Články / Rozhovory

Kino otevřeno!

Kino otevřeno!

Kateřina Cumin | Články / Rozhovory | 30.09.2015

Kino Otevřeno je "aktivita vycházející ze situace dlouhodobé tendence zavírání malých, jednosálových kin ve městech a obcích v České republice. Snažíme se tyto prostory mapovat a v některých objektech zvařených kin uskutečňovat jedinečné akce, na kterých se podílejí sami účastníci, abychom prokázali kulturní potenciál a inspirovali tak k dlouhodobé fixaci prostoru v kulturním kontextu," říkají organizátoři iniciativy, v jejímž čele stojí filmař a hudebník Jan Foukal, jemuž půjde za pár dní do kin kriticky velice dobře přijatý film Amerika. Kino Otevřeno bude desátého října vrcholit akcí Otevíráme Dlabačov!, na níž vedle projekcí a animačních dílen vystoupí Justin Lavash, Johannes Benz, Oskar Petr nebo DJ Mardoša a další.

Kino otevřeno je společenská iniciativa – kolik lidí za ní stojí? Jak to celé vzniklo?
Celé to vzniklo před sedmi lety, kdy jsem viděl promítače v kině v Českém Šternberku, jak čeká na diváky, nikdo nepřijde a on převine film, zaklapne zelený krabice a navždy odchází. To byl impuls pro tehdejšího studenta FAMU, aby s tím kinem něco podniknul. Dnes nás je v té výkonné skupině sedm, jakýchsi externích spolupracovníků dalších cca sedm.

Podle kalendáře akcí a ročních aktivit to vypadá, že jste činní hlavně přes léto. Co se jinak děje přes rok? Prozkoumáváte terén?
Ano. Zima je ve vesnických jednosálových kinech tuhá a ekonomicky nemožná. Uvažujeme nad nějakým speciálem a promítáním po kavárnách. Léto je ovšem pro nás stěžejní. Chceme připravit festival Kino Otevřeno po zavřených vesnických kinech na každý víkend v srpnu 2016. Pražská benefice zůstane už třetím rokem podzimní.

Prohlašujete, že je u nás 300 zavřených kin, ta další jsou otevřená?
Kdysi jsme měli tabulku od Asociace českých filmových klubů, která evidovala kina, která se zavřela od roku 1989. Před těmi pěti lety bylo podle nich takových kin přes 300. Původně jsme je chtěli evidovat a katalogizovat a ve spolupráci s nějakou státní organizací vytvořit team, který by ty objekty zhodnotil a určil jejich potenciální životnost. Byl by to velký objem práce pro tým odhodlaných lidí. Přes naše snahy se k takovému systematickému pojetí nepodařilo najít vhodného partnera, ačkoli jsme byli grantově podpořeni na jednorázové akce ministerstvem školství nebo ministerstvem kultury. Státní fond pro podporu a rozvoj kinematografie se soustředil na digitalizaci, a tak jsme zůstali s naší iniciativou na okraji. Vypovídá to ovšem mnohem lépe o povaze naší práce. Tvrdíme, že kulturu si musíme dělat sami, jinak skutečně nevznikne. Nemůžete čekat, že přijde nějaký státní nebo polostátní orgán a vyvěsí na nástěnku plakátky s filmem.

Jak může taková iniciativa jako Kino otevřeno pomoci? Soustřeďujete se na maloměsta, ale z vlastní zkušenosti vím, že lidi v nich nemají moc zájem o kino, buď nechodí vůbec, nebo jezdí za „komplexním zážitkem“ do multiplexu jinam… Čili otevřít kina a promítat se zdá být minimálně neekonomické. Je řešením jakýsi multi-kulturní prostor?
Ano. Řešením je myslím multikulturní prostor, ale na počátku stojí především uvědomění si, že původní kino je kulturním dědictvím naší společnosti a lidí, kteří tam žijí. My jsme taková iniciační skupina, která rozhýbává ten organismus k životu. A děláme to s radostí, i když to kino nakonec spadne, nebo nás z něj po čase vyhostí, protože si to chtějí dělat sami. Je třeba říct, že nechceme provozovat žádné kino.

Český Šternberk, Kytlice, Lukov, Ořechovka – jak vybíráte místa, kde hledat průsečík nebo společný jmenovatel?
Fungujeme jako společenská iniciativa. Můžete se připojit taky. Jsme průchozí instituce, která je otevřená ve výše popsaném smyslu. Je jasné, že k tomu, abyste někde mohli pořádat akci Kino Otevřeno, byste měli znát místní poměry a snažit se co nejvíce zapojit místní obyvatele a sdružení.

