Lukáš Masner | Články / Offtopic / / Movie/dox | 10.07.2015
Komedie Zbrusu Nový zákon je přesně tím typem filmu, který má ambice vyšplhat se až k ocenění: divácky nejúspěšnější film festivalu. Návštěvníci mu během projekce hlasitě aplaudují, oceňují jeho originalitu a závratnou kadenci gagů a náboženských narážek. Líbivá komedii předstírá spirituální hloubku, přichází jen s v podstatě s banálním poselstvím o nutnosti prožívat každý den, naučit se milovat svůj život, následovat sny a pokud možno pomáhat druhým. Neklade si nižší cíle, než citově obohatit diváka, ukonejšit ho v blahobytné představě, že svět je krásné místo, jen se stačí pozorně rozhlížet okolo sebe. Přiznám se, že podobně nabubřelé a líbivé myšlenky ve mě vyvolávají spíše nedůvěru a vtíravý pocit manipulace. Divák už nemá hloubku hledat sám, odečítat z jemně strukturovaného díla, vše mu je vpáleno na sílu – hovoří se v tezích, jindy se brousí okolo povznášejících pocitů mimo realitu, obrazy jsou okázalé a podbarvené klasickou hudbou, jelikož jak jinak podpořit meditaci o životě a smrti. Skeptiky by v lecčem mělo varovat i jméno režiséra Jaca van Dormaela, autora přeceňované „filozofické“ sci-fi Pan Nikdo (2009). Samotná premisa je přitom sama o sobě svěží.
Bůh je mrzutý a zahořklý chlap, který žije se svou rodinou v Bruselu. Má dceru Ea a syna JC, který kdysi sestoupil na Zemi, kde byl ukřižován. Desetiletá Ea už nemůže vystát povahu otce a naschvály, kterými ponižuje lidstvo, proto se rozhodne ukrást přísně tajná data úmrtí každého z nás a hromadně je rozeslat esemeskou. Zatímco jedni se radují z toho, že je čeká ještě několik desítek let život, druzí se snaží změnit svůj krátký život a v krátce vyměřeném čase dojít ke štěstí a spokojenosti.
Myšlenka aktu, který se má stát impulzem pro změnu života k lepšímu, je stejně tak milá jako podrazácká. Člověk, který vnímá limit svého žití prakticky na vteřinu přesně, je sice v pozici, kdy má vůli změnit své chování a přehodnotit priority, ale stejně tak může uvíznout v nepřekročitelné agónií a definitivním uvědomění si vlastní smrtelnosti. Tvůrci tento rozpor akceptují, letmo se ho dotknou, nicméně těžiště vyprávění přesunou k jednoduché filozofii o kráse okamžiku a prožívání života do posledního dechu. Střídají se přitom dvě polohy, jedna pitvořivě uřvaná (komedie – Bůh trpící pod tíhou vlastních naschválů), druhá naleštěná a světlem prostoupená umělá hmota (spirituální rovina). Zbrusu Nový zákon je chladný konstrukt, který si s logikou, zda-li je jí zde vůbec třeba, příliš hlavu neláme. V lidech má zachovávat hřejivý pocit, prohlubovat soudržnost a objevovat i v obyčejných věcech nové prožitky. Vsází na vznešenou myšlenku, dětinskou hravost, ale i předvídatelné peripetie a všemožně vypiplanou estetiku, jejíž intenzita zamázne i nejsilnější lidské pochyby a otázky.
50. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
3. - 11. 7. 2015, Karlovy Vary
www.kviff.com
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julie Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.
Jaroslav Kejzlar 01.10.2022
Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.
Andrea Kubová 29.09.2022
Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.
Štěpán Nezbeda 17.09.2022
Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.
Ondřej Oharek 04.06.2022
Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?
Štěpán Nezbeda 16.03.2022
Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?
Štěpán Nezbeda 06.01.2022
Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.
Lukáš Masner 12.12.2021
Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...