Články / Reporty

Kolik lidí zajímá současná česká elektronika? Elekce festival

Kolik lidí zajímá současná česká elektronika? Elekce festival

Jáchym Krohe | Články / Reporty | 09.06.2014

Report z letošní Elekce píšu s více než spokojeným pocitem, paradoxně ale musím začít smutnou zprávou. Jak možná víte, čtyři dny před konáním festivalu zemřel Sasha Shulgin, přezdívaný kmotr MDMA a extáze. Jestli se jedná o náhodu nebo synchronicitu nechám na uvážení čtenáře, jedno je ale jasné – páteční přehlídka české elektronické hudby v pražské MeetFactory dokonale splnila funkci zádušní mše. Elekce totiž tzv. najela do ještě větší výšky než loni.

Oproti loňskému prvnímu ročníku festival přišel o den a kvantitou se tak zmenšil na půlku, kvalitou naopak narostl. Organizátorovi akce Šimonu Holému se povedlo to, co si dal za cíl, tedy ukázat, že v Česku kvalitní elektronická produkce existuje. Doložil to nejen jednotlivými jmény, které pozval, ale i svým vlastním vystoupením. HOLYho vystoupení pokaždé potvrzují jeho nálepku „pražská Rihanna“, přestože je na stagi sám a z laptopu si pouští připravené tracky (pro nikoho dalšího už by na pódiu stejně nebylo místo). Šimonovy taneční kreace na dj pultu i na celém pódiu jsou jednou velkou coming-out performancí. Druhým Holým, který v pátek vystoupil, byl Ondřej Holý známý pod aliasem Dné. Jemu stačí jen chvilka, aby dokázal svou pozici jednoho z nejlepších českých producentů, trochu delší chvilku už se napjatě čeká na Dnéčkovu připravovanou desku, která je vykupována jeho precizním a perfekcionistickým přístupem k produkci. (Do trojky jmenovců by se hodilo zmínit ještě Toma Holiče, jeho deephousový set jsem ale neslyšel).

Velmi příjemným překvapením bylo vystoupení Murder Bear Douga – ne že bych snad od Tomáše Havlena, poloviny popového dua Post-hudba, čekal něco jiného, ale svoje první live vystoupení ladil až na poslední chvíli. Přesvědčil, že umí pracovat rychle, aniž by tím tratil na kvalitě. Stejnou rychlostí Tomáš vyrostl i coby producent, jehož zvuk a produkční techniky už získaly charakteristickou nezaměnitelnost. Kdo na loňské Elekci viděl vystoupení Post-hudby, může porovnat rozdíly. Stejně jako loni zahrál i Ondra Mikula – minule s projektem Dignity Dope, ten ovšem díky rychle rostoucímu jménu Aid Kid zapadl na druhou kolej. Aid Kid se pomalu přesouvá z beatových do lineárnějších kompozic s odkazy na juke, techno nebo i post-rock, ve druhé půlce více méně poslechového setu zaznělo i pár nových tracků. S přihlédnutím k jeho pracovitosti se můžeme těšit na to, že do červencové Pohody, na které letos účinkuje, stihne vyprodukovat ještě několik dalších.

Chtěl jsem ještě napsat pár vět o HRTLovi, který mě nikdy nepřestane bavit tím, jakou magii dokáže na pódiu vytvořit bez použití laptopu. Zmíním ale raději Mikuláše Příhodu a.k.a. DJe Kewu, který získává cenu poroty za neuvěřitelnou schopnost odpracovat si směnu v kuchyni Alcronu, přejet na Elekci grilovat burgery a pak vyměnit maso za mixážní pult a s kuchařskou čepicí ještě stále na hlavě rozjet silent disco. Silent disco je skvělý formát k posouzení dj setu – stačí si na chvíli sundat sluchátka a pozorovat pohyb davu. Polovina lidí stála téměř bez hnutí, ta druhá připomínala kolektivní extatické voodoo rituály a bylo zřetelné, která polovina má ve sluchátkách právě Kewuův kanál.

Jak řekl v úvodní diskuzi Honza Kistanov, česká elektronika je otázkou jen asi šesti klubů a malého množství lidí, chybí zde totiž poptávka jak ze strany posluchačů, tak i nahrávacích společností. Nezbývá než udělat z českých producentů vývozní artikl, což je cílem bookingové agentury Flexy, kterou Kistanov provozuje spolu s organizátorem Elekce Šimonem Holým. A co se týče kvality, kterou může Česko do budoucna nabídnout i v méně lokálním měřítku, jsem čím dál větší optimista. Druhý ročník Elekce dává jasné přísliby.

Info

Elekce 2014
6. 6. 2014, MeetFactory, Praha

foto © Kateřina Motýlová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jen začátek nečeho velkého (Algiers)

waghiss666 24.02.2020

Půldruhé hodiny večírku u konce světa? Prý kdyby se o slovo nehlásila tradiční páteční diskotéka, hráli by ještě dýl. A mi by ani to nestačilo.

Vyprodaná Akropole? John Wolfhooker se hlásí o slovo.

Kateřina Ondráčková 24.02.2020

V dnešní době se žánrová vyhraněnost už moc nenosí, u John Wolfhooker se dlouhodobě osvědčila fúze screama, čistých vokálů, djentu a nově i elektro samplů.

Ho99o9 uspořádali obskurní hlukový dýchánek

Vojtěch Podjukl 24.02.2020

Frustrace je v hudbě silně znát a poskytuje zdroj energie, kterou jsou schopni na jevišti přetavit v dramatickou a absurdní podívanou.

Soundtrack do nového města (Black Marble & Panther Modern)

Sabina Coufalová 20.02.2020

Černá vládla všem. Snad nezavlaje i nad Kasárnami, hovory o budoucnosti karlínského prostoru se vynořovaly celý večer.

Efterklang v euforii. Archa též.

Veronika Mrázková 18.02.2020

Tak čistou a elektrizující radost není možné zažít často, byť se vám vystoupení líbí sebevíc... Stalo se v Divadle Archa.

Magické harmonie (Hackedepicciotto)

Jakub Koumar 17.02.2020

Uspořádat dobrý koncert je tak trochu alchymie, při níž se vždy musíte na něco spolehnout. Na co se spolehnul tenhle večer v Kaštanu?

Pomalý rozjezd, silný závěr – The Legendary Pink Dots

Vojtěch Podjukl 16.02.2020

V úvodu setu kazil dojem příliš hlasitý beat, basů mohlo být taky méně. Rozpačitě působily i prostoje mezi písněmi. Co bylo pak?

Žánrový cross mejdan s Indies Scope

Adéla Poláková 16.02.2020

Očekávaně dobře obstojí i DVA, které lze taky vidět po delší odmlce. Jejich světový hravý pop dokreslují animace Markéty Lisé... Oslava v Sonu byla opulentní.

Kytarovky vládnou všem aneb New Czech Indie Night

Maria Pyatkina 16.02.2020

„Grime vládne všem,“ tvrdíme v aktuálním Full Moonu, což možná platí pro Velkou Británii, ale v Česku vládnou kytarovky.

Všichni jednou umřeme (Hrubá hudba)

Adéla Poláková 13.02.2020

Beznadějně vyprodaný Kabinet Múz se pomalu plní. Zastoupeny jsou všechny věkové kategorie a ti starší si suverénně berou židle do předních řad.