Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 20.12.2024
Dylan, Cohen, Donovan – na první dobrou. Na tu druhou možná Carole King, Kris Kristofferson a Woody Guthrie. Co je dál, to halí polostín a hluboký stín. A právě do světa písničkářů mimo záři všeobecné známosti a popularity se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu.
Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let, mužů a žen z obou břehů Atlantiku, příslušníků jedné muzikantské generace, na níž pak vyrůstali a stavěli a staví mnozí následovníci. Řada z nich je prakticky zapomenuta, ale zůstaly po nich písničky, které mají posluchači zasuty kdesi v nevědomé části paměti. Na rozdíl od jmen jejich autorů. Kdo si tak dnes vzpomene na Harryho Nilssona? Téměř nikdy – rozhodně méně lidí, než si vybaví jako skladbu Everybody’s Talkin’.
Sto stručných textů, které původně vycházely jako seriál v magazínu UNI, shrnuje základní životopisná data, nabízí historky ze života a letmé vzpomínky na zásadní momenty v kariérách muzikantů, mnohdy krátkých nebo přerušených a „na stará kolena“ znovu nastartovaných. Bystrov si za pojítko vybraných tváří bere jak šedesátá léta jako určující dekádu v jejich životech – buď zde začínali nebo zanechali nejhlubší stopu – a žánrový záběr sahá od vyložených lidovkářů přes country psance, protestní zpěváky až k hráčům, kteří se nebáli bohatších aranží a kapelních doprovodů. V centru jejich tvorby ale vždy najdeme důraz na příběh, na výpověď. Každý z portrétů doplňuje přehled doporučených alb a písní – a přímo tak vybízí k poslechu a vlastnímu bádání – a po jedné ukázce z tvorby společně s Bystrovovým překladem, přesněji přebásněním textu.
Udivující na Hvězdách v polostínu je obrovské množství práce, které je z každého portrétu citelné. Michal Bystrov tu vypráví o jménech, na které lze v popkultuře při hlubším ponoru skutečně narazit – Don McLean, Dave van Ronk, John Prine, Townes Van Zandt nejsou neznámé tváře. Jenže pak jsou tu tací, z jejichž životů lze nalézt pouze fragmenty a jejich hudbu najdeme jen v hlubinách internetu a zapadlých record storů. Je tak obdivuhodné, že se Bytrovovi oba tyto póly, a vše mezitím, podařilo pojednat se stejnou pečlivostí a informační výživností.
Hvězdy v polostínu jsou v domácích poměrech ojedinělý počin – tématem, záběrem i provedením. Podobně ambiciózní projekt by si jistě zasloužili i písničkáři domácí provenience. Je jich řada, která se krčí v polostínu za Krylem, Mertou či Hutkou.
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.