Aktuálně nás čeká otevírání Dlabačova – kdo byl kapitánem akce a jak to bude 10. října vypadat? Vybíráte hudební položky tak, aby měly nějakou vazbu na film nebo kinematografii?
Naše dramaturgie je zcela nezávislá a vychází ze vkusu "kapitána", který akci v daném místě pořádá. Samozřejmě vzájemně konzultujeme, co by bylo vhodné promítnout a kde. Praha je takovým průsečíkem hudby a filmu a celého našeho teamu. Je to nekompromisně kompromisní program. Slučujeme žánry, období vzniku... Snažíme se ovšem brát ohled na místo a jeho přirozené vazby, aby filmový a hudební zážitek obohatil i kontext místa, kde se Kino Otevřeno odehrává.

Tvůj film Amerika, který bude mít oficiální premiéru 20. října, produkovala HBO Europe. Bude do budoucna k vidění i v rámci nějaké zastávky Kino otevřeno? Jak funguje zahraniční produkce/distribuce v tomto ohledu - stejně jako česká?
Produkce HBO nemá moc společného s distribucí (v případě Ameriky jsou to Aerofilms), ale vše závisí na dohodě, ke které jsou všichni svolní. Nebyl by proto myslím problém promítnout Ameriku na některé z akcí Kino Otevřeno. Letos tam ovšem budu hrát na kytaru jako Johannes Benz ve speciální audiovisuální roadmovie.

První film, který jsi shlédl v kině ještě coby dítě? A nejsilnější kinozážitek vůbec?
Řekl bych, že jsem ta TV generation. Kino to bylo tuším vesnické a film Kung-fu: Úder otevřenou dlaní! Miluji Bressona dvakrát denně na Vánoce v Ponrepu.

Info

Otevíráme Dlabačov! Benefice pro Kino Otevřeno!
10. 10. 2015 14:00
Dlabačov, Bělohorská 125/24, 16900 Praha
www.kinootevreno.cz
www.facebook.com/Kino.otevreno

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nela Klajbanová (LITR): Nechceme suplovat existující formáty

Jarmo Diehl 24.09.2021

Tradiční olomoucká událost nabízí to nejzajímavější ze světa nezávislé knižní tvorby a zaměřuje se na autorské a umělecké publikace a my se ptáme její šéfky.

Filip Kršiak (Elbe Dock): Ústí (do) Evropy

Viktor Palák 20.09.2021

Přijedou i Buchty, elita jódlování a tvůrci nejlepších domácích dokumentů. Rozhovor s ředitelem Filipem Kršiakem o cestě z velkoměsta do města – a do Evropy.

VickiKristinaBarcelona: Milujeme blešáky

Adéla Polka 17.09.2021

Skupina jako by se svým vzezřením přenášely při vystoupení do trochu jiné doby. Třicátá léta, New York, špinavé pajzly, vajgly a chlast. A Tom Waits.

Peter „Ryby“ Rybár: Pravý underground je charita

Richard Kutěj 07.09.2021

Jak funguje slovenský undergroundový label, kterému se daří držet krok se světem, jak vypadaly devadesátky na dark elektronické scéně? Nejen o tom je tento rozhovor.

Tomm Prochazka (Dirty Old Dogs): Umět nechat odejít to krásné

Jiří Přivřel 31.08.2021

O inspiracích a tvůrčím procesu, který vedl ke vzniku alba, jsme si povídali s frontmanem Tommem Prochazkou.

Filip Kubelka (Fraj): Absentuje tu tradícia navštevovať festival tohto typu

Jarmo Diehl 24.08.2021

Znáte slovenský region Gemer? Dobrá příležitost, jak ho poznat, se naskytne tento víkend, kdy se v Rimavské Sobotě odehraje festival Fraj.

February: Každá kapela si myslí, že je žánrově rozteklá

Michaela Šedinová 20.08.2021

Skupina February vydává své druhé album. Jejich hudba se pochopitelně vyvíjí – na nové desce si zkouší prvky math-rocku.

Pořadatelská: Pavel Trčka (Fujaré)

redakce 19.08.2021

Fujaré je dobrovolná občanská aktivita, Fujaré to baví, Fujaré se zajímá o svět, Fujaré nemá vlastní prostor, Fujaré je neziskovka.

Ivan Bierhanzl (Ostravské dny): Nejde o výdrž s dechem, ale sluchem

Jarmo Diehl 16.08.2021

Ostravské dny nejsou jistě tak masovou záležitostí, jako třeba Colours, ale jejich publikum je zasvěcené. O festivalu i dalších věcech promluvil Ivan Bierhanzl.

Milan Tesař (Radio Proglas): Naslouchat a reagovat

Michal Pařízek 02.08.2021

Centrum world music v Brně? Může být. S Milanem Tesařem o nové scéně Maratonu hudby, důležitosti hudebních cen i pozitivním efektu covidu na rádio.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace