Články / Offtopic / / Komix

Komiks za louží: Vidláci (Southern Bastards)

Komiks za louží: Vidláci (Southern Bastards)

3DDI3 | Články / Offtopic / / Komix | 28.03.2015

Co čtyři čísla, to jedna více méně uzavřená kapitola z existence zapadlého městečka kdesi v Alabamě. Jason Aaron ukazuje pravou tvář jihu Ameriky, pomalu vrství flashbacky hlavních postav a jde až na dřeň. Motivace, výchova, fotbal, Vietnam. Žádná okolnost formující důležité vlastnosti té či oné hlavní postavy neunikne čtenářovu oku. Postavy mají co říct a verbální bitvy jsou prorostlé slangem a pokřivenou mluvou. Atmosféra připomíná texaskou kriminálku Zabiják Joe (2011) Williama Friedkina. Aaron začal na český trh pronikat indiánskou peckou Skalpy (která je všechno možné, jen ne poctou Mayovkám) a jižanské bastardy lze brát jako určité navázání na předchozí tvorbu. Odvrácená strana Ameriky, která nikoho nezajímá, ale přesto tu pořád je. Minulost, na kterou se pokrytečtí kravaťáci úporně snaží zapomenout, protože je evoluce z bahna vytáhla teprve nedávno.

Úvodní kousek slouží jako můstek představující prostředí Alabamy, Craw Country. Starý Earle Tubb se vrací do rodného městečka vyklidit dům po otci… Tři dny. Plánuje zůstat tři dny. Proč by zůstával déle? Od té doby, co šerif „Velký Bert” Tubb zemřel, se věci změnily. Jižani Spojených států Amerických jsou národem v národu. Obyvatelé jsou slušní jen do té míry, do jaké jim z toho může něco kápnout. Je v nich syrovost, neotesaná duše vidláka. Pod každým pultem je brokovnice. Fotbal (ten pravý AMERICKÝ fotbal, ne čutaná) je pro ně náboženstvím. Po více než čtyřiceti letech mimo se Earle vrací domů, aby našel strom rostoucí na hrobě svého otce a známého, který je v průšvihu. Odjel, protože to tam nenáviděl. Vrací se, aby si připomněl proč.

Druhý příběh je o chlapci, který chtěl hrát fotbal. Víc než cokoliv jiného, ale moc mu to nešlo. Aaron vzal nejzajímavější postavu - Coache Bosse - a skrze vhledy do minulosti (krvavě červené jako krev, která se mísí s potem při každém tréninku) se snaží vysvětlit jeho pohled na věc. Humanizace Bosse je téměř neuvěřitelná a ukazuje kvalitu Aaronova psaní, pro kterého jsou postavy to nejdůležitější. Potřebuje, abyste ho pochopili, a nedělá to lacině. Klasická psychologická pouť o tom, proč se člověk stane padouchem (?) je ještě obohacena o vliv prostředí na probíhající okolnosti. Najdeme tu 120 dnů Sodomy mezi slepicemi i variaci na Sandlerova Vodonoše. Až na to, že takové variování není vtipné ani nechutné. V takovém prostředí jde o normu a trest za sebemenší odklon je neúměrný. Zatím. Poslední číslo je stále ještě v tiskárně.


Když dílo odráží skutečnost tak přesvědčivě, že z toho mrazí, když postavy ožívají a mění se z načrtnutých obrysů v lidi, které poznáváte, máte v rukách skutečný poklad. Lidé lžou a nahou pravdu o nich tak nacházíme ve fikci, napsané rukou pozorovatelů uvědomujících si, že se můžeme z vlastních chyb poučit už jen skrze příběhy. Ať jde o držitele Pulitzerovy ceny, jako je Cormac McCarthy, nebo komiksové scenáristy jako Jason Aaron. Síla „jižanské” literatury je v ošklivé pravdě o bytí. O bytí před degenerující slupkou civilizace. V archetypálních historkách ze života, který připomíná závod, kde je spravedlnost nebo píle ušlapaná do země těsně před cílovou páskou. Hledáte příběh bez naděje, kde všechno končí špatně? Southern Bastards tuhle škatulku naplňují dokonale. Latourova subtilní kresba k příběhu dokonale padne, je plná detailů, které dotváří prostředí, a v nejsilnějších momentech neváhá použít obrovské, téměř kubistické mapy událostí, míchající minulost i přítomnost. Říká se, že vydavatelství Image je nové Vertigo. Nemají pravdu, jejich komiksy mohou být ještě lepší.

Info

Jason Aaron / Jason Latour - Southern Bastards # 1-7 (Image Comics, 2014 – )
www.imagecomics.com/comics/series/southern-bastards

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Temnota vábí (Batman Mikea Mignoly)

3DDI3 15.06.2021

Povídky plné mystiky a hororu. Proč mystiky a hororu? Protože Mignola.

Neocomicon zjišťuje, co po lidstvu chtějí Lovecraftovi Prastaří

Martin Šinkovský 10.06.2021

Nepřekvapí, že se do vlastních adaptací Lovecrafta pustil Alan Moore, vedle Alejandra Jodorowského asi největší současný mystik současného komiksového světa.

Šíleně smutná princezna (Wonder Woman: Mrtvá země)

3DDI3 15.05.2021

Edice Black Label, která na zavedené superhrdiny nahlíží novým (dospělejším) způsobem, byl od DC geniální tah.

Prachy je to slovo nejkrásnější (Showman Killer)

3DDI3 04.05.2021

Kdysi dávno v jedné předaleké galaxii... Mocichtivý stařec vytvořil dítě z DNA surového zabijáka a matky s nulovou mentální aktivitou.

Zlí elfové na Manhattanu (Válka říší)

3DDI3 24.04.2021

Vydavatelství Crew vyslyšelo volání fanoušků po vydávání velkých marvelovských událostí, které spojují vícero super hrdinských příběhů v jeden celek.

Mít z něčeho Nervy není konec světa

Martin Šinkovský 18.04.2021

Nervy mají ambici stát se jednou z nejdůležitějších knížek, kterou si dospívající přečtou.

Depresivní danse macabre v rytmu hodin domácí výroby – Brloh

Martin Šinkovský 11.04.2021

Zatímco finské thrillery zaplnily police knihkupectví a temné televizní seriály zhusta okupují obrazovky, u komiksů je průnik finských nájezdníků zatím skromný.

Vymývání mozků a ideje vedoucí ke zkáze (Čertův rypák a Tulipánek)

Martin Šinkovský 31.03.2021

Příběhy Čertův rypák a Tulipánek na sebe nijak nenavazují, přesto spolu ladí prostředím i některými tématy.

Táta míchá kartami… (Masasumi Kakizaki a Zelená krev)

3DDI3 28.03.2021

Série, jakkoliv poctivě vyprávěná, působí jako seriálový Deadwood přetřený japonským nátěrem. Nic extra originálního se v ní neděje, zato v ní není nouze o akci a nádherné obrazy.

Galactus symbolický (Silver Surfer: Podobenství)

3DDI3 17.03.2021

Hlavním tahákem díla je bezpochyby Moebiova kresba. Sám Giraud přiznal, že kresba Silver Surfera pro něj byla velkou výzvou.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace