Barka Fabiánová | Články / Recenze | 16.01.2015
Chronicky sympatická ženská z Prešova, zpěvačka Katarína Koščová vydala na podzim své páté album Oknom. V jednoduchém černobílém obalu s letícími ptáky se skrývá třináct písní o životě a ze života. Pět let od vydání desky Nebotrasenie je sice poměrně dlouhá doba, ale Katarína stihla hudebně vyzrát a ujasnit si, kam se bude ubírat. Na nahrávání se kromě stálého hudebního partnera, klavíristy Daniela Špinera podíleli i další vynikající slovenští muzikanti známí i v českém hudebním (zejména jazzovém) prostředí - bubeník Daniel Šoltis, kontrabasista Rasťo Uhrík, kytarista Peter Tomko a akordeonista Michal Červinka. Zdá se, že si všichni sedli jak lidsky, tak i hudebně. Možná i proto trvalo nahrávání alba jen pět dní a je na něm jen minimum střihů a úprav. Možná i proto zní písně stejně dobře na albu, jako na koncertě.
Úvodní zádumčivá skladba K plafónu začíná několika takty, kdy si vystačí sama basa, přidají se bicí a Katarínin hlas, který nezpívá, ale zpěvem vypráví o tom, že její svět je jen panoptikum, a skoro se až zhmotňuje dým, který smutně stoupá ke stropu. Vyprávění podbarvuje piáno a občasné vpády akordeonu. V podobně melancholickém duchu se nesou i následující songy. Mistrovské je Ticho - píseň o nevítaném společníku v domácnosti, jejíž dramatičnost roste s textem i jednoduchým aranžmá. Silně působí i Vtedy, dialog mezi klavírem Daniela Špinera a hlasem Kataríny Koščové, a Oknom, která dala název celému albu. Špiner dokáže v každé skladbě vystihnout její náladu a zdůraznit podstatu, mezi ním a Katarínou funguje skoro až telepatická výměna myšlenek. Z konceptu nahrávky se zcela vymyká cirkusácky laděná Pod šapitó, kde se doslova vyřádil akordeonista Michal Červinka a pořádně do toho praštil Daniel Šoltis.
Katarína Koščová je autorkou hudby jedenácti písní, které zkomponovala spolu s Danielem Špinerem. Stejně jako skladatelský má i textařský talent, v tomhle ohledu může směle konkurovat Michalu Horáčkovi a věřím, že obstojí. Ten je podepsán pod texty naléhavé Člověk je rodem tanečník a letně rozpustilé Přes Most bez punčoch, která se objevila na úspěšném kompilačním albu Český kalendář. Tři texty má pak na svědomí Silvia Kaščáková. Její Magdalénka, ke které zkomponoval hudbu Martin Husovský, je smutnou modlitbou; závěrečná Z kaviarne Slavia s hudbou Jána Knapíka pak tíži desky odlehčuje příběhem o nenapravitelném kavárenském povaleči a sukničkářském pianistovi. A kdo si počká až na konec desky, dočká se i překvapení.
Katarína Koščová sice míchá styly od jazzu přes šansón, od folku k popu, ale vše do sebe skvěle zapadá, nepůsobí lacině ani ohraně. I když ji média spíše ignorují, posluchače si najde a možná se Oknom objeví i v nominacích na některou z hudebních cen. Katka Koščová se pomalu, ale jistě stává královnou slovenské alternativní scény.
Katarína Koščová – Oknom (Slnko Records, 2014)
www.katkakosc.sk
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.