Články / Reporty

Joy Division a banda skvělých šulinů

Joy Division a banda skvělých šulinů

Broněx | Články / Reporty | 14.02.2014

Pořadatelský kolektiv The Shullins zval na brněnský koncert amerických The Estranged charakteristikou „temný melodický post-punk, rochnící si v trpké náladě okleštěné výraznou basovou linkou“ a sliboval duch Joy Division. Nic ve zlým, ale na tohle jsem tak trochu alergický. Jestli by se něčím mělo šetřit, je to právě vytahování Joy Division pokaždé, když má nějaká kapela jednu kytaru, silně tepající basu a přímočaré bicí. Věřím, že vždycky, když někdo napíše/řekne „jako Joy Division“, umře jedno roztomilé koťátko. A navíc tahle trojice harcovníků, kteří stojí i za kapelami Remains of the Day, From Ashes Rise nebo Hellshock, žádné legendy za zády nepotřebuje a všichni ti pankáči určitě nezaplnili Kabinet Múz kvůli poněkud laciným vábničkám. Ale popořádku.

Nejdříve se představili My Dead Cat, živelná brněnská úderka s postpunkovou razancí a melodičností, která připomene starý surf rock, ale hlavně s rokenrolovým tanečním rytmem. Aktuální elpíčko Shortcut to Hell je spíš než zkratkou do pekla, alespoň v živém podání, přímou cestou na bezstarostnou párty, rokenrol vzor 2014. Ale i když házíte hlavou jak o život, nejlepším a nepřekonatelným tanečníkem na sále je vždycky frontman Igor.

Role druhé předkapely se zhostili bratislavští Adacta a bezstarostná nálada se pootočila jiným směrem. Dřevní crust hraný stejně nekompromisně jako zběsile by možná snesl komornější a temnější prostředí, velké podium těžko může svědčit kapelám tohoto ražení. Přinejmenším ale zažil Kabinet Múz před vrcholem večera zahřívací moshpit.

Hi, we are The Estranged from Portland, Oregon. Any questions?
How old are you?
We are all thirty-three.

To, že jsou Kristova léta ten nejlepší věk a po třicítce člověk rozhodně není starý na rokenrol, dokázali The Estranged vrchovatě. Basák s démonickou vizáží rozjel na kraji pódia smršť silných basových linek a do konce se snad ani nezastavil, do repetitivních bicích začala krájet ostrá kytara a nad tím vším se nesl afektovaný, ale nenucený vokál. Skvěle zněly písně z čerstvé eponymní desky vydané těsně před evropským turné, ale i starší věci. Pustpunková přímočarost, jednoduchá zběsilost kombinovaná se zpěvnými refrény. Moshpit, stagediving, fyzicky prožívaná radost. Vzduch vibruje zvukem poctivé nové vlny a člověku se dostávají na mysl všechny ty legendární kapely ze sedmdesátek (a ano, i ta z prvního odstavce), ale upírat trojici osobitost by bylo krutě zjednodušující. Je snad potřeba někoho k někomu přirovnávat, když se plný klub utápí v euforii?

Info

The Estranged (usa) + Adacta + My Dead Cat
11.02.2014, Kabinet múz, Brno

foto © Vrbaak

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace