Články / Reporty

José González – sám, s kapelou, nebo raději Junip?

José González – sám, s kapelou, nebo raději Junip?

Zdeněk Němec | Články / Reporty | 07.03.2015

Deset let od debutu Veneer přistál v Praze José González. Švédský písničkář, co vypadá jako Španěl a ještě k tomu hraje na španělku. Neprojížděl kolem náhodou, ale přivezl kapelu a novou desku Vestiges & Claws. Do vyprodaného Lucerna Music Baru s nimi navíc dorazila známá Islanďanka Ólöf Arnalds.

Coby člen koncertní sestavy múm jezdila Ólöf Arnalds na šňůry po celém světě. Teď do Prahy přijela sama za sebe, s aktuální deskou Palme a s kytaristou. Björk o ní kdysi prohlásila, že je „někde mezi dítětem a starou ženou“. Arnalds to potvrdila pěveckým projevem (i vzhledem) a příjemně naladila publikum na Gonzáleze.

Ten o své nové desce prohlásil: „Původně jsem byl rozhodnutý, že se na Vestiges & Claws budu držet minimalistického stylu, který jsem představil na předchozích dvou albech. Jenže když jsem se pustil do nahrávání, zjistil jsem, že většina skladeb zní mnohem lépe s kytarami, údernějšími bicími a doprovodnými vokály. Myslím, že jsem zvolil dobře, album je díky tomu mnohem zajímavější a různorodější." Tady se láme chleba. Záleží, jestli jste fanoušci komorního debutu Veneer a podobně jemné nahrávky In Our Nature, anebo Junip. Hlavně je ale důležité, co čekáte od Josého sólového koncertu.

I když Vestiges & Claws zdaleka nezní jako Junip (pořád jde o lehce rozpoznatelnou řadovku frontmana), při živém provedení tomu bylo jinak. Určitě se na tom podepsala i přítomnost Tobiase Winterkorna na pódiu. Právě s ním González tvoří základ Junip. Tam, kde dřív bývala jen kytara a introvertní zpěv, které občas doprovázel nenápadný rytmus vyťukávaný do těla kytary, byla na koncertě celá kapela. Vícehlasy, klávesy, druhá kytara a rytmus umocněný dvěma bubeníky. Jeden klasický a druhý s kongy. O to více působily písně hrané jen Gonzálezem a z Crosses se rázem stalo něco kouzelného. Španělka a něžný zpěv!

Z celého vystoupení jasně vyčníval hit Heartbeats a výborně vygradovaná píseň Teardrop, při které kapela dokonale šlapala. Vůbec nevadilo, že jde o covery The Knife a Massive Attack. Naopak. Tyto dvě skladby jasně dokázaly, jak Josého silný a osobitý projev může výborné písničky posunout jinam - novým a zajímavým směrem.

Jistá míra intimity byla zachována i přes fakt, že González nebyl na pódiu sám a navíc hrál ve vyprodaném klubu. O tom, že je okouzlující sympaťák, netřeba diskutovat (kolik muzikantů dá během „svého“ setu prostor pro písničku klávesákovy kapely jako González?). Kouzlo osobnosti fungovalo. Koncert byl moc fajn, kapela držela pohromadě, ale pokud mám jít příště na sólový koncert Josého Gonzáleze, tak poprosím bez doprovodných muzikantů. V případě Gonzáleze s kapelou dám raději přednost Junip.

Info

José González (swe)
4. 3. 2015, Lucerna Music Bar, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pouliční umění na krabicích od pizzy (Jan Vykypěl, Galerie Průchod)

Minka Dočkalová 02.04.2021

Součástí výstavy je kolekce pomalovaných obalů od pizzy. Využití odpadního materiálu ilustruje Vykypělův obvyklý způsob práce, jejíž jádro tkví v procesu tvorby.

Festival na dosah myši - SXSW 2021

David Čajčík, Michal Pařízek, su 25.03.2021

Jaké to je dívat se čtyři dny po nocích na kapely, filmy a moudré diskuze? Přinášíme report z online festivalu SXSW.

Chyba jako náznak změny: Galerie Průchod nekončí

Minka Dočkalová 11.03.2021

Umělci byli konfrontováni s tím, jak jednoduché je dostat se z rubriky Kultura do sekce Zločiny a soudy - prostřednictvím této situace na vlastní kůži prověřili vratkou hranici mediálního prostoru.

For k-punk 2021: postkapitalistické touhy

Mia Kordová 07.02.2021

Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.

Galerie Průchod: veřejný výstavní prostor pro nikoho

Minka Dočkalová 21.01.2021

Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.

Eurosonic Noorderslag 2021: Možnosti tu jsou

Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021

Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Mezi Smetanou a music clubem (Bez ambicí)

Michaela Šedinová 09.09.2020

Ve skvělém prostředí – venkovní Smeták stage stála u Smetanova domu a vnitřní v industriálním klubu Kotelna.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace