Články / Offtopic / / Movie/dox

Jobové kapitalismu? (Pardon, nezastihli jsme vás)

Jobové kapitalismu? (Pardon, nezastihli jsme vás)

Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 14.12.2019

Režisér Ken Loach je vytrvalým kritikem stávajících sociálních poměrů na Britských ostrovech. Jeho filmy (třeba oceňovaný Já, Daniel Blake) popisují postavy, které uvízly ve slepých uličkách systému. Osud čtyřčlenné rodiny z jeho nejnovějšího snímku Pardon, nezastihli jsme vás jde daleko za hranu komfortnosti a nenabízí útěchu. Zadlužená rodina z nižší střední třídy žije život z ruky do huby: manžel je řidič doručovací společnosti, manželka obětavá zdravotní sestra. Oba práci obětují veškerý čas, aby mohli finančně zabezpečit chod domácnosti, rebelujícího syna i jeho mladší sestru.

Loach se hlásí k levicovým tvůrcům akcentujícím nedostatky kapitalismu, film to odráží třeba ve zkarikované postavě „vykořisťujícího“ zaměstnavatele. Příběh začíná ve chvíli, kdy se rodina nemůže z neutěšené finanční situace vymotat – těžiště filmu se posouvá od toho, proč se do dluhové pasti chytili, k tomu, jak (a jestli) se z ní mohou vysvobodit. Snímek je vystavěný tak, že za vším neštěstím hledá zejména společenský systém. Matka i otec v práci trpí a nemají se jak dovolat spravedlnosti, divákovi nezbývá, než s nimi sympatizovat.

Ve scénáři, který sleduje všední pracovní činnosti obou manželů, není mnoho místa pro vykreslení rodinného života. Když už, črtá ho se vší napjatostí, kterou střetávání přepracovaných rodičů a drzého mládí provází. Za mezigeneračními půtkami je ale cítit vzájemná láska, to dává filmu druhé, apolitické čtení: jak mohou obstát (rodinné) vztahy pod tlakem povinností? Tenze mezi rodiči a děti narůstá tím víc, čím méně času spolu mohou trávit, rodiče ztrácí představu o životě svých potomků. Ovšem dějová linka, ve které syn přichází o svou dobrou kamarádku, možná dokonce první lásku, vyšumí do ztracena.

Pardon, nezastihli jsme vás popisuje problematiku zadluženosti domácností z osobní i společenské perspektivy. Film je sugestivní, nenabízí úlevu ani odpočinek, dokonce si vystačí bez hudebního doprovodu, který by tíživost příběhu mohl odlehčit. Loach se nesnaží diváka bavit, nabízí syrový popis rodiny v nezastavitelné sestupné spirále. Znepokojivé otázky pokládá z ideologicky vyhraněných pozic, jež nemusí nutně oslovit ty, kteří jejich jeho názory nesdílejí.

Info

Pardon, nezastihli jsme vás
režie: Ken Loach, 2019
web distributora

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Uši sú na počúvanie (Muž so zajačími ušami)

Jakub Blaho 04.08.2021

Za výslednou kvalitou filmu je do značnej miery podpísaný aj Miroslav Krobot, ktorému bola rola ušitá na mieru.

(Ne)zaostrené na nemŕtvych (Armáda mŕtvych)

Jakub Blaho 14.06.2021

K svojmu najnovšiemu filmu dostal Snyder veľkú kreatívnu slobodu. Ako s ňou narába, nám už napovedala jeho režisérska verzia Ligy spravodlivých...

V zajatí siete (Sociálna dilema)

Bibiána Hajdanyová 02.05.2021

Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Bibiána Hajdanyová 28.04.2021

Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv.

Trpezlivosť mier prináša (Správy zo sveta)

Jakub Blaho 27.04.2021

Čoraz sporadickejšie vznikajú filmy, ktoré by sa skutočne inšpirovali klasickým westernom. O to prekvapivejšie je vidieť v takejto pozícii režiséra Paula Greengrassa.

Komorní Vykopávky navozují rodinnou atmosféru

Zuzana Tesaříková 23.04.2021

Historický rámec filmu o skutečné události objevení vzácných hrobek dobře slouží dramatickému vyprávění o vztazích mezi postavami.

Créme de la Créme: Francúzsko na domácej obrazovke

Jakub Blaho 20.04.2021

Po minuloročnej odmlke spôsobenej zavretím kín si aktuálny ročník našiel dočasný nový domov na videotéke Edisonline.

Kto je to monštrum? (Teddy)

Jakub Blaho 17.04.2021

Teddy alegorizuje útrapy dospievania a to nie len na úrovni telesných zmien, ale hlavne odcudzenia od spoločnosti, v ktorej sa dospievajúci nachádza.

Deštruktívny trojuholník (Milenci)

Jakub Blaho 14.04.2021

Film prostredníctvom svojich postáv otvára dôležitú a citlivú tému toxického vzťahu poháňaného mužskou manipulatívnosťou.

Zradné stránky internetu (Delete History)

Jakub Blaho 13.04.2021

Prvým premiérovým titulom tohto ročníku festivalu francúzskeho filmu Créme de la Créme bola absurdná komédia Delete History. Edisonline.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace