Články / Reporty

Kolik lidí zajímá současná česká elektronika? Elekce festival

Kolik lidí zajímá současná česká elektronika? Elekce festival

Jáchym Krohe | Články / Reporty | 09.06.2014

Report z letošní Elekce píšu s více než spokojeným pocitem, paradoxně ale musím začít smutnou zprávou. Jak možná víte, čtyři dny před konáním festivalu zemřel Sasha Shulgin, přezdívaný kmotr MDMA a extáze. Jestli se jedná o náhodu nebo synchronicitu nechám na uvážení čtenáře, jedno je ale jasné – páteční přehlídka české elektronické hudby v pražské MeetFactory dokonale splnila funkci zádušní mše. Elekce totiž tzv. najela do ještě větší výšky než loni.

Oproti loňskému prvnímu ročníku festival přišel o den a kvantitou se tak zmenšil na půlku, kvalitou naopak narostl. Organizátorovi akce Šimonu Holému se povedlo to, co si dal za cíl, tedy ukázat, že v Česku kvalitní elektronická produkce existuje. Doložil to nejen jednotlivými jmény, které pozval, ale i svým vlastním vystoupením. HOLYho vystoupení pokaždé potvrzují jeho nálepku „pražská Rihanna“, přestože je na stagi sám a z laptopu si pouští připravené tracky (pro nikoho dalšího už by na pódiu stejně nebylo místo). Šimonovy taneční kreace na dj pultu i na celém pódiu jsou jednou velkou coming-out performancí. Druhým Holým, který v pátek vystoupil, byl Ondřej Holý známý pod aliasem Dné. Jemu stačí jen chvilka, aby dokázal svou pozici jednoho z nejlepších českých producentů, trochu delší chvilku už se napjatě čeká na Dnéčkovu připravovanou desku, která je vykupována jeho precizním a perfekcionistickým přístupem k produkci. (Do trojky jmenovců by se hodilo zmínit ještě Toma Holiče, jeho deephousový set jsem ale neslyšel).

Velmi příjemným překvapením bylo vystoupení Murder Bear Douga – ne že bych snad od Tomáše Havlena, poloviny popového dua Post-hudba, čekal něco jiného, ale svoje první live vystoupení ladil až na poslední chvíli. Přesvědčil, že umí pracovat rychle, aniž by tím tratil na kvalitě. Stejnou rychlostí Tomáš vyrostl i coby producent, jehož zvuk a produkční techniky už získaly charakteristickou nezaměnitelnost. Kdo na loňské Elekci viděl vystoupení Post-hudby, může porovnat rozdíly. Stejně jako loni zahrál i Ondra Mikula – minule s projektem Dignity Dope, ten ovšem díky rychle rostoucímu jménu Aid Kid zapadl na druhou kolej. Aid Kid se pomalu přesouvá z beatových do lineárnějších kompozic s odkazy na juke, techno nebo i post-rock, ve druhé půlce více méně poslechového setu zaznělo i pár nových tracků. S přihlédnutím k jeho pracovitosti se můžeme těšit na to, že do červencové Pohody, na které letos účinkuje, stihne vyprodukovat ještě několik dalších.

Chtěl jsem ještě napsat pár vět o HRTLovi, který mě nikdy nepřestane bavit tím, jakou magii dokáže na pódiu vytvořit bez použití laptopu. Zmíním ale raději Mikuláše Příhodu a.k.a. DJe Kewu, který získává cenu poroty za neuvěřitelnou schopnost odpracovat si směnu v kuchyni Alcronu, přejet na Elekci grilovat burgery a pak vyměnit maso za mixážní pult a s kuchařskou čepicí ještě stále na hlavě rozjet silent disco. Silent disco je skvělý formát k posouzení dj setu – stačí si na chvíli sundat sluchátka a pozorovat pohyb davu. Polovina lidí stála téměř bez hnutí, ta druhá připomínala kolektivní extatické voodoo rituály a bylo zřetelné, která polovina má ve sluchátkách právě Kewuův kanál.

Jak řekl v úvodní diskuzi Honza Kistanov, česká elektronika je otázkou jen asi šesti klubů a malého množství lidí, chybí zde totiž poptávka jak ze strany posluchačů, tak i nahrávacích společností. Nezbývá než udělat z českých producentů vývozní artikl, což je cílem bookingové agentury Flexy, kterou Kistanov provozuje spolu s organizátorem Elekce Šimonem Holým. A co se týče kvality, kterou může Česko do budoucna nabídnout i v méně lokálním měřítku, jsem čím dál větší optimista. Druhý ročník Elekce dává jasné přísliby.

Info

Elekce 2014
6. 6. 2014, MeetFactory, Praha

foto © Kateřina Motýlová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Štěstí neznamená mnoho mušlí (Vivat Vila!)

Lucia Banáková, Veronika Miksová 29.07.2021

Spolek Živá vila se snaží zachránit funkcionalistickou Kralovu vilu před demolicí a nadto pořádá festival Vivat Vila. Jaké to bylo?

Urbex s hudbou (Pop Messe)

Veronika Jastrzembská 28.07.2021

Je jedna hodina odpoledne, ve vzduchu se líně povaluje závan léta, na obloze pálí polední sluce.

Rubáš nemá kapsy (Slavnost v houští)

Jiří Přivřel 27.07.2021

Houby sice nerostly, ale z lukovského houští s prázdnou nikdo neodešel.

Na Bojišti lítá pohoda (Obscene Extreme 2021)

Radka Bednarzová 19.07.2021

Freak festival, něco blití, naháčů a vůkolní přírody, a hlavně smrtící dávka hudby. Vděčně a s pokorou.

Fitko pod věží (Hotspot)

Veronika Mrázková 17.07.2021

Kde začít? Děsivou bouřkou, scénou v koksárenské baterii, králem diskoték nebo rovnou hlavní hvězdou Axelem Thesleffem? Ten večer měl všechno.

24 hodín (Pohoda on the Ground)

Richard Michalik 11.07.2021

Nevadí nám ani 37 stupňov a takmer žiadny tieň poskytujúci úkryt. Hlavné je, že sme na Pohode. Minulý pandemický rok niečo nemožné. Tentokrát možné len na 24 hodín.

Hradby Samoty: Prímajúci ostrov divnohudby

Lucia Banáková 05.07.2021

Desiaty ročník Hradieb Samoty pomaly, ale isto započal festivalovú sezónu.

Jiné hlasy, jiné (lázeňské) pokoje aneb Luhovaný Vincent

cyril kosak 01.07.2021

O létajících střechách, technických službách, lázeňském programu a Luhovaném Vincentovi, který nutí prožívat město jinak. Nově. O nejzajímavějších festivalu široko daleko.

Odhozené masky (Katarzia)

Michal Pařízek 25.06.2021

Katarzia křest svého Celibátu přesouvala na několikrát a bolestivě, nakonec ani ohledně finálního termínu nebylo nic jednoduché.

Pivo a zmrzlina aneb Krákor 2021

Adéla Polka 22.06.2021

Jestli je v celém okolí Brna úmorné vedro, tady je příjemný chládek, a když se člověk odpoledne zaposlouchá do potůčku, který střídmě teče za strany výčepu...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace