Články / Reporty

Kdo je váš zajíc ? (Petr Nikl v Divadle Archa)

Kdo je váš zajíc ? (Petr Nikl v Divadle Archa)

Dominika Prokopová | Články / Reporty | 24.06.2015

PQ. Přitažlivá zkratka. Prague Quadriennale 2015 už týden plní pražské domy uměním jevištního prostoru a pražské ulice divadlem všech forem. Modrá židle na červeném pozadí. Performance umělců z celého světa na vás číhají všude. Ale když se proderete skrze obří krabičky cigaret, superhrdiny, elegantní opeřence a květinová stvoření, můžete vstoupit do divadla a mít velkou radost z něčeho zcela jiného.

Vzduchoprázdno. Vzduchopřítomno. Krychle obsahující čísi dech jsou plné i prázdné, zářící i potemnělé, upomínající a klidné zároveň. Petr Nikl si jako skřítek v říši svého dětství hraje s hračkami, kterými byl od svého narození obklopen. Jeho matkou byla designérka Libuše Niklová, která obohatila dětství náš všech o žirafy, buvoly, slony a další stylový zvěřinec, který oživoval dech několika generací rodičů široko daleko. Známý výtvarník, performer, pohádkář a Tvrdohlaví zakladatel Petr Nikl vede znovu dialog s maminkou.

Černá a bílá. Stejné barvy, jaké má rodinný snímek, natočený na amatérský formát Super 8, který objevil Petr Nikl až ve své dospělosti. Záběry dvouletého chlapce v bezstarostných časech v těsné blízkosti stejného chlapce, který si i v dospělosti zachovává stejnou hravost a vynalézavost. Petr Nikl jako náčelník kmene, doprovázený muzikanty (Miroslav Černý a speciální hosté Jaroslav Mugrauer a Milan Lovec Bílovský), kteří svou nápaditou zemitou hudbou provázejí celý jevištní rituál. Automatické trasy robošvábů. Takový robošváb nelení, hledá si cestu. Jen když začne sněžit, jeho tempo se zpomalí, kolečka zmenšují, dráhy zužují. Sled obrazů propojený písněmi Petra Nikla, uvozený matčiným varováním. „Nejez ty bobule, jsou na nich bakterie,“ zazní a v tu ránu se nepřetržitý pohyb robošvábů zrcadlí na splasklé kostce, která zbavena vzduchu připomíná matčinu košili. Stejně náhodně jako se v naší mysli vynořují vzpomínky na někoho, koho jsme ztratili, přilétají věty, které směřovala starostlivá matka svému synovi ve snaze ochránit jej před nevyzpytatelností přírodních živlů.

Minimalistická scéna, kterou lze upravit na tisíc způsobů značky Fatra Napajedla. Když začne Petr Nikl krychle vyfukovat, jeviště se rychle promění v plochu plnou tajících ledových kostek. Když pak padne do ledové lázně, vytváří si z nich obal, ve kterém může na chvilku spočinout jako dítě pod babiččinou velkou peřinou nebo ještě nic netušící embryo. K úplnému prvopočátku odkazuje i ukázněná spermie, která v závěru představení přilétá a poklidně se vznáší jako připomínka mužského elementu, bez kterého by si ty maminky mnoho nepočaly.

Vzhledem k tomu, že k představení neexistuje žádný program a není ani doprovázeno anglickými titulky, předcházelo jeho začátku úvodní slovo v angličtině, které mělo vtáhnout mezinárodní diváky do děje. Ve chvíli, kdy vzlétla první okřídlená vzduchokrychle, rozuměli všichni všemu.

Někdo si dělá na kapesníku uzel, aby nezapomněl. Jsou-li tyto uzly čtyři a nachází-li se takový kapesník na hlavě, stává se symbolem starých časů, do kterých nás může přenést, abychom taky nezapomněli.

Info

Pražské quadriennale 2015:
Petr Nikl: Já jsem tvůj zajíc
21. 6. 2015, Divadlo Archa, Praha

foto © Kryštof Havlice

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace