Články / Recenze

Klamou tělem, omamují melodiemi (Kurt Rosenwinkel Trio)

Klamou tělem, omamují melodiemi (Kurt Rosenwinkel Trio)

Jiří Vladimír Matýsek | Články / Recenze | 30.05.2020

Kurt Rosenwinkel patří k nejvýraznějším hlasům současného jazzu. Počkat. Hlasům? Vždyť je to kytarista. Jistě – ale se zvukem a výrazem, který si bere mnohé právě z vokálních ekvilibristik a svou barvou a pojetím tvárně mění tradiční pojetí jazzové kytary. Není to o sázení riffových kil, ani lehoučkém pidlikání tichých tónů. Rosenwinkelův zvuk místy připomene zkreslené violoncello, jindy zní jako naechovaný klarinet či lidský hlas schovaný za vrstvou filtrů. Na jiných místech je naopak nejazzově ostrý.

Všeho je na novém albu Angels Around dosytosti. Po uvolněné, latinou načichlé a sluncem prozářené předchozí desce Caipi se Rosenwinkel, v rámci svého tria, vrací zpět ke komplikovanější stavbě skladeb. Ty jsou bezpochyby jazzové, nejednoduché, neprvoplánové – ale nejsou ani sebestředně zaumné. Jazzové idiomy, jistoty a ozvěny minulosti uchopené perspektivou jedenadvacátého století. Rosenwinkel není tím, kdo by chtěl jazz obrušovat a bořit, nevnucuje posluchači odvěkou otázku – a je tohle ještě jazz? Od posouvání hranic jsou tu jiní, kytarista „jen“ přetváří to známé.

Sedmička skladeb na Angels Around pracuje s vnitřním napětím, kdy se do ztracena mizející jemné melodie vrství na nervózní tónové běhy i rytmiku v podání perkusionisty Gregoryho Hutchinsona a basisty Daria Deiddy. Ta je plná zlomů a narušení přesně v tom momentě, kdy už to vypadá, že jsme pomyslně „doma“, že se rytmicky chytáme. Onen kontrast snadno plynoucí melodiky, která by se neztratila v usínajícím baru o čtvrté ráno, a nekončící nervozitou rytmiky je hlavní esencí dojmu z celé padesátiminutové nahrávky. Poutá posluchače tím, jak si dovede pohrávat s povědomým a s lehkostí tyto myšlenkové konstrukty bořit. A to by těžko fungovalo, kdyby nebylo trio na albu natolik sehrané. Skladby jako třeba Easy It působí jako rozevlátý jam, nesklouznou však do prázdných exhibic. Chemie mezi muzikanty je doslova hmatatelná, a ačkoliv je dost prostoru pro vlastní vyjádření, ostatní muzikanti zase případný úlet vrátí zpět na zem.

Angels Around trochu klamou tělem a omamují přístupnými melodiemi. Jejich dekonstrukce ale celý posluchačský zážitek komplikuje a znesnadňuje. Chytrá a moderní jazzová deska, která si je vědoma svých vlastních žánrových kořenů. Lze snad od Rosenwinkela čekat něco jiného?

více o desce zde

Info

Kurt Rosenwinkel Trio – Angels Around (Heartcore, 2020)
web vydavatelství

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Za stínem vlastní duše (Načeva)

Adéla Polka 03.07.2020

Je to plynutí v čase, plynutí hříchů v něm. Niterné pocity, pro které je forma básně ideální, vystupují ze své intimity, jsou odhaleny.

Full Moon 10: Houpací koně - Desolation Peak

Kristýna Trochtová 02.07.2020

Desolation Peak, jak lze ostatně vyčíst už z názvu, je deska inspirovaná a zároveň věnovaná Jacku Kerouacovi. V roce 2018.

V erupcích hněvu a zoufalství (Drom/Tengri)

Jiří Vladimír Matýsek 19.06.2020

Drom se netají tím, že jejich polovina je prvním vykročením k novému materiálu, prvotním průzkumem možných cest. A Tengri?

Zvukové nákresy s ostrými hranami (Anna Calvi)

Jakub Koumar 05.06.2020

Symfonicky košatý, atmosférický pop však vyžaduje i precizní zpěv, do něhož se jí v mládí zrovna moc nechtělo.

Vyzrálé spratkovství Jamese Colea

Dantez 31.05.2020

Za úsměvným akronymem se skrývají slova Money Rain Dancer a jde o proces nemálo podobný šamanistickému vyvolávání deště.

Becca Stevens nabádá k tanci

Karolina Veselá 23.05.2020

Wonderbloom je soubor čtrnácti různorodých skladeb obsahující, jak už je u Stevens zvykem, neméně dobré texty se silnými příběhy.

Smutné zprávy postrádají sílu (Childish Gambino)

Štěpán Sukdol 18.05.2020

Nahrávka se snaží předávat děsivou a smutnou zprávu o současné společnosti, hudební složka jí však podráží nohy.

Full Moon 10: Hannah Gadsby - Nanette

Lukáš Grygar 13.05.2020

Smích léčí? Vystoupení australské komičky Hannah Gadsby nemá za cíl vás pobavit, i když to Gadsby dokáže stejně samozřejmě jako největší esa stand upu.

Obžerná radost (Kvelertak)

Jiří Vladimír Matýsek 13.05.2020

Melodií od starších desek přibylo, díky tomu je i Splid o něco barevnější deskou, která nemá slabých míst.

Karneval bizarností a absolutní nevázanosti (Igorrr)

Tomáš Kouřil 10.05.2020

Na minulých dvou albech jsme už sice slyšeli grindové řezanice, novinka je však v rámci tvrdé kytarové hudby čitelnější.