Články / Rozhovory

Karel Spěšný (Festival krátkých filmů Praha): Témata, která hýbou světem

Karel Spěšný (Festival krátkých filmů Praha): Témata, která hýbou světem

redakce | Články / Rozhovory | 15.01.2020

Nejinspirativnější krátké filmy z celého světa míří do Prahy, kde se představí na Festivalu krátkých filmů Praha, a to v kině Světozor, Pilotů a OKO od 22. do 26. ledna 2020. Nabídne opět to nejlepší z nejnovější světové produkce, nejzajímavější filmy českých tvůrců, půlnoční program s netradičními průvodci, dětské filmy i vizuální experimenty. A navíc také nejlepší kanadské filmy posledních let, poněkud odlehčený pohled na věci poslední, možná trochu šokantní výlet do světa žen v režii něžného pohlaví, VR kino, divokou vyjížďku na skejtech i program krátkých filmů pro seniory. Co víc? O pár postřehů se s námi podělil programový ředitel festivalu Karel Spěšný.

Jak se dívá na krátký film svět a jak my tady v Česku? Je v tom zásadní rozdíl? Všiml jsem si, že jeden z vašich programů je složen z kanadských tvůrců a je mezi nimi i legendární režisér snímku Blade Runner 2049, Dennise Villeneuve…
Už fakt, že krátký film Další patro natočil po třech celovečerních filmech a deset let poté, co měl film v Cannes, o něčem vypovídá. Samozřejmě platí, že krátké filmy točí zpravidla začínající filmaři, ale ve světě je to regulérní segment filmové tvorby, který má nejen stovky festivalů po celém světě, ale i sales agenty, prodeje práv, uvádění v televizi… U nás jde pořád povětšinou o „školní filmy“, nicméně situace se začíná snad pomalu měnit a vznikají krátké filmy jako „profesionální“ tvorba. Dokonce Olmo Omerzu, který loni získal na Mezinárodním filmovém festivalu ve Varech cenu za režii, právě dokončuje po čtyřech celovečerácích krátký film. Prostě měl scénář, který se mu líbil, tak ho chtěl natočit.

Je to už patnáctý ročník festivalu, co se za tu dobu v tvorbě kraťasů změnilo?
Všechno se hodně zprofesionalizovalo a neuvěřitelně se posunula technika. Dnes se krátký film běžně natáčí stejnou kamerou jako film s obřím rozpočtem. Totéž platí pro postprodukci, včetně vizuálních efektů nebo CGI. Existují granty, koprodukce, sales agenti… A díky online streamování se hodně mění i možnosti distribuce. Letos poprvé budou třeba filmy vybrané do Národní soutěže bojovat také o Cenu diváků a hlasování bude probíhat na internetové televizi Mall.tv. Tam si je může kdokoli během festivalového týdne pustit a ohodnotit. Což je vlastně další dobrá ukázka, jak se věci za těch patnáct let proměnily, protože jenom tam je uvidí víc diváků než mnohé české filmy v kinodistribuci. 

Ovlivňují současná společenská témata tvorbu krátkých filmů? Máte třeba i sekci, která je složená jen z žen-režisérek, je to schválně?
Samozřejmě že i krátké filmy reflektují společnost a témata, která hýbou světem. Pro nás je ale důležité, jestli jsou zajímavé jako filmové dílo, jestli nás umějí překvapit, jestli nás baví se na ně dívat. Nevybereme film jen proto, že reflektuje důležité téma. Program složený z pěti snímků, které natočily holky a jsou o holkách, na festivalu není jako příspěvek do společensko-politické diskuze. Název Naprosto úžasná, který jsme si vypůjčili od jednoho z nich, doufám naznačuje jejich sebeironii a dává tušit, že o genderovou šermovačku tu zrovna nejde. 

Spike Jonze, legendární režisér hudebních klipů, má u vás v programu taky místo… Jaké?
Spike Jonze začínal jako filmař na přelomu 80. a 90. let natáčením BMX a skateboardových videí. A ta byla natolik skvělá a inovativní, že ovlivnila nejen celou komunitu, ale pár kapel taky napadlo, že by takhle mohly vypadat jejich videoklipy, a legenda jménem Spike Jonze byla na světě. Takže když jsme se rozhodli letos poskládat program Frontsite/Backside, který je o skejtech a komunitě se specifickou energií, bylo jasné, že kromě hraných filmů tam prostě musí být i něco explozivního od Spikea Jonze. 

Info

Festival krátkých filmů Praha
22.–26. 1. 2020 Praha
web festivalu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Fred Madison

redakce 20.02.2020

V březnu Fred Madison pokřtí novou desku ve Valmezu, ale i jinde. Co si nechají donést do backstage, co je vyprudí?

Chelsea Wolfe: Budujem si svoju definíciu ženskosti

Lucia Banáková 19.02.2020

Byť na javisku sama a hrať prostý akustický song je náročné, ale je to pre mňa osobný rituál, príležitosť k rastu ako umelkyne i duchovnej bytosti, hovorí Chelsea.

Martin Mažári (Edison Filmhub): Tahle oscarová sezona byla perfektní

Jarmo Diehl 18.02.2020

Povídání s Martinem Mažárim o současné kinematografii, vnímání filmu jako takového i o tom, co ho dovedlo zrovna do filmhubu.

Pořadatelská: Kristýna Procházková (Spratek production)

redakce 17.02.2020

Dělat koncerty pro kamarády v sobě obnáší velkou dávku romantiky, ale taky spoustu práce. Kristýna Procházková vypráví o své Spratek Production.

Protokol: Scott Hansen (Tycho)

redakce 14.02.2020

Scott Hansen neboli Tycho si prošel cestu od tvrdých kytar až k snové elektronice a audiovizuálním světům, které dokáže vytvořit člověk doma s laptopem.

Tono Guth (La3nos): Hudba je rečou a rytmus jej kostrou

Daniel Hevier ml. 14.02.2020

Aký vplyv má hra na perkusie na vedomie, stres, úzkosť? Rytmus je pre Tóna Gutha prirodzeným vyjadrením tela aj mysle.

Vstupní prohlídka: Brains for Sale

redakce 13.02.2020

Brains for Sale nabízí citové výpovědi, hymny loserů i úvahy o současnosti a podobně vyznívají i jeho odpovědi níže v rámci vstupní prohlídky.

Protokol: Isaac Symonds (Half Moon Run)

redakce 11.02.2020

Kde se bere inspirace k éterické tvorbě Half Moon Run? Když vyrůstáte na heavy metalu, jde to samo.

Douška vydavatelská: Dominik Suchý (Weltschmerzen)

redakce 08.02.2020

Label Weltschmerzen se chce věnovat zajímavým a koncepčně zaměřeným nahrávkám současné hudby s dekadentním nádechem.

Protokol: Chris Stewart (Black Marble)

redakce 06.02.2020

Projekt Chrise Stewarta, podepsaný pod Sacred Bones, se poprvé představí v Praze. Při té příležitosti nahlížíme pod jeho pokličku.