Články / Offtopic / / Movie/dox

Karlovy Vary 4: povedená Domácí péče a kontroverzní Dobrou, mámo

Karlovy Vary 4: povedená Domácí péče a kontroverzní Dobrou, mámo

Lukáš Masner | Články / Offtopic / / Movie/dox | 07.07.2015

Smrt a umírání je bezesporu nejvýznamnější téma ve filmu a umění obecně. Český snímek Domácí péče, který si ve Varech odbyl světovou premiéru, podává citlivou problematiku s vkusem a jemným humorem, aniž by tím trpěla vážnost a síla dramatu. Čtyřicetiletý, původně reklamní režisér Slávek Horák natočil překvapivě vyzrálý film, který se chce zbavit banalit a uslzených klišé, a přitom staví na nejlepších trendech současné kinematografie. Obětavá zdravotní sestřička Vlasta, které lékaři diagnostikovali smrtící chorobu, je uvěřitelná postava se všemi ctnostmi a slabostmi, ale především zarputilostí žít. Ať už za pomoci alternativní medicíny nebo v okamžiku, kdy si uvědomí, jak je důležité mít se rád a v zápalu samaritánství myslet i na sebe.


Představitelka hlavní role Alena Mihulová je před kamerou přirozená a dokáže i náročnější polohy zahrát civilně a bez zbytečné exaltovanosti. Větší potíž nastává u Bolka Polívky, který i přes o poznání tlumenější přednes, nedokáže opustit některé herecké manýry tolik povědomé z předchozích filmů. Přímo se nabízí otázka, zda-li a do jaké míry je možné dosáhnout autenticity v okamžiku, kdy jsou našimi průvodci slavní herci, nota bene spjatí s natolik výraznými postavami, jaké má na kontě právě Polívka. V pravý moment se i on dokáže vyvléknout ze škatulky a velmi jemným způsobem dodat bodré postavě další rozměr, zbavit svůj výkon herecké falše, která onu naléhavost otupí. Domácí péče je typ filmu, který bude dozajista sbírat nejrůznější ocenění, zejména v hereckých kategoriích. Artikuluje vážné téma, daří se mu diváka dojmout i pobavit, aniž by musel mechanicky dovyprávět všechny linie. Naopak nechává dostatek místa jen pro náznaky, které jsou ve výsledku silnější než otrocká doslovnost. Každopádně důstojný impuls pro český film.

Dobrou, mámo je název rakouského psychologického dramatu s hororovými prvky, které to kvůli scénám explicitního a velmi nevybíravého násilí zavařilo už nejednomu divákovi. Ať se jedná o hlasité projevy zděšení nebo situaci, kdy během projekce omdlívá divák. Dvojice režisérů Severin Fiala a Veronika Franz brutalitou opravdu nešetří, nicméně se k ní dostává skrze pozvolna gradující a hutnou atmosféru.


Elias a Lukas jsou dva desetiletí sourozenci, dvojčata, která žijí s matkou v odlehlém domě na venkově. Ta se po plastické operaci vrátila domů, ale její chování se nápadně změnilo. Chlapci se snaží dopátrat toho, zda-li je tato žena opravdu jejich matkou či nikoliv.

Atmosférické dusno ve velkém stylu – symetrické kompozice, chladná architektura, hypnotické tempo a minimalistická hudba, která ani v nejmenším divákovi nenapovídá a vytváří jen další vrstvu výrazové strohosti. Vlastnímu aktu brutality předchází plíživé pocity úzkosti, která šněruje oba chlapce a nutí k nedůvěře ve vlastní rodinu - blízké, kteří by měli znamenat ochranu, v žádném případě ne hrozbu. Příkladná studie existenciálního strachu, jež vede k prudkým výpadům agresivity. Film, kvůli němuž by výrobci vteřinových lepidel měli zvážit další varování na etiketě.

Info

50. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
3. - 11. 7. 2015, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Křehkost úsměvů (Genesis)

redakce 09.06.2019

Kanadský režisér Phillipe Lesage ve filmu Genesis vymodeloval plastický obraz dospívání. Trojici jeho mladých hrdinů pojí touha po samostatnosti, která nevyhnutelně ústí v osamělost.

Ubít schématy (Zlo s lidskou tváří)

redakce 01.06.2019

Joe Berlinger zpracoval příběh pro Netflix jako čtyřdílný dokumentární seriál, pro kina ale vytvořil přístupnější produkt, hraný film Zlo s lidskou tváří.

Význam slova „neuvěřitelný“ (Tři blízcí neznámí)

redakce 26.05.2019

Příběh, který vrací význam nadužívanému slovu „neuvěřitelný“, popisuje dokumentární film Tři blízcí neznámí.

Nevyhnutelný trest za lidskou chamtivost (Velvet Buzzsaw)

redakce 10.05.2019

Dalo by se jednoduše shrnout, že Velvet Buzzsaw tematizuje nevyhnutelný trest za lidskou chamtivost a nerespektování etických zásad. Z produkce Netflixu.

Dlouhé prsty války a boty předků (Milost)

redakce 04.05.2019

Intimní portrét manželství, do kterého se obtiskla válka, připomíná, že traumata nemizí, ale dědí se. Dvojrecenze na nový film Jana Jakuba Kolského je jako noc a den.

Černé díry, sperma / High Life

redakce 01.05.2019

Sex řešíme všichni. Otázku, jak moc rozmnožovací pud formuje lidské vědomí, pokládá ve filmu High Life režisérka Claire Denis.

Síla druhých plánů (Mirai, dívka z budoucnosti)

redakce 09.04.2019

Kun je plný pomíjivé, prudké dětské zloby, kterou adresuje svým rodičům, zároveň ke své rodině ve snových sekvencích přirozeně tíhne.

Blahoslavení chudí duchem? (Šťastný Lazzaro)

redakce 02.04.2019

Šťastný Lazzaro navazuje na tradici italského neorealismu. Alegorický snímek Alice Rohrwacher si odnesl z festivalu v Cannes cenu za nejlepší scénář.

Všetci to vedia?

redakce 22.03.2019

Herci boli od začiatku oboznámení s tým, že postavy sa im budú písať priamo na mieru. Cruz vs Bardem.

Uhrančivý trip (Climax)

redakce 23.07.2018

Gaspar Noé dospěl. Climax je filmem, který představuje v jeho dosavadní tvorbě strhující vrchol.