Články / Offtopic / / Movie/dox

Karlovy vary 3: O Nenasytné Tiffany a polském filmovém zázraku

Karlovy vary 3: O Nenasytné Tiffany a polském filmovém zázraku

Lukáš Masner | Články / Offtopic / / Movie/dox | 06.07.2015

Jedním z významných hostů festivalu je vedle herce Richarda Gera i režisér kultovních hororů George A. Romero (Úsvit mrtvých). Autor nízkorozpočtových a nekompromisně krvavých filmů, jež ve své době překračovaly většinu tabu, prakticky ustavil novou éru filmových hororů. Jeho přístup je nejednou citován a pro řadu mladých tvůrců se stal významným inspiračním zdrojem. V poetice laciných hororů se zhlédl i český režisér Andy Fehu, který filmem Nenasytná Tiffany vystřihl hlubokou poklonu všem mistrům tohoto žánru. Zvolil si přitom neotřelé prostředí novodobých hledačů pokladů, kteří s detektory kovu brázdí těžbou zdevastovanou krajinu Horního Jiřetína. Hlavní hrdina Pepa v podání Leoše Nohy se protlouká světem jako drobný zloděj. Jednoho dne se mu dostane do rukou videozáznam, který odkrývá cestu k pokladu mimořádné ceny. Nezbývá, než si ho vyzvednout na dně čerstvě vykopané jámy, což ale může stát nejeden lidský život.

Andy Fehu navazuje na poetiku amatérských, resp. studentských filmů Andyho film (2009) nebo mysteriózního kraťasu Jež (2011). I Nenasytná Tiffany těží z poetiky herecké improvizace a bezprostředností, skoro reportážního stylu snímání, který stojí v ostrém kontrastu se stylizovanými, často hyperrealistickými obrazy v duchu brakových hororů. Fehu umí budovat atmosféru tajemna, ohýbat žánry i styly, jen chybí více důslednosti. Na horor je Nenasytná Tiffany málo intenzivní, na satiru jí chybí příslovečný osten. Zatím pluje někde mezi, postavám chybí jakýkoliv vývoj a celku zase šťavňatější vyústění. Na druhou stranu jde o jeden z mála českých filmů, které se pokoušejí zasadit pro naši kinematografii netypický žánr do ryze tuzemského prostředí, což funguje překvapivě hladce a především vtipně.


Za prozatímní highlight považuji polské drama Tělo, které získalo na MFF v Berlíně cenu za režii. Tu si odnesla dvaačtyřicetiletá Małgorzata Szumowská, mimo jiné autorka vysoce ceněného snímku Ve jménu... (2014), v němž se rozhodla reflektovat tabuizované téma kněžské homosexuality. Tělo se rovněž dotýká citových zmatků vedoucích k osamělosti a neporozumění. Křehký příběh otce alkoholika a anorektické dcery, která se těžce vyrovnává se smrtí matky, je učebnicovým příkladem chirurgicky přesné režie, úchvatné, byť neokázalé práce s mizanscénou a tlumenými hereckými výkony. Drama, zasazené do tíživého prostředí podzimního velkoměsta, se dotýká motivu esoteriky a víry v nadpřirozené světy, která nastupuje jako sedativum proti bolesti ze ztráty blízkých. To vše s nadhledem a přesně mířeným humorem. Film dotažený k dokonalosti, precizní v detailech a strhující ve svém emotivním záběru. Velké doporučení a díky do Polska!

Info

50. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
3. - 11. 7. 2015, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Uši sú na počúvanie (Muž so zajačími ušami)

Jakub Blaho 04.08.2021

Za výslednou kvalitou filmu je do značnej miery podpísaný aj Miroslav Krobot, ktorému bola rola ušitá na mieru.

(Ne)zaostrené na nemŕtvych (Armáda mŕtvych)

Jakub Blaho 14.06.2021

K svojmu najnovšiemu filmu dostal Snyder veľkú kreatívnu slobodu. Ako s ňou narába, nám už napovedala jeho režisérska verzia Ligy spravodlivých...

V zajatí siete (Sociálna dilema)

Bibiána Hajdanyová 02.05.2021

Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Bibiána Hajdanyová 28.04.2021

Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv.

Trpezlivosť mier prináša (Správy zo sveta)

Jakub Blaho 27.04.2021

Čoraz sporadickejšie vznikajú filmy, ktoré by sa skutočne inšpirovali klasickým westernom. O to prekvapivejšie je vidieť v takejto pozícii režiséra Paula Greengrassa.

Komorní Vykopávky navozují rodinnou atmosféru

Zuzana Tesaříková 23.04.2021

Historický rámec filmu o skutečné události objevení vzácných hrobek dobře slouží dramatickému vyprávění o vztazích mezi postavami.

Créme de la Créme: Francúzsko na domácej obrazovke

Jakub Blaho 20.04.2021

Po minuloročnej odmlke spôsobenej zavretím kín si aktuálny ročník našiel dočasný nový domov na videotéke Edisonline.

Kto je to monštrum? (Teddy)

Jakub Blaho 17.04.2021

Teddy alegorizuje útrapy dospievania a to nie len na úrovni telesných zmien, ale hlavne odcudzenia od spoločnosti, v ktorej sa dospievajúci nachádza.

Deštruktívny trojuholník (Milenci)

Jakub Blaho 14.04.2021

Film prostredníctvom svojich postáv otvára dôležitú a citlivú tému toxického vzťahu poháňaného mužskou manipulatívnosťou.

Zradné stránky internetu (Delete History)

Jakub Blaho 13.04.2021

Prvým premiérovým titulom tohto ročníku festivalu francúzskeho filmu Créme de la Créme bola absurdná komédia Delete History. Edisonline.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace