Články / Rozhovory

Karel Spěšný (Festival krátkých filmů Praha): Témata, která hýbou světem

Karel Spěšný (Festival krátkých filmů Praha): Témata, která hýbou světem

redakce | Články / Rozhovory | 15.01.2020

Nejinspirativnější krátké filmy z celého světa míří do Prahy, kde se představí na Festivalu krátkých filmů Praha, a to v kině Světozor, Pilotů a OKO od 22. do 26. ledna 2020. Nabídne opět to nejlepší z nejnovější světové produkce, nejzajímavější filmy českých tvůrců, půlnoční program s netradičními průvodci, dětské filmy i vizuální experimenty. A navíc také nejlepší kanadské filmy posledních let, poněkud odlehčený pohled na věci poslední, možná trochu šokantní výlet do světa žen v režii něžného pohlaví, VR kino, divokou vyjížďku na skejtech i program krátkých filmů pro seniory. Co víc? O pár postřehů se s námi podělil programový ředitel festivalu Karel Spěšný.

Jak se dívá na krátký film svět a jak my tady v Česku? Je v tom zásadní rozdíl? Všiml jsem si, že jeden z vašich programů je složen z kanadských tvůrců a je mezi nimi i legendární režisér snímku Blade Runner 2049, Dennise Villeneuve…
Už fakt, že krátký film Další patro natočil po třech celovečerních filmech a deset let poté, co měl film v Cannes, o něčem vypovídá. Samozřejmě platí, že krátké filmy točí zpravidla začínající filmaři, ale ve světě je to regulérní segment filmové tvorby, který má nejen stovky festivalů po celém světě, ale i sales agenty, prodeje práv, uvádění v televizi… U nás jde pořád povětšinou o „školní filmy“, nicméně situace se začíná snad pomalu měnit a vznikají krátké filmy jako „profesionální“ tvorba. Dokonce Olmo Omerzu, který loni získal na Mezinárodním filmovém festivalu ve Varech cenu za režii, právě dokončuje po čtyřech celovečerácích krátký film. Prostě měl scénář, který se mu líbil, tak ho chtěl natočit.

Je to už patnáctý ročník festivalu, co se za tu dobu v tvorbě kraťasů změnilo?
Všechno se hodně zprofesionalizovalo a neuvěřitelně se posunula technika. Dnes se krátký film běžně natáčí stejnou kamerou jako film s obřím rozpočtem. Totéž platí pro postprodukci, včetně vizuálních efektů nebo CGI. Existují granty, koprodukce, sales agenti… A díky online streamování se hodně mění i možnosti distribuce. Letos poprvé budou třeba filmy vybrané do Národní soutěže bojovat také o Cenu diváků a hlasování bude probíhat na internetové televizi Mall.tv. Tam si je může kdokoli během festivalového týdne pustit a ohodnotit. Což je vlastně další dobrá ukázka, jak se věci za těch patnáct let proměnily, protože jenom tam je uvidí víc diváků než mnohé české filmy v kinodistribuci. 

Ovlivňují současná společenská témata tvorbu krátkých filmů? Máte třeba i sekci, která je složená jen z žen-režisérek, je to schválně?
Samozřejmě že i krátké filmy reflektují společnost a témata, která hýbou světem. Pro nás je ale důležité, jestli jsou zajímavé jako filmové dílo, jestli nás umějí překvapit, jestli nás baví se na ně dívat. Nevybereme film jen proto, že reflektuje důležité téma. Program složený z pěti snímků, které natočily holky a jsou o holkách, na festivalu není jako příspěvek do společensko-politické diskuze. Název Naprosto úžasná, který jsme si vypůjčili od jednoho z nich, doufám naznačuje jejich sebeironii a dává tušit, že o genderovou šermovačku tu zrovna nejde. 

Spike Jonze, legendární režisér hudebních klipů, má u vás v programu taky místo… Jaké?
Spike Jonze začínal jako filmař na přelomu 80. a 90. let natáčením BMX a skateboardových videí. A ta byla natolik skvělá a inovativní, že ovlivnila nejen celou komunitu, ale pár kapel taky napadlo, že by takhle mohly vypadat jejich videoklipy, a legenda jménem Spike Jonze byla na světě. Takže když jsme se rozhodli letos poskládat program Frontsite/Backside, který je o skejtech a komunitě se specifickou energií, bylo jasné, že kromě hraných filmů tam prostě musí být i něco explozivního od Spikea Jonze. 

Info

Festival krátkých filmů Praha
22.–26. 1. 2020 Praha
web festivalu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Anketa: Co dnes, co zítra?

redakce 08.04.2020

Jak zrádný je současný režim, jak ho zvládají lidé kreativní? Zeptali jsme se několika hudebníků a všestranných umělců, jakých změn doznal jejich život.

Full Moon 10: O kom se raději nemluví. Duel Bertrandt Cantat - Amor Fati

Michal Pařízek, Jakub Peřina 01.04.2020

Duel Michala Pařízka a Jakuba Peřiny nad deskou Amor Fati kontroverzního frontmana kapely Noir Désir. Zveřejňujeme online jako součást editorského výběru Maxima v rámci oslav desátých narozenin časopisu.

ex-presso: Bára Votavová

waghiss666 31.03.2020

Káva je droga. But fuck you. Nějak v tom pozdním kapitalismu přežít musíme. Dokud se neukáže, jak strašně je to celý neekologický, říká Bára Votavová. Co pije, čte, co dělá?

Vstupní prohlídka: Lee

redakce 15.03.2020

Maskovaný shoegazing se sluncem v zádech a melancholií v srdci? To o sobě tvrdí olomoucká kapela Lee. Více se dozvíte ve vstupní prohlídce.

Protokol: Tempers

redakce 09.03.2020

Whitney Houston, Thom Yorke, Leonard Cohen a další určující nahrávky darkwaveové dvojice usazené v New Yorku.

Vstupní prohlídka: Velo

redakce 08.03.2020

Střídmé reportáže mluví o alfa samcích, ďáblu souložícím s poezií, o rituálu s černým beranem a štěkající trubkou. Existuje Tokan?

Protokol: Marius Bubat (Coma)

redakce 06.03.2020

Marius Bubat uvádí své hudební inspirace. Co vedlo k vytvoření dvojice Coma? Devadesátkové kytary, synťáky a chytlavé refrény.

Maria Konstantinova (Euridika): Ešte viac si ceníme priateľstvo

redakce 06.03.2020

Už o pár týždňov sa na world music festivale Hudba sveta Žilina predstaví aj vokálne trio Euridika z Bulharska. Interview.

Pořadatelská: Václav Belčák ( RARE )

redakce 04.03.2020

S promotérem a DJem Václavem Belčákem (aka whydie?) o spřízněných kolektivech, blížících se akcích a budoucích plánech.

Vstupní prohlídka: Phil Lemon

redakce 04.03.2020

Syrový zvuk analogových syntezátorů, kytara, ostré perkuse. Ostraváci Phil Lemon kombinují elektroniku a živé nástroje.