tím, k čemu byla určena, andělským zpěvem. Hádám, že poslouchali i ti na výsostech.

Info

Beata Hlavenková
11. 4. 2017, Kostel sv. Vavřince, Praha

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Z predátora obětí. A naopak (Panthera, 420PEOPLE)

redakce 11.09.2019

Pět šelem v kleci pomalu krouží a soustředěně, hladově vyhlíží. Přichází Panthera...

Netančilo se: HTRK

redakce 09.09.2019

Začalo to drtivým duněním pomalých basů. Kytara jen probleskovala, zpěv se blížil spodní hranici slyšitelnosti. Tak HTRK znít neměli...

Neobyčejně obyčejná Courtney Barnett

redakce 07.09.2019

Sebeironická vypravěčka i zuřivá punkerka. Ultrasympatická bytost, s níž byste moc rádi strávili noc. A spíš než co jiného tím mám na mysli...

Ty už odcházíš? (Courtney Barnett)

redakce 07.09.2019

To není její věta, neodpustila jsem si říct nahlas. Patří snad Carrie Fischer a mně se příčí, když je cizí věta tou nejzajímavější částí textu...

V tempu. Ariana Grande

redakce 06.09.2019

Průhledná ledvinka za osm dolarů, se stejnou cenovkou průhledná taška i kabelka. Nad nabídkou oficiálního webshopu s merchandise Ariany Grande se nelze než pousmát.

Ve spleti harfy, na pláni cella: Mary Lattimore, Julia Kent

redakce 06.09.2019

Svým oblíbeným vtipem uváděla americká harfenistka Mary Lattimore kompozici nazvanou The Warm Shoulder, prý romantickou.

Jiná opera, jiné zvuky: Ostravské dny 2019

redakce 02.09.2019

Když Morton Feldman oslovil Samuela Becketta s žádostí o libreto, oba se okamžitě shodli na tom, že operu nesnáší. Úměrně tomu v Neither absentuje většina jejích specifik, například děj.

Magická krajina blikající žárovky (Aluk Todolo)

redakce 30.08.2019

Aluk Todolo aneb jak z mála vydolovat hodně. Platí to o jejich hudbě, platí to i o vizuální stránce koncertu. A sklepní ráj Underdogs' tomu dal ideální prostor.

Tohle není jen další písničkář (Hozier)

redakce 29.08.2019

Když zazní rozvážná Talk z letošní desky, v duchu si říkám „To je ono! Právě za to ho mám ráda – za ty temné polohy, z nichž mrazí v zádech“.

Acidová bouře The Warlocks

redakce 29.08.2019

Už během prvních tónů písně Disfigured Figure z nového alba Mean Machine Music bylo zřejmé, že nepřivezli žádný hippie oceánský zefír z minulých let...