Články / Offtopic / / Soundtrax

Kdy trest předchází zločinu? (Captain America: The Winter Soldier)

Kdy trest předchází zločinu? (Captain America: The Winter Soldier)

3DDI3 | Články / Offtopic / / Soundtrax | 13.04.2014

Označení „zimní voják“ znamenalo člena americké milice z období války ve Vietnamu, který se dopustil válečného zločinu, jako byl například masakr v My Lai. Komiksový scénárista Ed Brubaker si toto označení vypůjčil a pojmenoval tak jednoho z nejtvrdších protivníků Kapitána Ameriky. Asi nejlepší a nejúspěšnější část série, počastovaná právě přídomkem Zimní voják, se stala základem pro film otřásající pilíři marvelovského filmového vesmíru. Steve Rogers (Chris Evans), který pracuje jako agent ŠTÍTU, se pomalu sžívá s uspěchanou dobou jedenadvacátého století a s nelibostí nese odstíny šedi dříve černobílé koncepce dobra a zla. S dobou, kdy trest může předcházet zločinu. Přátelé umírají nebo zrazují a stojí v samém středu spiknutí, které chce zrušit svět, jak ho známe.

Bratrské duo Anthony a Joe Russoovi neuvěřitelným způsobem roubuje komiksové postavy na špionážní techno-thriller (s úlitbou současnému stavu věcí). Hrdinské eskapády střídají vynikající přestřelky ve stylu Nelítostného souboje a pěstní bitky jeden na jednoho jsou syrové a agresivní. Cesta, kterou se Kapitán Amerika vydává, je diametrálně odlišná od dobrodružství à la Indiana Jones, které nabízel první díl. Změnou nálady lehce utrpěla hudba, kdy zkušeného veterána Alana Silvestriho z prvního dílu nahradil Henry Jackman z RCP. Klasické tóny nahradil poměrně tuctový, převážně elektronický hudební podkres a zmizelo i oblíbené téma (Captain America March).

Kapitán dostal nové téma. Naštěstí poměrně povedené, odpovídá době, ve které nyní operuje. Základ pořád tvoří žestě, ale hlavní motiv je smyčcový. Rychlý, tajemný, přesto stále hrdinský. Okořeněný elektronikou jej Jackman v plné kráse rozvinul v závěrečné desetiminutové skladbě (Captain America), která si jediná z celého alba zaslouží výraznější pozornost. Na opačné straně spektra stojí vyloženě odporná suita hlavního záporáka (The Winter Soldier), elektronický brajgl, z nějž se dělá husí kůže. Natahovaný elektronický nářek, možná lidského, možná uměle vytvořeného hlasu, korunovaný dubstepovými hrátkami. Hluk a zvuky naskládané hala bala bez pořádného nosného tématu působí nepříjemně až neposlouchatelně, což ve filmu funguje na jedničku. Zimní voják budí respekt, sálá z něj zlo a je nepředvídatelný. Vtip je v tom, že Henry Jackman prohlásil, že právě na tuhle skladbu je nejvíce hrdý a vynaložil na ni veškerý svůj um. Zbytek soundtracku je průměr/lehký nadprůměr. Když se objeví témata Rogerse nebo ŠTÍTU (Lemurian Star, Project Insight, Taking a Stand), případně pomalé vzpomínkové motivy evokující padesátá léta (The Smithsonian, An Old Friend), je materiál příjemný na poslech. Akční kusy nestojí za řeč, všechny jsou napěchované tuctovou elektronikou a jediným výraznějším „orchestrálním“ prvkem jsou smyčce (Fury, The Causeway, Into the Fray). Zajímavé jsou ambientní kusy (Frozen in Time, Hydra) s tajuplnými tóny a nevtíravými elektronickými experimenty.

Téměř perfektní akční film s průměrnou hudbou, která Henryho Jackmana po Kapitánu Phillipsovi zase poslala o krok zpátky. S pohledem na kontext není jasné, proč byl Silvestri vystřídán, případně proč nebyl osloven Brian Tyler, který nyní zaštiťuje téměř celou druhou fázi (Iron Man 3, Thor 2) a skládá i Avengers: Age of Ultron.

Info

Henry Jackman - Captain America: The Winter Soldier (OST)
https://itunes.apple.com/us/album/captain-america-winter-soldier/id838575494

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hans Zimmer pod vlivem Junkieho XL

3DDI3 09.12.2016

Drony, experimentální smyčky à la mlácení kladiva do hřebíku nebo burácení z ranku Junkieho XL sice překvapivě docela fungují, ale posluchači namlsanému předchozími soundtracky nemohou stačit.

Originál a bizár (Swiss Army Man)

Adam Hencze 10.09.2016

Ano, jistá dávka kontroverze Švýcaráku nechybí a díky bohu za to, protože tenhle hořkosladký chvalozpěv na život a na smrt je i s hudbou ryzím zlatem.

K čaji o páté (London Has Fallen)

3DDI3 19.06.2016

V pokračování poměrně zábavné akčňárny Pád Bílého domu tvůrci vyměnili Bílý dům za Londýn.

Chewie, we're home - Star Wars: The Force Awakens

Adam Vrána 13.02.2016

Je vymalováno. Po čertu povedené sedmé Star Wars jsou za námi, teorie se množí a torrenty přibývají, protože dávat po osmé peníze za lupen se už nechce kdekomu.

Dřív sebevražda, dnes turistická atrakce - Everest

3DDI3 29.11.2015

V roce 1996 se ale nejvyšší hora světa rozhodla, že si na dvě skupiny odvážlivců trochu došlápne. A lidé umírali.

Na nitkách… (Avengers: Age of Ultron)

3DDI3 28.06.2015

Tým nejmocnějších hrdinů světa zametá zbytky zločinné Hydry pod koberec fiktivní země ve východní Evropě a zároveň si na sebe plete bič... Co na to soundtrack?

Ex Machina: může člověk milovat robota?

3DDI3 31.05.2015

Hudební složku dostal na starost hudební producent a instrumentalista britských Portishead Geoff Barrow a melancholik Ben Salisbury. Může robot milovat člověka?

Manners Maketh Man (Kingsman: The Secret Service)

3DDI3 02.05.2015

Ve Wanted udělal podle jeho nástřelu Timur Bekmambetov z Angeliny Jolie (ještě jednou) naposledy femme fatale, Kick-Ass redefinoval hrdinský žánr v režii Matthewa Vaughna a...

U Jupitera! (Jupiter Ascending)

3DDI3 21.03.2015

Bratři Wachovští byli kdysi zbožňovanými tvůrci. Vizionáři a průkopníky, ale od Matrixu jako by jim upadly koule (ehm) a propůjčují svůj um paskvilům. Ale soundtracky?

Po celé egyptské zemi se bude rozléhat veliký křik (Exodus: Gods & Kings)

3DDI3 08.03.2015

Ridley Scott se po skromných, komorních projektech (Konzultant, Prometheus) vrací na půdu gigantických střetů, kde se cítí jako doma. A soundtrack?