Články / Offtopic / / Movie/dox

Korzo #2: Latino triky a australská hvězda

Korzo #2: Latino triky a australská hvězda

Michal Pařízek | Články / Offtopic / / Movie/dox | 30.06.2019

Jedním z velkých darů Latinoameričanů je schopnost toho druhého oklamat, ošulit, prostě dostat. Tohle není žádná xenofobní zkratka, ale fakt. Jsou to prostě kujóni. Tenhle um se projevuje v byznysu, ve fotbale a v umění samozřejmě také. Navíc mám pocit, že je tento dar natolik zakořeněný v jejich charakterech, že už ani nejde o nějaký zisk nebo prospěch, spíš o tu srandu a dobrý pocit. V jedné povídce z knihy Argentina! Argentina! Rodriga Fresána vystupuje mladý kuchařský učeň zvaný Argie (tohle JE xenofobní zkratka, kdyby to někoho zajímalo), kterého ve špičkové londýnské restauraci nechají jenom čistit trouby a svým šéfem je systematicky ponižován. Ten ale netuší, co ho čeká. Arogantní master chef je jednoho dne vybrán coby hvězda nové televizní show, ovšem vzhledem k tomu, že je poměrně malého vzrůstu, tak má svou kuchyň uzpůsobenu na míru. Všichni ostatní se v ní musí ohýbat. Den před zahájením natáčení Argie veškeré vybavení kuchyně posune o několik centimetrů výš. Následuje nejkratší televizní premiéra v historii, šéf na nic nedosáhne, odkládá talíře do vzduchu, a nakonec ho zhrouceného ještě v přímém přenosu odveze záchranka. Kouzelné a nemilosrdné.

Argentinská předehra není na místě jen díky tomu, že do města dorazili fanoušci Diega Maradony. (Jeho „boží ruka“ je samozřejmě další vrcholnou ukázkou latino triku.) Před festivalovou premiérou snímku Asifa Kapadii (točil také dokumenty Senna nebo Amy) ožilo prostranství před Thermalem argentinskými dresy a obrovskou vlajkou s obličejem božského Diega. Snad se podobně skandovalo i v kinosále, uvidíme ve čtvrtek nebo v pátek. Včera se ale na kolonádě přestavili také jiné argentinos. Snímek Rudá režiséra Benjamína Naishtata baví vším, čím latinskoamerická kinematografie proslula – ironií, spoustou vášně, konspiračními teoriemi i absurdním humorem. Zároveň je ukotven jaksi mimo čas a možná i realitu, přestože víme, že se odehrává někdy v polovině sedmdesátých let, tedy těsně před pučem, který nastolil několikaletou krutou vládu vojenské junty.

Provinčního právníka Claudia (skvělý Darío Grandinetti) z ničeho nic verbálně napadne v restauraci při čekání na manželku cizí člověk. To odstartuje eskapádu více či méně pochopitelných a provázaných událostí, kterým (za výrazné pomoci výtečné hudby Vincenta van Warmerdama) vládne kouzelná atmosféra s chvílemi až psychedelickým oparem. Rudá nebude nejlepším filmem přehlídky, ale o to lépe se u ní budou bavit ti, kteří si latinskoamerické umění (a náturu) oblíbili. A když jsme u té psychedelie – bude třeba hodně vysokých karet, aby se některý z dvou set snímků přehlídky dostal na úroveň znělky letošního ročníku v hlavní roli s Jiřinou Bohdalovou. Tady už nejde o zážitek omamný nebo návykový, ale vyloženě toxický.

Jedno z velkých očekávání a dlužno dodat že naplněné – snímek Richarda Lowensteina věnovaný Michaelu Hutchencovi, jedné z největších australských rockových hvězd a frontmanovi skupiny INXS. Mystify znamenalo jednu z jasných povinností v rámci letošního programu, krom jiného proto, že efekt INXS na hudební scénu je dlouhodobě podceňovaný a Richard Lowenstein (mimo zásadních hudebních klipů od INXS nebo U2) natočil také skvělý dokument Autoluminescent, věnovaný kytaristovi The Birthday Party Rowlandu S. Howardovi. Režisér si byl s Hutchencem a celou skupinou velmi blízký, moc dobře tedy věděl, o čem bude vyprávět a hlavně – měl přístup ke zpěvákovu soukromému video archivu, ze kterého ve svém snímku hojně čerpal. Mluvící hlavy se nekonají, veškeré příspěvky mnoha respondentů jsou použity coby voiceover, Michael téměř nesleze z plátna. Mnoho záběrů je skutečně unikátních a nikdy neviděných, dojemný příběh provází pochopitelně skvělá hudba, mimo hitů skupiny zejména ta scénická, kterou má na svědomí Warren Ellis (Dirty Three nebo The Bad Seeds).

Richard Lowenstein obsadil Michaela Hutchence také do svého snímku Dogs in Space, který je v Austrálii naprostým kultem, a právě on měl zásadní vliv na to, že INXS natočili hned tři klipy k písním ze svého přelomového alba Kick v Praze. Jak Lowenstein prozradil v diskuzi po filmu, sám se totiž na festivalu v Karlových Varech objevil již v roce 1984, tehdy se snímkem Strikebound. Při té příležitosti se zastavil i v Praze, kterou si zamiloval, a několik let pak přemlouval kapelu a její management, aby nějaké klipy natočili právě tady. Zejména video k Never Tear Us Apart je skutečně zásadní, záběrů z podobných míst a podobné doby mnoho nekoluje. Magická krása. A bez triků.

Info

54. MFF Karlovy Vary
28. 6. - 6. 7. 2019 Karlovy Vary
fb festivalu

foto © Film Servis Festival Karlovy Vary

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Uši sú na počúvanie (Muž so zajačími ušami)

Jakub Blaho 04.08.2021

Za výslednou kvalitou filmu je do značnej miery podpísaný aj Miroslav Krobot, ktorému bola rola ušitá na mieru.

(Ne)zaostrené na nemŕtvych (Armáda mŕtvych)

Jakub Blaho 14.06.2021

K svojmu najnovšiemu filmu dostal Snyder veľkú kreatívnu slobodu. Ako s ňou narába, nám už napovedala jeho režisérska verzia Ligy spravodlivých...

V zajatí siete (Sociálna dilema)

Bibiána Hajdanyová 02.05.2021

Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Bibiána Hajdanyová 28.04.2021

Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv.

Trpezlivosť mier prináša (Správy zo sveta)

Jakub Blaho 27.04.2021

Čoraz sporadickejšie vznikajú filmy, ktoré by sa skutočne inšpirovali klasickým westernom. O to prekvapivejšie je vidieť v takejto pozícii režiséra Paula Greengrassa.

Komorní Vykopávky navozují rodinnou atmosféru

Zuzana Tesaříková 23.04.2021

Historický rámec filmu o skutečné události objevení vzácných hrobek dobře slouží dramatickému vyprávění o vztazích mezi postavami.

Créme de la Créme: Francúzsko na domácej obrazovke

Jakub Blaho 20.04.2021

Po minuloročnej odmlke spôsobenej zavretím kín si aktuálny ročník našiel dočasný nový domov na videotéke Edisonline.

Kto je to monštrum? (Teddy)

Jakub Blaho 17.04.2021

Teddy alegorizuje útrapy dospievania a to nie len na úrovni telesných zmien, ale hlavne odcudzenia od spoločnosti, v ktorej sa dospievajúci nachádza.

Deštruktívny trojuholník (Milenci)

Jakub Blaho 14.04.2021

Film prostredníctvom svojich postáv otvára dôležitú a citlivú tému toxického vzťahu poháňaného mužskou manipulatívnosťou.

Zradné stránky internetu (Delete History)

Jakub Blaho 13.04.2021

Prvým premiérovým titulom tohto ročníku festivalu francúzskeho filmu Créme de la Créme bola absurdná komédia Delete History. Edisonline.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace