Články / Reporty

Kamarádka ze Stockholmu, co stopuje na route 66? (First Aid Kid)

Kamarádka ze Stockholmu, co stopuje na route 66? (First Aid Kid)

Lenka Marie | Články / Reporty | 06.10.2014

Cestou do Akropole jsem potkala několik blonďatých švédských skupinek. Bylo jasné, kam míří. First Aid Kit jsou sice Švédky, ale z hudby to nepoznáte. Hrají americký country-folk a album natáčely v Omaze v Nebrasce. A hrají ho tak dobře, že jsem celou dobu nemyslela na nic jiného než na to, proč mě to znepokojuje. Je americana méně autentická, když si na ni hrajeme? Sál byl plný hipsterů, vyholených stran hlavy, velkých obrouček, valná většina lidí byla velmi cool. Evropská verze hipstera, evropská verze kovbojek.

Je to absurdní, ale celou dobu jsem měla pocit, že poslouchám někoho, kdo jen velmi dobře naplňuje daný vzorec. Proč by to mělo být špatně? Johanna a Klara Söderberg okopírovaly americký vzor dokonale a šlape jim to. Pódium bylo celé zlaté, sestry na sobě měly zlatavé oblečení podle designu a motivu alba Stay Gold. Klara se v podstatě nehnula s kytarou od mikrofonu a Johanna se vlnila nad klávesami. Kromě vlastních písniček zazpívaly taky jednoho Boba Dylana (One More Cup of Coffee) a song Ghost Town si střihly bez zvučení v akustické náladě. Publikum bylo najednou tiché a dojaté, jediný tišší moment v jinak energické, pěkně nasvícené, bezchybné show. Americký zvuk dotahovala k dokonalosti pedal steel kytara v pozadí, jednou proběhlo ukulele.

First Aid Kit se v Akropoli nedalo nic vytknout, dramaturgie i provedení perfektní. Můj problém s First Aid Kit tkví v tom, že celou show cítím jako skvělou interpretaci a nedokážu si je s americanou spojit. Nemají textovou hloubku svého oblíbence Dylana a zdá se, jako by ani nevyprávěly vlastní příběhy, snad kloužou příliš po povrchu. Mohly by odehrát celý koncert coverů, ostatně coverem se i proslavily, jak ale mají blízko ke svým vlastním písničkám? Americana je možná přenositelný pocit, ale pro mě vždy byla o konkrétních příbězích a jejich prožití. Musím ji uvěřit. České country je taky jedna z verzí, někdy zmršená, jindy příjemná, ale osobitá. Neříkám, že First Aid Kit si měly v Akropoli rozdělat ohníček. Ale kdo je Emmylou? Kamarádka ze Stockholmu, co stopuje na route 66? Zamýšlí se nad tím dnes ještě někdo? Je v globalizovaném světě divné, že svou hudbu úspěšně prodávají “zpět” Američanům? Swediana by asi nikoho nezajímala. Je lehké propadnout jejich kouzlu, písničky jsou nakoplé, univerzálně srozumitelné a bezproblémové. Jaký mají ale vztah k tomu, co dělají, mi z koncertu není jasné. A tenhle pocit mi chybí.

Info

First Aid Kit (swe)
2. 10. 2014, Palác Akropolis, Praha

foto © Kryštof Havlice

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace