Články / Offtopic / / Movie/dox

Karlovy Vary 2: Neonacisté a uprchlíci

Karlovy Vary 2: Neonacisté a uprchlíci

Lukáš Masner | Články / Offtopic / / Movie/dox | 05.07.2015

Únavné horko a nelidské teploty si skrze únavu vybírají svou daň, takže některé filmy na to, dost možná nezaslouženě, doplácejí. Jedním z nich je německá komedie Heil režiséra Dietricha Brüggemanna, který loni ve Varech představil skvělý film Křížová cesta (2014). Politická satira o partě hloupoučkých neonacistů z malého města, kteří si chtějí zopakovat válku a napadnout Polsko, resp. v přestrojení za polskou armádu napadnout Německo, je rozhodně chvályhodný koncept. Stejně tak důkaz smyslu pro sebereflexi, revizi německé minulosti i současnosti, potřeby brojit proti aktuálnímu extrémismu a upozorňovat na jeho hrozbu. Avšak výsledkem je uřvaná komedii s pitvořícími se herci, přepálenou stopáží, naštěstí i několika skvělými gagy. Zachytit film v lepším rozpoložení, mohlo by jít i půvabné guilty pleasure. To by však i od tvůrců vyžadovalo víc jemnocitu. Rozhodnutí zařadit průměrnou komedii Heil do hlavní soutěže, přiznám se, nechápu, myšlenka odzbrojit neonacismus pomocí humoru je nejspíš významnější než výsledné zpracování.


Výsostně současné téma nabízí i drama Mediterranea o skupině afrických uprchlíků, kteří hledají nový domov na jihu Evropy. Dalo by se konstatovat, že jde o tradiční inventář žánru, od soustředěné prace s neherci až po syrovou ruční kameru, jež zaručuje toliko žádaný pocit autentičnosti a bezprostřednosti. I navzdory silnému a aktuálnímu tématu zůstaly mé emoce po dvě třetiny filmu v mrazáku. Vše vyvažuje závěr, kde mladý režisér Jonas Carpignano vystřihne hned tři mrazivé scény po sobě. Film bez zbytečně doslovných komentářů vystihuje pocity přistěhovalců v zemi, která není jejich domovem, charakterizuje rasové nepokoje ne jako akt vrozené brutality, ale přetlak frustrací a potřebu ventilovat skrývanou hořkost. Pozoruhodné a neokázalé drama, které v mnoha ohledech vyplňuje informační mezery v mediálním obrazu problematiky uprchlictví. V mých očích je i přesto mnohem silnější a hodnotnější dokudrama Michaela Winterbottoma In This World z roku 2002.


Do třetice životopis italské básnířky Antonie Pozzi nazvaný jednoduše Antonia. Není těžké si na filmu vylámat zuby či ho zavrhnout kvůli nedramatičnosti a pomalému tempu. Esprit nepramení v tradičním biografickém přístupu, postaveném na velkých životních zvratech. Autoři naopak nazírají život umělkyně s chladným odstupem, spokojí se s mechanickým popisem činností, ale i vztahů, které nejsou navenek šokující ani vášnivé. Nitro hlavní hrdinky je nám odepřeno a jsme odkázání do polohy pozorovatele, který se, podobně jako okolí slavné básnířky, pokouší porozumět oné křehké povaze. Film nijak netematizuje ani princip umělecké tvorby jako takové, netouží se stát filmovou poemou, naopak má blíže k malířství, a to skrze kameru a princip filmového obrazu. Tím jsou sošné, převážně statické záběry, které jsou světelně i kompozičně dokonalé a samy za sebe evokují malířská plátna. Obstojí i bez kontextu a působí silou zakonzervovaných, lehce nostalgických fotografických vzpomínek.

Info

50. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
3. - 11. 7. 2015, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Uši sú na počúvanie (Muž so zajačími ušami)

Jakub Blaho 04.08.2021

Za výslednou kvalitou filmu je do značnej miery podpísaný aj Miroslav Krobot, ktorému bola rola ušitá na mieru.

(Ne)zaostrené na nemŕtvych (Armáda mŕtvych)

Jakub Blaho 14.06.2021

K svojmu najnovšiemu filmu dostal Snyder veľkú kreatívnu slobodu. Ako s ňou narába, nám už napovedala jeho režisérska verzia Ligy spravodlivých...

V zajatí siete (Sociálna dilema)

Bibiána Hajdanyová 02.05.2021

Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Bibiána Hajdanyová 28.04.2021

Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv.

Trpezlivosť mier prináša (Správy zo sveta)

Jakub Blaho 27.04.2021

Čoraz sporadickejšie vznikajú filmy, ktoré by sa skutočne inšpirovali klasickým westernom. O to prekvapivejšie je vidieť v takejto pozícii režiséra Paula Greengrassa.

Komorní Vykopávky navozují rodinnou atmosféru

Zuzana Tesaříková 23.04.2021

Historický rámec filmu o skutečné události objevení vzácných hrobek dobře slouží dramatickému vyprávění o vztazích mezi postavami.

Créme de la Créme: Francúzsko na domácej obrazovke

Jakub Blaho 20.04.2021

Po minuloročnej odmlke spôsobenej zavretím kín si aktuálny ročník našiel dočasný nový domov na videotéke Edisonline.

Kto je to monštrum? (Teddy)

Jakub Blaho 17.04.2021

Teddy alegorizuje útrapy dospievania a to nie len na úrovni telesných zmien, ale hlavne odcudzenia od spoločnosti, v ktorej sa dospievajúci nachádza.

Deštruktívny trojuholník (Milenci)

Jakub Blaho 14.04.2021

Film prostredníctvom svojich postáv otvára dôležitú a citlivú tému toxického vzťahu poháňaného mužskou manipulatívnosťou.

Zradné stránky internetu (Delete History)

Jakub Blaho 13.04.2021

Prvým premiérovým titulom tohto ročníku festivalu francúzskeho filmu Créme de la Créme bola absurdná komédia Delete History. Edisonline.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace