Články / Offtopic / / Movie/dox

Johnny Depp a stařenky s nákupem (Black Mass)

Johnny Depp a stařenky s nákupem (Black Mass)

Shaqualyck | Články / Offtopic / / Movie/dox | 02.01.2016

Jedno se Johnnymu Deppovi musí nechat, odmítá se držet při zdi. Navzdory věku (52!) a odmakané reputaci se nezříká výzev. Z pozice hollywoodské megastar by si nadosmrti mohl spokojeně hladit dredy coby populární kapitán Jack Sparrow, namísto toho volí neotřelé náměty a sympatickou žánrovou rozkročenost. S mrtvou vránou na hlavě se po boku Osamělého jezdce pokoušel okysličit svou pirátskou kreaci špetkou westernového espritu, v kyberprostorové sci-fi Transcendence režírované debutujícím Nolanovým kameramanem Wallym Pfisterem zase prubnul existenciální zelenou agitku v nezvyklém romantickém hávu z jedniček a nul. Z lámání diváckých rekordů však překvapivě sešlo a z komedie Mortdecai: Grandiózní případ, která snad měla oživit vzpomínku na svéráznou poetiku Růžového pantera, se dokonce vyklubal slušný propadák.

Skrze hlavní part v syrové gangsterce Black Mass tentokrát zakouší sociálně patologické podhoubí Jižního Bostonu a vrací se tak na půdu organizovaného zločinu, kterou důvěrně zná. S temnou stranou síly koketoval už v 90. letech v Newellově mafiánském dramatu Krycí jméno Donnie Brasco, kde mu byl sparing partnerem samotný Al Pacino. A v krvavém retro opusu Veřejní nepřátelé ztělesnil pod taktovkou Michaela Manna v roce 2009 rovnou legendárního Johna Dillingera. V aktuální adaptaci stejnojmenného bestselleru z per bývalých reportérů deníku Boston Globe Dicka Lehra a Gerarda O’Neilla si pro změnu bere na mušku postavu Jamese „Whiteyho“ Bulgera.

Ten proslul jak zločinnými eskapádami v hlavním městě Massachusetts, tak nadstandardními vztahy s úplatnými prospěcháři z FBI, kteří mu bláhově nechali volné ruce a pak se nestačili divit. Na základech kamarádšoftů z pískoviště vystavěl agresivní prospěchář s požehnáním federálů dokonalou klientelistickou síť živenou strachem, korupcí a násilím. Vítejte ve světě, kde archetypální kastování na policajty a zloděje pozbylo smysl. Drogy, vraždy, cinklé sázky, žádná špína nebyla sebestřednému lumpovi cizí. Zatímco se čile paktoval s IRA, nežádoucí italskou konkurenci mu z cesty odklidili spřátelení strážci zákona. Kdo se mu znelíbil, putoval šupem pod drn. To vše za dohledu uvědomělého mladšího brášky (přesný Cumberbatch), který paralelně budoval neposkvrněnou politickou kariéru z postu senátora a váženého univerzitního hodnostáře. Opět se potvrdilo, že osud má smysl pro ironii a ty nejdivočejší historky nepíšou scenáristé, nýbrž sám život. Stačí otevřít noviny…


Soustředěnému výkonu k nepoznání namaskovaného Deppa není co vytknout. Ať už morduje nepohodlné svědky, žertuje se synkem, nebo pomáhá stařenkám s nákupem, činí tak s lehkovážnou grácií a chladnokrevným zápalem. Jeho mrazivé kreace bezezbytku využívá Scott Cooper, jenž zpoza klapky barvitě ilustruje vzestup a pád bezskrupulózního levobočka Tonyho Montany, zároveň rozehrává stylovou variaci na to nejlepší ze Scorseseho. Prim hraje příběh, žádný zběsilý střih, žádná kamerová exhibice. Cooper se nepředvádí, režíruje úsporně, vědom si kvalit luxusního hereckého ansámblu (Bacon, Sarsgaard), ze kterého krom drsného protagonisty nejvýrazněji vyčnívá dvojaký Joel Edgerton v roli zkorumpovaného křiváka Johna Connollyho. Potíž je s překombinovaným scénářem, jehož autoři se z jednotlivých kapitol Bulgerova pestrého životopisu snažili ocitovat vždy aspoň pár vět, když skoro každá by vydala na samostatný film. Rozpačitá katarze přichází pět minut po dvanácté a Deppovo mistrovství v závěru zbytečně kazí kolísavé tempo s řadou slepých odboček, které devalvují dojem z jinak obstojného řemesla.

Info

Black Mass: Špinavá hra
Režie: Scott Cooper (2015)
www.blackmassthemovie.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Parazit (pro každého)

Jakub Kurnas 03.11.2019

Snímek, který si z letošního Festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu, zaujme jak důrazem na sociální tematiku, tak drsným černým humorem.

Staříci na cestě

Veronika Havlová, Viktor Palák 21.10.2019

Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?

Pod plechem trumpet (Brasslands)

Jakub Kurnas 09.10.2019

Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí.

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

Veronika Havlová, Viktor Palák 02.10.2019

Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.

Vtedy u Tarantina (Once Upon a Time in Hollywood)

Bibiána Hajdanyová 25.08.2019

Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No...

Poloboh, Lucifer alebo len obyčajný človek? (Diego Maradona)

Bibiána Hajdanyová 29.07.2019

Film neháji žiaden z Maradonových excesov a prešľapov, nesnaží sa v divákovi vyvolať pocity súdržnosti s jeho osudom, taktiež ho nezhadzuje.

Karlovarské dvojhránky (Takové krásné šaty)

Veronika Havlová, Viktor Palák 11.07.2019

Z kolonády do kina, ročník 2019 - část první: nový cinefilský dezert britského režiséra Petera Stricklanda.

Málo beatů (Beats)

Jakub Kurnas 11.07.2019

Beats dobře pracuje s humorem, podtrženým kouzelnou skotskou angličtinou, a vyniká skvělým vizuálním zpracováním. Výprava je vypiplaná, perspektivu mnoha záběrů dotvářejí skvělé graffiti.

Za hokejem do Maroka a putování krajinou bez života (MFF KV)

Lukáš Masner 02.07.2019

Důmyslně nakládat s pocity a mezilidskými vztahy se povedlo Caseymu Affleckovi, který ve Varech představil drama Světlo mého života.

Korzo #3: Vzpomínky a paraziti

Michal Pařízek 01.07.2019

S Richardem Lowensteinem, režisérem filmu Mystify Michael Hutchence, jsme se potkali právě po projekci dokumentu o Formanovi a na něj taky hned několikrát přišla v hovoru řeč.