Články / Recenze

Katarína Koščová, královna Oknom

Katarína Koščová, královna Oknom

Barka Fabiánová | Články / Recenze | 16.01.2015

Chronicky sympatická ženská z Prešova, zpěvačka Katarína Koščová vydala na podzim své páté album Oknom. V jednoduchém černobílém obalu s letícími ptáky se skrývá třináct písní o životě a ze života. Pět let od vydání desky Nebotrasenie je sice poměrně dlouhá doba, ale Katarína stihla hudebně vyzrát a ujasnit si, kam se bude ubírat. Na nahrávání se kromě stálého hudebního partnera, klavíristy Daniela Špinera podíleli i další vynikající slovenští muzikanti známí i v českém hudebním (zejména jazzovém) prostředí - bubeník Daniel Šoltis, kontrabasista Rasťo Uhrík, kytarista Peter Tomko a akordeonista Michal Červinka. Zdá se, že si všichni sedli jak lidsky, tak i hudebně. Možná i proto trvalo nahrávání alba jen pět dní a je na něm jen minimum střihů a úprav. Možná i proto zní písně stejně dobře na albu, jako na koncertě.

Úvodní zádumčivá skladba K plafónu začíná několika takty, kdy si vystačí sama basa, přidají se bicí a Katarínin hlas, který nezpívá, ale zpěvem vypráví o tom, že její svět je jen panoptikum, a skoro se až zhmotňuje dým, který smutně stoupá ke stropu. Vyprávění podbarvuje piáno a občasné vpády akordeonu. V podobně melancholickém duchu se nesou i následující songy. Mistrovské je Ticho - píseň o nevítaném společníku v domácnosti, jejíž dramatičnost roste s textem i jednoduchým aranžmá. Silně působí i Vtedy, dialog mezi klavírem Daniela Špinera a hlasem Kataríny Koščové, a Oknom, která dala název celému albu. Špiner dokáže v každé skladbě vystihnout její náladu a zdůraznit podstatu, mezi ním a Katarínou funguje skoro až telepatická výměna myšlenek. Z konceptu nahrávky se zcela vymyká cirkusácky laděná Pod šapitó, kde se doslova vyřádil akordeonista Michal Červinka a pořádně do toho praštil Daniel Šoltis.

Katarína Koščová je autorkou hudby jedenácti písní, které zkomponovala spolu s Danielem Špinerem. Stejně jako skladatelský má i textařský talent, v tomhle ohledu může směle konkurovat Michalu Horáčkovi a věřím, že obstojí. Ten je podepsán pod texty naléhavé Člověk je rodem tanečník a letně rozpustilé Přes Most bez punčoch, která se objevila na úspěšném kompilačním albu Český kalendář. Tři texty má pak na svědomí Silvia Kaščáková. Její Magdalénka, ke které zkomponoval hudbu Martin Husovský, je smutnou modlitbou; závěrečná Z kaviarne Slavia s hudbou Jána Knapíka pak tíži desky odlehčuje příběhem o nenapravitelném kavárenském povaleči a sukničkářském pianistovi. A kdo si počká až na konec desky, dočká se i překvapení.

Katarína Koščová sice míchá styly od jazzu přes šansón, od folku k popu, ale vše do sebe skvěle zapadá, nepůsobí lacině ani ohraně. I když ji média spíše ignorují, posluchače si najde a možná se Oknom objeví i v nominacích na některou z hudebních cen. Katka Koščová se pomalu, ale jistě stává královnou slovenské alternativní scény.

Info

Katarína Koščová – Oknom (Slnko Records, 2014)
www.katkakosc.sk

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace