Články / Offtopic / / Movie/dox

Karlovy Vary 1: Humr a ekzém v hlavě

Karlovy Vary 1: Humr a ekzém v hlavě

Lukáš Masner | Články / Offtopic / / Movie/dox | 04.07.2015

Start jak má být. Dva výsostně absurdní světy, výstřední postavy životních ztroskotanců, jejich citová lomeno existenciální prázdnota a snaha vymanit se z osidel společenských konvencí lomeno všednodennosti. Oba viděné filmy, alegorie Humr a komedie Realita, se poetikou a humorem střetávají místy věrně, oba charakterizuje odzbrojující vtip i křiklavě nápadný vizuální styl. Jeden slibuje myšlenkově bohatý koncept, druhý si z velkých konceptů škodolibě utahuje a dokládá to ještě extrémnější mírou podivnosti a vypravěčské nahodilosti.

Již ve filmu Špičák z roku 2009 nastolil řecký režisér Giorgos Lanthimos téma, které ho neopustilo ani ve hvězdně obsazeném Humrovi. Dystopický příběh o fašizující společnosti, která nepřipouští osamělost a doslova nutí k partnerskému svazku, artikuluje oblíbený motiv absurdity existence i společenských pravidel, díky nim jsou občané zbaveni svobody a tolik cenné přirozenosti. Hotel, kam přijíždí asociální hrdina v podání báječného Colina Farrella, existuje jen proto, aby se nezadaní občané seznámili s ideálním protějškem. Mají na to 45 dní a pokud se jim to nepodaří, budou proměnění ve zvíře dle vlastního výběru. Nátlaková seznamovací metoda však ve výsledku znamená jen pokrytectví a přetvářku ze strany všech klientů, kteří se snaží své životy napasovat do nevybíravého společenského mustru. Jizlivá satira se opírá o precizní práci kamery a přesné herecké výkony, za zmínku stojí zejména Colin Farrell v roli zfotrovatělé variace na postavu Theodora Twomblyho z filmu Ona.


Podivnost však nekončí, naopak jí přibývá, a to s filmem Realita. Patrně mě nikdo nedonutí k převyprávění jeho děje, nebo abych pochopil postavy či zákonitosti jejich světů. Pro začátek stačí vědět, že ústřední postava, kameraman Jason, sní o natočení krvavého hororu. Producent souhlasí s podmínkou, že jako první najde dokonalý výkřik, Oscara hodný zvuk lidského utrpení. Potíž nastává v okamžiku, kdy se do příběhu vklíní malé děvčátko, jež našlo ve vnitřnostech divokého kance videokazetu, režisér, který o ní natáčí film, učitel se zálibou v nošení ženských šatů a jízdě ve vojenském džípu, moderátor s ekzémem na těle a tucet dalších postav, snů, zápletek a podzápletek.

Z počátku se ještě pokoušíte složit mapu filmu, vztahů mezi postavami, časových a prostorových sousledností, po nedlouhé chvíli to ale stejně vzdáte a ujíždíte na vlně surreálného vyprávění, které je při troše dobré vůle svéráznou kombinací Polského filmu a Nolanovy sci-fi Inception. Originální komedie francouzského režiséra Quentina Dupieuxe, autora kultovního filmu o vraždící pneumatice Rubber, mísí několik rovin fikce, zaměňuje či zdvojuje postavy s takřka lynchovským zaujetím, navíc bez jakékoliv snahy o logickou návaznost. Nelze přehlédnout ani zálibu v brakových tématech a záměrném borcení postupů ze sofistikovaných hollywoodských „smart filmů“. Jako by měl autor pocit, že kinematografii chybí destruktivní zábava, nonsense a kouzlo bezdůvodnosti - ono čisté učarování filmem. Občas již poněkud samoúčelně zašmodrchaná a repetitivní, po většinu času však neskonale vtipná podívaná.


Velmi šťastný začátek prvního festivalového dne, který v závěru dostal na frak v podobě přeplněných a prakticky neprůchodných ulic okolo Thermalu. Těžko říct, zda je zablokovala touha vidět audiovizuální představení skupiny SPAM (Vladimír 518, Ondřej Anděra a David Vrbík), pokochat se ohňostrojem nebo zažít koncert skupiny Lucie. Jóoo, pátek.

Info

50. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
3. - 11. 7. 2015, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Křehkost úsměvů (Genesis)

redakce 09.06.2019

Kanadský režisér Phillipe Lesage ve filmu Genesis vymodeloval plastický obraz dospívání. Trojici jeho mladých hrdinů pojí touha po samostatnosti, která nevyhnutelně ústí v osamělost.

Ubít schématy (Zlo s lidskou tváří)

redakce 01.06.2019

Joe Berlinger zpracoval příběh pro Netflix jako čtyřdílný dokumentární seriál, pro kina ale vytvořil přístupnější produkt, hraný film Zlo s lidskou tváří.

Význam slova „neuvěřitelný“ (Tři blízcí neznámí)

redakce 26.05.2019

Příběh, který vrací význam nadužívanému slovu „neuvěřitelný“, popisuje dokumentární film Tři blízcí neznámí.

Nevyhnutelný trest za lidskou chamtivost (Velvet Buzzsaw)

redakce 10.05.2019

Dalo by se jednoduše shrnout, že Velvet Buzzsaw tematizuje nevyhnutelný trest za lidskou chamtivost a nerespektování etických zásad. Z produkce Netflixu.

Dlouhé prsty války a boty předků (Milost)

redakce 04.05.2019

Intimní portrét manželství, do kterého se obtiskla válka, připomíná, že traumata nemizí, ale dědí se. Dvojrecenze na nový film Jana Jakuba Kolského je jako noc a den.

Černé díry, sperma / High Life

redakce 01.05.2019

Sex řešíme všichni. Otázku, jak moc rozmnožovací pud formuje lidské vědomí, pokládá ve filmu High Life režisérka Claire Denis.

Síla druhých plánů (Mirai, dívka z budoucnosti)

redakce 09.04.2019

Kun je plný pomíjivé, prudké dětské zloby, kterou adresuje svým rodičům, zároveň ke své rodině ve snových sekvencích přirozeně tíhne.

Blahoslavení chudí duchem? (Šťastný Lazzaro)

redakce 02.04.2019

Šťastný Lazzaro navazuje na tradici italského neorealismu. Alegorický snímek Alice Rohrwacher si odnesl z festivalu v Cannes cenu za nejlepší scénář.

Všetci to vedia?

redakce 22.03.2019

Herci boli od začiatku oboznámení s tým, že postavy sa im budú písať priamo na mieru. Cruz vs Bardem.

Uhrančivý trip (Climax)

redakce 23.07.2018

Gaspar Noé dospěl. Climax je filmem, který představuje v jeho dosavadní tvorbě strhující vrchol.