Články / Rozhovory

Josef Jindrák (Polí5): Vydaná alba jsou jako moje děti

Josef Jindrák (Polí5): Vydaná alba jsou jako moje děti

Richard Kutěj | Články / Rozhovory | 20.12.2015

Věčně usměvavý a příjemný znalec všemožné muziky i knih, jehož stánek je již symbolem některých hudebních festivalů, jiní ho zase potkávají za pultem pražského hudebního a knižního obchodu Rekomando v Trojanově ulici. Vydavatel hudby, knihkupec a také basák kapely Skrytý půvab byrokracie Josef Jindrák svůj label Polí5 založil před dávnými lety. Dnes stojí v čele oblíbeného a silného hudebního vydavatelství, které je, krom nesmírně pestré stylové nabídky, známé důrazem na kvalitu a především i zajímavostí vydávané produkce. Polí5 má své příznivce nejen mezi hudebními fanoušky a fajnšmekry u nás, ale i v zahraničí. Josef Jindrák je hostem druhého dílu volného seriálu o labelech, s labely a pro labely.

Proč mít v době, kdy lidi stále méně kupují klasické nosiče a nejsou ani příliš ochotni kupovat si hudbu z placených downloadů, label? Proč provozujete ten svůj?
Samozřejmě je to především frajeřina. Ignorace toho, co lidi chtějí. Ale nakonec, dělá se to pro věčnost, to pak všechny další hlediska nemají význam… A že se málo kupuje - no, stejně všechno mimo hmotné nosiče nabízím i zdarma na bandcampu.

Myslíš, že přijde čas, kdy labely zaniknou a hudbu si budou vydávat kapely samy s tím, že naprostá většina produkce bude na internetu?
Jistě to bude sílit, ale už teď je jasný, že se stejně kapely sdružujou pod nějaký hlavičky nebo štítky, tedy labely i na internetu. Když bude mít tisíc neznámých kapel každá samostatně svých šest desek někde na webu, nikdo se v tom nevyzná a ztratí se to. Vydavatel není nutný, ale v něčem pomáhá a někomu to stojí za to.

Jaký je u vás poměr vinyly/CD/kazety? Měnil se v průběhu let? A pokud klasické nosiče ani nevydáváte a děláte jen downloady, proč a jaký to má pro label význam?
V současnosti dělám především klasická CD, jednou za rok i vinyl. Ale když jsem začínal, šlo pouze o CD-r s ručně lepenýma krabičkama. Na vinyl jsem tehdy ani nepomyslel, hlavně z finančních důvodů.

Jak se labelu vedlo letos a co všechno jste vydali?
Poslední tři roky si vede skvěle, dokonce se i něco prodá, kapely nabízí jednu skvělou věc za druhou a masivně musím odmítat. Co jsem vydal, je snadno dohledatelný na našem webu, letos to bude přes deset titulů (něco je ještě ve výrobě a těžko říct, jestli se to stihne letos). Z větších jmen - Dunajská vlna, Vladimír Václavek, kmenoví B4 udělali předělávky Plastic People, první letošní deska vůbec (ne jen u mě) byli Kyklos Galaktikos atd.


Která z desek je ti nejbližší, pokud se to dá říct?
Takhle označit jeden titul je nemožný - každý má svoje, říkám tomu, že jsou to moje děti, nemohu mít jedno raději. Navíc se vždy spíš soustředím na to, co teprve bude, tedy nejbližší je mi v jistém ohledu právě to, co je nejnovější, těsně před realizací - teď jde o Holy Fanda & The Reverends.

Co chystáte na rok 2016?
Hned začátkem roku vyjdou dva výjimečné tituly - sólové album brněnského harmonikáře Radima Babáka (to je ten, co má třeba s Tomášem Vtípilem společné duo Che anebo mimo jiné hraje v rurálním undergroundové Čočce), je to naprostý samorost ve smyslu své poetiky, jinak učitel hudby. A právě posílám do výroby CD Tomáše Hrubiše, mladého klavíristy, jehož deska zní jako by Filip Topol nahrával soundtrack pro Amélii z Montmartru. V březnu pak vyjde první sólové album Pepy Ostřanského (Ex Dunaj, Kuzmich Orchestra...) pod názvem Ostrak Mode.


Možná se to nestihne příští rok, ale v procesu je už i nové album kapely Ruce naší Dory. To jsou moji vrstevníci, přátelé, kapela dramatika S.d.Ch., na jehož textech je to celé postavené. Oni už mají tři alba, ale všechna trpěla totálním podceněním produkce. Takže jsem si řekl, že se praštím přes kapsu, a najal na to nejpovolanějšího - Ondřeje Ježka, který bude jako producent rozhodovat o každým zvuku a uděláme to tak, jak nejlíp v našich podmínkách vůbec lze. Asi ještě něco přibude, ale bez sponzora těžko, tímhle jsem se totálně vyčerpal.

Sleduješ produkci dalších českých labelů? Máš mezi nimi nějaký oblíbený? Funguje na tak malém písečku něco jako řevnivost?
Já mám prodejnu s muzikou, takže vidím, co dělají ostatní, dokonce jaký to má ohlas u lidí apod. Ale pokud do toho započítám i kazetový labely, e-vydání, tak to není v mých silách všechno proposlouchat, a nemohu tedy říct, že znám všechno. Často jsou mezi ostatními vydavateli i přátelé, řevnivost tedy není na místě, ale jistěže se ke mě donesou i řeči, že jsem si něco někomu dovolil vyfouknout. Mě je to ale tak nějak jedno.

3 české a 3 zahraniční desky roku 2015?
Mě projde ročně rukama (ušima) stovky desek, jistěže si ani všechny z ledna nepamatuju a udělat rešerši pro tuhle chvíli, abych zodpověďně vybral jen tři, není v mých silách.

Info

www.polipet.cz
www.rekomando.eu

foto © Věra "Drápička" Lábusová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Duo Ruut: Inspirujeme se navzájem

Adéla Polka 20.07.2021

Získaly prestižní cenu Ethno Music Awards a letos se se svou citerou vypraví i do České republiky. Rozhovor o estonském zaříkávání i jednom nástroji pro dvě.

Barbora Koritenská, Libor Staněk (Živá vila): Prachatice jsou takové jihočeské Twin Peaks

cyril kosak 15.07.2021

Vivat Vila! Rozhovor o druhém ročníku festivalu, který přesahuje hranice prostého hudebního podniku se sebelepší nabídkou. Pojďte zažít Prachatice!

Raül Refree: Potřebuji být inspirován

Michal Pařízek 08.07.2021

Barcelonský rodák Raül Refree má pověst umíněného a talentovaného podivína, který si dělá věci zásadně po svém. Rozhovor, živá vystoupení u nás co nevidět.

Aleš Macenauer (Zapomělsem): Pro mě je důležitá upřímnost a přirozenost

Mária Karľaková 06.07.2021

V letním dvojčísle Full Moonu jsme s Alešem přinesli obsáhlý rozhovor, toto berte jako subtilní teaser, v němž jsme probrali pár dalších témat.

Adriana Světlíková (Nová síť): Kultura si prošla velmi těžkou zkouškou

Jarmo Diehl, su 24.06.2021

Jak se Nová síť snaží zlepšit podmínky pro umělce i kulturní projekty a na jaké problémy naráží nejen během pandemické krize?

Marie Voslářová: Neštěstí v lásce není životní selhání

Adéla Polka 15.06.2021

Paseka letos vydala druhou komiksovou publikaci kontroverzní švédské autorky Liv Strömquistové Nejrudější růže rozkvétá. Rozhovor jsme vedli s její překladatelkou.

Marie Joja (Archipop): Když opuštěné budovy nabídnou nevšední zážitek

su 18.05.2021

Rozhovor o databázi Archipop, jejíž cílem je zmapovat realizace dočasného využití opuštěných objektů.

SF MINI aneb Není to jen o nás

Michaela Susedíková 11.05.2021

Zatímco pamětníci vzpomínají na Olomouc kvůli devadesátkovému klubu Nausea, dnes nabízí výživnou dramaturgii prostor SF MINI. Hovory nejen o kompilaci z rukou Coffee Breath Records.

Shina (Slnko Records): Hudbu treba hnojiť a polievať

Kateřina Cumin 29.04.2021

Dnes, po dvaceti letech fungování, má Slnko Records ve stáji umělce několika generací a všech žánrů, za všechny jmenujme Modré hory, Katarzii, Bad Karma Boy nebo Janu Kirschner. Rozhovor.

Magdalena Müllerová (Kreativní Evropa): Budoucnost je ve spolupráci

Michal Pařízek, mxm 26.04.2021

O nutnosti spolupracovat, důležitosti přípravy jednotlivých projektů, grantové politice na státní i evropské úrovni a o tom, že opravdu nestačí jen setřít prach z vitríny.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace