Veronika Tichá | Články / Recenze | 15.05.2022
Kalifornská hudebnice a zpěvačka Sasami Ashworth, vystupující pod jménem Sasami, se hudbě věnuje od mládí. Vystudovala školu v New Yorku a hned potom začala dělat první projekty a skládat, svůj první singl vydala v roce 2018 a album vyšlo o rok později. Teď vydává svoji druhou desku Squeeze, která je plná zlosti, bolesti a lásky v kombinaci se syrovou hudbou a údernými texty. A co nevidět vyjede s písničkářkou Mitski na tour po USA a Evropě.
Squeeze je rozmanitá nahrávka. Sasami často používá výrazné zkreslení hlasu a elektrickou kytaru s tvrdými až nu-metalovými efekty, někde je naopak kytara jen akustická a celkové naladění folkovější, jindy se tyto styly během jedné písně několikrát vystřídají, smíchají a propletou.
Texty jsou plné agrese a naštvání (Say It), neúspěšné snahy vyřešit vztahy a konflikty (Need It to Work) nebo nedoceněné snahy to všechno napravit (Make It Right). Zpívá o nešťastných vztazích, nebo se obrací k sobě? Přestože jsou texty poměrně negativní, nevyzařuje z nich beznaděj, ale všechny emoce se dostávají ven a nebojí se být divoké, průbojné a drsné.
Hudba jde ruku v ruce s texty a doplňuje je chytlavými ostrými riffy, i jemnými melodiemi. Deska končí klidnější a pomalejší nahrávkou Not a Love Song. Výsledek procesu skládání hudby, o kterém je, popisuje Sasami jako něco, co chce předat dál svojí lásce. Z toho nakonec nevznikne klasický lovesong, ale ‚jen‘ krásné zvuky a melodie, jak zpívá v refrénu: „just a beautiful sound.“ Je to snad odkaz, aby nahrávka nebyla vnímána pouze jako něco o lásce a vztazích, ale hlavně jako kreativní hudební výtvor umělkyně?
Sasami ukazuje svoje dvě odlišné stránky, které se navzájem prolínají, doplňují a perou se spolu – jemnou písničkářku, co se nesnaží vyvolávat žádné drama, a drzou metalovou kytaristku, která se nebojí říct to, co chce. Squeeze může nakopnout a probudit zlost a vztek, ale taky pohladit a uklidnit.
Michal Pařízek 08.05.2022
Theon Cross je členem Sons of Kemet nebo Seed Ensemble, v posledních letech shodně nominovaných na Mercury Prize, spolupracuje s Nubyí Garcia, Mosesem Boydem nebo rapperem Kanem.
Michal Pařízek 26.04.2022
Dionysus působí zcela jinak, aniž by Lisa Gerrard a Brendan Perry, jehož podivuhodné zájmy a potěšení jsou za nahrávkou cítit zejména, ztratili cokoli ze svého umu, stylu nebo elegance.
Tomáš Kouřil 19.04.2022
S novou nahrávkou vytanou vzpomínky na druhou půli nultých let. Sociální sítě neexistovaly, na koncerty se chodívalo na kapely, ale i jen tak potlachat...
Filip Švantner 11.04.2022
Helms Alee... To nie je len nostalgia za skvelým katalógom Hydra Head a za časmi, keď hardcoreové kapely zo Seattlu vydávali jeden nadčasový album za druhým.
Jiří V. Matýsek 02.04.2022
Hvězdná pěchota je klasika, kterou překryla její filmová adaptace, a nové vydání nakladatelství Argo ji tak u nás může vrátit do oběhu.
Jiří Přivřel 01.04.2022
Hudební inspirace řekou jako omílané téma? V tomto případě to rozhodně neplatí.
Ema Klubisová 17.03.2022
Na prvý pohľad pôsobí Glitch Princess ako syntéza ranej tvorby Grimes, estetiky Chromatics a minimalistickej výpravnosti ambientu.
Veronika Tichá 15.03.2022
VDYD vydávají první album s názvem Carousel a s ním novou nálož zasněných kytarových riffů a jemných melodií s texty plnými nostalgie, smutku, ale i radosti a naděje.
Eva Mrázková 09.03.2022
Něžnost, intimita, ale také odhodlanost a rozjímání nad věcmi, které už nikdy nebudou jako dřív. To vytváří atmosféru provázející sólový debut Observatory od Aeon Station.
prof. Neutrino 05.03.2022
Kniha je dobrým impulsem k debatě o možném směřování budoucnosti naší civilizace, která se díky novým technologiím radikálně mění.