Jakub Béreš | Články / Rozhovory | 05.11.2018
Z bývalé zdravotní sestřičky na oddělení onkologie se nestala vycházející hudební hvězdou ze dne na den. Své hudební putování započala, když se za prací v obchodě s deskami odstěhovala do jižního Londýna – současného kulturního centra ostrovní scény. Tam se potkala i s producentem Danielem Averym, jenž začínající umělkyni odchované britskou kytarovou scénou ukázal živelnost analogových syntezátorů a až terapeutické účinky bublavého techna. Krátce nato s ním spolupracovala i na jeho pět let staré desce Drone Logic. Místo raketového startu se Owens rozhodla dát si na čas, aby postupně budovala svůj vlastní hypnotický hudební svět na pomezí dream popu a kyselinového techna, který představila na svém loňském eponymním debutu – ten neušel pozornosti žádnému velkému hudebnímu serveru. A naštěstí neušel ani promotérům z Roxy, takže zítra můžete Kelly Lee Owens vidět živě. V NoDu!
Bavíme se na samém sklonku léta, jak jsi ho strávila?
Letní prázdniny mám spojené hlavně s hraním, zrovna dneska večer odehraju poslední koncert, další mě čekají až v listopadu. Právě teď jsem vůbec poprvé v pařížském muzeu Nadace Louise Vuittona. V takhle zdobných budovách moc často nehraju, takže po dlouhé festivalové sezoně je to moc příjemné zakončení léta. Koncert se koná jako předzvěst pařížského Pitchfork Music Festivalu. Budu hrát na střeše, z níž je výhled na Eiffelovu věž. Nemůžu si stěžovat.
Co budeš dělat před dalšími koncerty?
Chtěla bych vydat nové EP, ale nevím, jestli to v tak krátké době stihnu. Během turné nejsem vůbec schopná tvořit, potřebuju svůj klid. Ale už mám něco rozdělaného. Dokonce vím, že na nahrávce bude i violoncello a další klasické nástroje. K zapojování živých nástrojů do mého producentského světa mě nalákala Björk. Je to jeden z mých největších zdrojů inspirace v tom, jak být v dnešním světě producentkou.
Pro Björk jsi nedávno udělala i remix skladby Arisen My Senses. Jak spolupráce probíhala?
S Björk se znám ještě z doby, kdy jsem pracovala v Londýně ve vydavatelství Rough Trade. Občas si přišla do obchodu koupit nové vinyly, tak jsme spolu vždy prohodily pár slov. Byla to právě ona, kdo mě nasměroval k tomu být producentkou a zároveň sama sebou. Když jsem konečně vydala desku, tak jsem jí poslala vinyl. Ani jsem si nemyslela, že si ho poslechne, ale když jsme se pak potkali na jedné party, sama za mnou přišla a poděkovala. Později jsem se dozvěděla, že použila můj track Anxi do svého setu.
Zmínilas hraní na letních festivalech. Je pro tebe důležité, na jaké akci hraješ?
Dříve mě zajímalo jenom to, kdo hraje po mně, abych věděla, kam pak půjdu tancovat, ale jak jsem starší, zajímají mě úplně jiné věci. Je pro mě důležité objevovat se na akcích, které jsou ekologické, využívají alternativní zdroje energie a celkově přemýšlí zeleně. Co se týče line-upu, tak samozřejmě zjišťuji, kdo na dané akci hraje, ale skutečně jít na něčí koncert je luxus, který si ne vždy můžu z časových důvodů dovolit. Většina hudebníků sice říká, že je baví hrát na menších akcích, ale já mám radši ty velké, kde je hodně lidí a můžu svou hudbou zasáhnout více návštěvníků, jako třeba na Roskilde. Z téhle akce je cítit, že ji i přes její velikost nikdo neorganizuje jen kvůli zisku, ale skutečně pro akci samotnou a aby ukázal, že i obří festival se dá dělat jinak. Například spousta vydělaných peněz putuje na charitu.
Celý rozhovor najdete v magazínu Full Moon #91.
Kristina Kratochvilová 29.03.2024
Kanadská zpěvačka Margaux Sauvé je středobodem Ghostly Kisses a ve snových zvukových krajinách rozpíná příběhy o lásce, touze a ztrátě. Rozhovor.
Michal Pařízek 25.03.2024
Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.
Jiří V. Matýsek 11.03.2024
„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.
Jiří V. Matýsek 06.03.2024
Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.
Mariia Smirnova 05.03.2024
„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.
Viktor Palák 28.02.2024
Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.
Mariia Smirnova 27.02.2024
„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.
Viktor Palák 26.02.2024
Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.
Viktor Palák 25.02.2024
V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.
Nora Třísková 22.02.2024
Podobně jako kloubí různé aktivity – psaní, kurátorství a výtvarná tvorba, producentství – na desce spojuje v lecčem typické anglické žánry jako dub, postpunk nebo alt rock. Rozhovor.