Jakub Hudák | Články / Recenze | 22.03.2013
Nikdy se mi moc nelíbilo, co Dave Grohl dělá za hudbu. Píše hitovky s texty složenými ze sloganovitých veršů a podle ne zcela neoriginálních (ale přesto celkem zapomenutelných) postupů, které svědčí jeho stadiónovému přednesu. Nechci na něj útočit kvůli komercialismu, ani plakat za flanelovou minulostí – tehdy na tom koneckonců taky nebyli s úspěšností špatně. Co mi ale vadí a co je pro mě hlavním záporem jinak šlechetného počinu Sound City: Real to Reel, je strach z chyby. S výjimkou dvou, nanejvýš tří písniček vyznívá celá deska velmi bezpečně, čistě a škrobeně. Zřejmě skutečně platí, že v kariéře muzikanta, jehož život překlene alespoň třicítku, nastane chvíle, kdy odmítne dál riskovat.
Myslím to dobře, Dave Grohl není křivák a celkem mu věřím, že chtěl vytvořit důstojnou elegii pro jedno z nejvýznamnějších nahrávacích studií, fungující už od konce šedesátých let. V Sound City nahrával kdekdo, ale nikdy ne jen tak někdo: ve studiu se vystřídali hudebníci od Charlese Mansona přes Neila Younga, Joea Cockera, Fleetwood Mac a Grateful Dead až po Nirvanu, Weezer anebo Arctic Monkeys.
Nakonec je asi přirozené, že se kvůli albu dalo dohromady tolik různorodých kolaborací, jen je to na první pohled trochu k smíchu – Sound City: Real to Reel skoro připomíná nějakou transgenerační supergroup, kterou dal někdo dohromady v domnění, že víc slavných talentů udělá víc dobré hudby. Ale až tak eklektické to není. Na albu je evidentní snaha vytvořit písničky na míru jednotlivým umělcům a je poznat, kdo byl slavný v 60. letech a kdo v 90., ale celková asambláž drží pohromadě jak díky promyšlené posloupnosti skladeb, tak díky společnému tématu: rocková rádiová klasika. Nic nepřipomene sedmdesátky tak, jako když Stevie Nicks v You Can’t Fix This zpívá o „dancing with the devil,“ a snad nic není smutnější než Lee Ving a jeho naštvaný punkový křik o tom, že už mu zase volá manželka.
Nejpůsobivější momenty mají mezi sebou velkou mezeru – první a devátá skladba z celkových jedenácti to zachraňují. Celé dílo otevírá píseň Heaven and All v kolaboraci s Black Rebel Motorcycle Club a na jejich motorkářské psychedelii je vidět, že skladbu uřídili sami. O pár zapomenutelných zážitků dále přichází snad největší překvapení v podobě tvrdého bluesrockového představení Paula McCartneyho a musím říct, že takové ohlédnutí za drsnějšími aspekty Beatles jsem od něj nečekal.
Vzato kol a kolem, Sound City: Real to Reel nezměnilo můj názor na Davea Grohla. Pořád trvám na tom, že se mi nikdy moc nelíbilo, co dělá Dave Grohl za hudbu. Nemůžu ale neocenit, co dělá Dave Grohl pro hudbu: navzdory mému odporu k ufňukané nostalgii za „vintage grálem“ šedesátek musím souhlasit s tím, že hudba by neměla zapomínat.
Various Artists – Sound City: Real to Reel (Roswell Records, 2013)
http://buy.soundcitymovie.com/album
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.