Martin Havlík | Články / Recenze | 03.05.2015
Mladý progresivní německý hudebník na poli klavírní hudby říznuté elektronikou Nils Frahm si k příležitosti vydání nového alba naplánoval speciální událost, která slouží jako výborné promo. Hlavním důvodem, proč bude deska s názvem Solo poslechnuta mnoha posluchači i se zaměřením na odlišné žánry, je to, že Frahm ji dal volně ke stažení na stránky www.pianoday.org. A to není všechno.
Nadaný klavírista a producent si vymyslel zajímavou cestu, jak nový počin propagovat, a sice projekt s názvem Piano Day. Podle Frahma bychom měli každý den v roce obětovat hudbě, zejména klavíru a klavíristům. Měli bychom si udělat poslechové večery a odpoledne s přáteli, jít na koncert, kupovat desky, pořádat workshopy nebo alespoň poukázat na tuto slavnost na sociálních sítích. Samotný Nils Frahm se rozhodl pomyslný svátek, připsaný 29. březnu, oslavit tak, že dal volně k dispozici své nové album, přirozeně s možností koupě vinylu nebo cd.
Solo přichází velmi záhy po úspěšném Spaces (2014). Frahm upustil od elektronických prvků a začal se znovu soustředit na klasický klavír, ovšem oblíbené dlouhé pasáže, stavěné na několika ladně zapadajících tónech, nejsou ani tady žádnou výjimkou. Možná je ale škoda, že nahrávka plyne poklidně, silné emocionální zakončení, jako třeba u Says, nebo obdivuhodná technická náročnost, jako u skladby Hammers, jsou výjimkou. Frahm zpříjemní propršené odpoledne nebo uklidní při chůzi v neklidném centru města, ale co dál?
Je pozoruhodné, že se Nils Frahm oprostil od elektroniky, když mu se Spaces přinesla tolik úspěchů, možná se ale snaží ukázat, že i s prostým klavírem člověk dokáže velké věci. Tedy pokud se jmenuje Nils Frahm.
Nils Frahm – Solo (Erased Tapes Records, 2015)
www.nilsfrahm.com
Live: Nils Frahm (de)
7. 5. 2015, Palác Akropolis, Praha
Dušan Šuster 29.11.2023
Nielenže sype bary v pozoruhodne vysokej kadencii, navyše sa dokáže prispôsobiť rôznym beatom, vo vhodnej chvíli pozmeniť rytmiku a šikovne akcentovať rýmy.
Jiří V. Matýsek 14.11.2023
Postupem času se Gravelroad podařilo vytvořit svébytné pojetí těžkotonážního blues. Na Duty to Warn již nastolené dále prohlubují a přidávají nové prvky.
Richard Michalik 13.11.2023
Jasper Marsalis aka Slauson Malone 1 si okolo svojej osoby za krátky čas dokázal vytvoriť malý kult nasledovateľov a to i napriek tomu...
Shaqualyck 14.09.2023
Zejména díky hereckým výkonům a výborně napsaným dialogům se dlouho daří vyprávět výsostně lidský příběh o ztrátě falešných iluzí.
Barbora Klempířová 27.08.2023
Fiktivní životopis provází protichůdné pocity Plathové z toxického manželství, které nedokáže opustit.
Maxim Mičúch 18.08.2023
Nikto nie je v bezpečí – ostatné kapely, ľudia vlastniaci iPhony, samotný Berlin Manson. Máme však dôvod niečo zmeniť?
Veronika Jastrzembská 16.08.2023
První skladba Diamond Road nekompromisně poutá pozornost, když náladou připomíná kosmickou verzi Mazzy Star...
Magdalena Fendrychová 10.08.2023
O písničkářce se v hudebních kruzích mluví jako o nástupkyni Radůzy a takové přízvisko nutně přináší velká očekávání.
Andrea Kubová 30.07.2023
Příběh o skládání kostiček odehrávající se v období studené války, který je založen na skutečné události, započal v 80. letech minulého století v Sovětském svazu.
Jaroslav Myšák 26.07.2023
Kde je domácí rapová scéna ve svých sděleních jalová, tam před čtyřmi lety pražské alt rapové duo P/\ST kontrovalo debutem Expedice do vnitrobloku. Kam se posunulo?