Články / Rozhovory

Josef Jindrák (Polí5): Vydaná alba jsou jako moje děti

Josef Jindrák (Polí5): Vydaná alba jsou jako moje děti

Richard Kutěj | Články / Rozhovory | 20.12.2015

Věčně usměvavý a příjemný znalec všemožné muziky i knih, jehož stánek je již symbolem některých hudebních festivalů, jiní ho zase potkávají za pultem pražského hudebního a knižního obchodu Rekomando v Trojanově ulici. Vydavatel hudby, knihkupec a také basák kapely Skrytý půvab byrokracie Josef Jindrák svůj label Polí5 založil před dávnými lety. Dnes stojí v čele oblíbeného a silného hudebního vydavatelství, které je, krom nesmírně pestré stylové nabídky, známé důrazem na kvalitu a především i zajímavostí vydávané produkce. Polí5 má své příznivce nejen mezi hudebními fanoušky a fajnšmekry u nás, ale i v zahraničí. Josef Jindrák je hostem druhého dílu volného seriálu o labelech, s labely a pro labely.

Proč mít v době, kdy lidi stále méně kupují klasické nosiče a nejsou ani příliš ochotni kupovat si hudbu z placených downloadů, label? Proč provozujete ten svůj?
Samozřejmě je to především frajeřina. Ignorace toho, co lidi chtějí. Ale nakonec, dělá se to pro věčnost, to pak všechny další hlediska nemají význam… A že se málo kupuje - no, stejně všechno mimo hmotné nosiče nabízím i zdarma na bandcampu.

Myslíš, že přijde čas, kdy labely zaniknou a hudbu si budou vydávat kapely samy s tím, že naprostá většina produkce bude na internetu?
Jistě to bude sílit, ale už teď je jasný, že se stejně kapely sdružujou pod nějaký hlavičky nebo štítky, tedy labely i na internetu. Když bude mít tisíc neznámých kapel každá samostatně svých šest desek někde na webu, nikdo se v tom nevyzná a ztratí se to. Vydavatel není nutný, ale v něčem pomáhá a někomu to stojí za to.

Jaký je u vás poměr vinyly/CD/kazety? Měnil se v průběhu let? A pokud klasické nosiče ani nevydáváte a děláte jen downloady, proč a jaký to má pro label význam?
V současnosti dělám především klasická CD, jednou za rok i vinyl. Ale když jsem začínal, šlo pouze o CD-r s ručně lepenýma krabičkama. Na vinyl jsem tehdy ani nepomyslel, hlavně z finančních důvodů.

Jak se labelu vedlo letos a co všechno jste vydali?
Poslední tři roky si vede skvěle, dokonce se i něco prodá, kapely nabízí jednu skvělou věc za druhou a masivně musím odmítat. Co jsem vydal, je snadno dohledatelný na našem webu, letos to bude přes deset titulů (něco je ještě ve výrobě a těžko říct, jestli se to stihne letos). Z větších jmen - Dunajská vlna, Vladimír Václavek, kmenoví B4 udělali předělávky Plastic People, první letošní deska vůbec (ne jen u mě) byli Kyklos Galaktikos atd.


Která z desek je ti nejbližší, pokud se to dá říct?
Takhle označit jeden titul je nemožný - každý má svoje, říkám tomu, že jsou to moje děti, nemohu mít jedno raději. Navíc se vždy spíš soustředím na to, co teprve bude, tedy nejbližší je mi v jistém ohledu právě to, co je nejnovější, těsně před realizací - teď jde o Holy Fanda & The Reverends.

Co chystáte na rok 2016?
Hned začátkem roku vyjdou dva výjimečné tituly - sólové album brněnského harmonikáře Radima Babáka (to je ten, co má třeba s Tomášem Vtípilem společné duo Che anebo mimo jiné hraje v rurálním undergroundové Čočce), je to naprostý samorost ve smyslu své poetiky, jinak učitel hudby. A právě posílám do výroby CD Tomáše Hrubiše, mladého klavíristy, jehož deska zní jako by Filip Topol nahrával soundtrack pro Amélii z Montmartru. V březnu pak vyjde první sólové album Pepy Ostřanského (Ex Dunaj, Kuzmich Orchestra...) pod názvem Ostrak Mode.


Možná se to nestihne příští rok, ale v procesu je už i nové album kapely Ruce naší Dory. To jsou moji vrstevníci, přátelé, kapela dramatika S.d.Ch., na jehož textech je to celé postavené. Oni už mají tři alba, ale všechna trpěla totálním podceněním produkce. Takže jsem si řekl, že se praštím přes kapsu, a najal na to nejpovolanějšího - Ondřeje Ježka, který bude jako producent rozhodovat o každým zvuku a uděláme to tak, jak nejlíp v našich podmínkách vůbec lze. Asi ještě něco přibude, ale bez sponzora těžko, tímhle jsem se totálně vyčerpal.

Sleduješ produkci dalších českých labelů? Máš mezi nimi nějaký oblíbený? Funguje na tak malém písečku něco jako řevnivost?
Já mám prodejnu s muzikou, takže vidím, co dělají ostatní, dokonce jaký to má ohlas u lidí apod. Ale pokud do toho započítám i kazetový labely, e-vydání, tak to není v mých silách všechno proposlouchat, a nemohu tedy říct, že znám všechno. Často jsou mezi ostatními vydavateli i přátelé, řevnivost tedy není na místě, ale jistěže se ke mě donesou i řeči, že jsem si něco někomu dovolil vyfouknout. Mě je to ale tak nějak jedno.

3 české a 3 zahraniční desky roku 2015?
Mě projde ročně rukama (ušima) stovky desek, jistěže si ani všechny z ledna nepamatuju a udělat rešerši pro tuhle chvíli, abych zodpověďně vybral jen tři, není v mých silách.

Info

www.polipet.cz
www.rekomando.eu

foto © Věra "Drápička" Lábusová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2021. Ida Kelarová: Musel mě slyšet celý vesmír

Tomáš Kelar 24.01.2022

Věčný dobrodruh, tvrdohlavá čarodějnice, léčitelka hlasů a duší, něžná aktivistka, zastánce menšin a kočovnice... Rozhovor s Idou Kelarovou.

Nejlepší texty Full Moonu 2021. Daniel Prokop: České protestsongy omílají tisíckrát řečené věci

Aneta Martínková 17.01.2022

Daniel Prokop je oblíbený především proto, že nasvěcuje společné zájmy znesvářených společenských táborů. Nedávno jsem narazila na jeho deset let starý článek v magazínu Rock & Pop...

Nejlepší texty Full Moonu 2021. Čavalenky: Ludé ščá od smíchu

Jakub Šíma 17.01.2022

Nakonec vše klaplo a byla z toho více než hodina přátelského hovoru, který neustále prozařovala Čavalenkyho upřímnost stejně jako čistota jeho charakteru.

Kancelář Kreativní Evropa: Hlavní je konat

Jarmo Diehl 02.12.2021

Proč je v kultuře více žen, ale na vedoucích pozicích přibývá mužů? Nejen na tuto otázku jsme hledali odpovědi před online konferencí Moc žen a kultura.

Simon Reynolds: Zachycovat módu v pohybu

Karel Veselý 30.11.2021

Pokud jde o alternativní hudbu, těžko bychom v posledním čtvrtstoletí našli vlivnějšího publicistu, než je Simon Reynolds. Rozhovor.

Jacob Kirkegaard: Kremace, nebo rozklad, toť otázka

Václav Adam 09.11.2021

Dánský umělec Jacob Kirkegaard uvede dílo Opus Mors, zachycující v detailech zvuky, které člověk už sám běžně neuslyší, jelikož už je mrtvý... Rozhovor.

Vladivojna La Chia: V krizových situacích si nelibuju

Blanka Kůrková 09.10.2021

Zpěvačka, skladatelka, textařka a vystudovaná výtvarnice vydává páté sólové album, které pokřtí v Praze, Brně a Ostravě.

Jan Jílek (AČFK): Kino se taky vrátí

Jarmo Diehl 06.10.2021

Právě dnes má premiéru film Malířka a zloděj v distribuci Asociace českých filmových klubů. Rozhovor o filmových klubech, postcovidové situaci a víře v budoucnost.

Nela Klajbanová (LITR): Nechceme suplovat existující formáty

Jarmo Diehl 24.09.2021

Tradiční olomoucká událost nabízí to nejzajímavější ze světa nezávislé knižní tvorby a zaměřuje se na autorské a umělecké publikace a my se ptáme její šéfky.

Filip Kršiak (Elbe Dock): Ústí (do) Evropy

Viktor Palák 20.09.2021

Přijedou i Buchty, elita jódlování a tvůrci nejlepších domácích dokumentů. Rozhovor s ředitelem Filipem Kršiakem o cestě z velkoměsta do města – a do Evropy.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace