Články / Recenze

Kontrasty a ženy (nejen) v popu

Kontrasty a ženy (nejen) v popu

Tomáš Tkáč | Články / Recenze | 17.10.2013

Ella Maria Lani Yelich-O'Connor alias Lorde. Šestnáctiletý zázrak současné pop music, který uvádí v úžas, boří milionové hranice v počtu shlédnutí na YouTube, a tím ty starší (a méně úspěšné) spolehlivě posílá do deprese. Další uměle vyprodukovaná rychlokvaška, nebo vůdčí hlas mladé generace?

Po EP Love Club, které vyšlo na sklonku minulého roku, Lorde vydává první plnohodnotné album Pure Heroin, nabízející mix minimalistické elektroniky, popu, soulu, taneční hudby a hiphopového projevu; vše korunováno lehce nakřápnutým hlasem hlavní protagonistky. Ta ukazuje, že kouzlo úspěchu nespočívá jen v jejím věku a bujaré kštici.

Pokud někdo píše či mluví o Lorde (a to se týká i zpěvačky samotné), vždy se dostane na přetřes i Elizabeth Woolridge Grant, více známá jako Lana del Rey. Lorde se k ní hlásí jako k jednomu ze svých inspiračních zdrojů a obě sdílejí pohádkově rychlý (a producentsky pečlivě naplánovaný) start na výsluní pop music. Kolik je však doopravdy Lany v Lorde? Lana se v textech dobrovolně zbavuje statusu dospělé a emancipované ženy, který by ji jinak v dnešní společnosti příslušel, a dělá ze sebe pouhý nástroj k uspokojení mužského chtíče. Témata jako James Dean, Coca Cola, Bezstarostná jízda a další odkazy na padesátá léta pak spolehlivě ukájí často až chorobnou potřebu současné mladé generace po retru. Lana del Rey není Grantová; i když má zpěvačka za sebou poměrně bohatý život, uměle vytvořené alter ego je pochopitelně komerčně přitažlivější. Proto se od Lany del Ray časem odvrátili i někteří její původní příznivci, marketingový kalkul byl v tomto případě příliš velký a především zjevný.

Lorde se sice rovněž schovává za pseudonym, avšak její osobnost není dítkem producentského byznysu. V textech působí na přesně opačném pólu než Lana a snaží se být co nejvíce autentická, aniž by samu autentičnost povyšovala na (jediný) koncept. Ve svém prvním singlu Royals sice přiznává, že pozlátko slávy a bohatství ještě ani pořádně neokusila (we're driving cadillacs in our dreams), ale to ji nebrání v dalším verši šmahem odsoudit kolegyně a kolegy v popové branži: But every song's like:gold teeth, gray goose, tripping in the bathroom, bloodstains, ball gowns, trashing the hotel room, we don't care. V dalším hitu Tennis Court zpívá o tom, jak nudní jsou lidé a jak málo ji zajímají, což jsou slova, které bychom od Lany slyšeli jen těžko. Lorde je tak ve svých textech - paradoxně vůči svému opravdovému věku - mnohem vyzrálejší a dospělejší než její starší popkulturní sestra.

Mrknutím oka si tento nazlobený generační hlas uvědomuje datum svého narození a vrací se do role ubrečené královny plesu, která si zážitky z prvních lásek vyměňuje s přáteli na tenisovém kurtu. Kontrast osobností mezi obyčejnou šestnáctiletou holkou a předčasně dospělou dívkou, který Lorde na své desce prezentuje, je to, co ji dělá tak zajímavou, přirozenou a v rámci současného popu i uvěřitelnou. Či spíše uvěřitelnější než ostatní.

Info

Lorde - Pure Heroin (Universal, 2013)
http://www.lorde.co.nz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pohyby ledu, součást větší hry

prof. Neutrino 14.03.2020

Do Gravensteenova románu je absorbována většina atributů současné literatury – záhadná vražda, detektivní zápletka, prostředí investigativní žurnalistiky, manipulace s fakty.

Došla vodka, došla kola, zůstává blues (Streichl)

Jiří Vladimír Matýsek 13.03.2020

Ostravský bard, který dokázal do svých textů otisknout onu bluesovou náladu, opravdovost a zkušenost nelehkého života.

Reflexe dnešní doby (DJ Shadow)

Dominik Polívka 01.03.2020

Our Pathetic Age není nijak průlomové album, je však precizně poskládané, osobité a věrně zachycuje současnost co do zvuku i textu.

Making me sparkle (Blue Hawaii)

Karolina Veselá 23.02.2020

Nostalgicky se vracejí k hudbě svého mládí, a tak něžné a snové vokální party podkládají tranceovými a garageovými beaty.

Trefa do černého (Punisher MAX 2: Bullseye)

3DDI3 22.02.2020

Bullseye je díl, ve kterém Aaron malinko ustoupil od akce a přidal na psychologické hutnosti. Celek připomíná střet kladiva s trhavinou.

Vesmír ľudskej mysle (Pandorama)

Milan Hrbek 26.01.2020

Rozbiehajúci sa label Tabačka records z Košíc priniesol na slovenskú hudobnú scénu vskutku originálne a netradičné zjavy...

Ponor do minulosti i současnosti taneční scény (808 State)

Jaroslav Myšák 12.01.2020

808 State jsou na nové desce jednoznačně jistější v dříve prozkoumaných oblastech. Skladby, které nevybočují ze zavedených postupů, mají na desce kvalitativně navrch.

Agresívnejší, prieraznejší (Flash the Readies)

Radoslav Lakoštík 04.01.2020

Duna je neskrývane druhým postrockovým albumom skupiny Flash the Readies, ktorá si prešla za svoju existenciu zaujímavým vývojom.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Tři metry nad zemí (Kult: Vlasta Třešňák)

Akana 02.01.2020

Málokdo asi bude zpochybňovat, že jeho Zeměměřič je jednou z nejoriginálnějších a nejryzejších nahrávek našeho před- i porevolučního folku. Kult, texty z tištěného Full Moonu, to nej online.

Posmutnělý, ale konstruktivní (Pan American)

Tomáš Kouřil 29.12.2019

Diskografie Pan American je někde v půli mezi kytarovými mágy Labraford a téměř čistě ambientní dvojicí Anjou, v níž Marc Nelson také působí.