Štěpán Nezbeda | Články / Offtopic / / Movie/dox | 06.01.2022
Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání, které ho nasměrovaly ke kinematografii. A to pod křídly Netflixu, jenž má s podobnými autobiografickými projekty hvězdných režisérů zkušenosti už od uvedení úspěšné Romy Alfonsa Cuaróna. Jak jde ale dohromady opulentní vizualita plná velkých celků Sorrentinových filmů posledních let s monitory počítačů a televizními obrazovkami? Odpověď poskytne spíše autorův seriál Mladý (potažmo Nový) papež než celovečerní Boží ruka, která se Sorrentinově novější estetice mírně vymyká svou utlumeností.
Sedmnáctiletý nesmělý Fabietto bydlí s rodinou v poněkud oprýskané, fotbalem žijící Neapoli 80. let. Ze všeho nejvíc prožívá možný přechod božského Maradony do místního klubu, je eroticky uchvácen svou koketní, uvnitř však hluboce nešťastnou tetou a často s pootevřenou pusou fascinovaně pozoruje svět okolo sebe. Divák i přesto tentokrát není zahlcován téměř nepřetržitou přítomností velkolepé krásy a pozlátka, impozantní renesanční architekturou, spoře oděnými ženami ani digitálními zvířaty, jak tomu bylo v několika posledních autorových filmech. Magické, těžko zapomenutelné obrazy jsou úsporně rozmístěny napříč snímkem a vynořují se z něho jako oslnivá světla z mlhy paměti.
Fungování paměti evokují i jiné aspekty díla. Většina postav, od sousedů po členy širší rodiny, připomíná spíše zábavné figurky charakterizované jedním výrazným vnějším znakem či vlastností než komplexní lidské bytosti. Celé vyprávění pak sestává z ne zcela pevně spojených epizod a plyne volným tempem, což nijak neznemožňuje dramatický oblouk. Sorrentino nevzpomíná s bolestínskou nostalgií po zašlém mládí, ale vzdává hold: Neapoli, svým rodičům, a zejména filmu.
Právě filmový plac se ve Fabbietových očích ukazuje jako náplast na všechny problémy, váže na sebe přítomnost krásných žen, umožňuje využít schopnosti observace a poskytuje únik z neuspokojivé reality. Scény z tohoto prostředí jsou obklopeny zároveň nadpřirozenou i bizarní aurou. Skládání pocty kinematografii, do té doby spíše vizuální a senzuální než verbální a intelektuální, pak vrcholí v rozhovoru o podstatě filmu Fabbieta s charizmatickým režisérem Capuanem, jehož reálný předobraz byl Sorrentinovým mentorem v jeho začátcích.
Boží ruka tak představuje typ značně osobního díla důležitého zejména pro svého tvůrce. I těm, které nezajímá cesta Paola Sorrentina k filmu, Neapol 80. let, a dokonce ani Diego Maradona, však poskytne přinejmenším několik neopakovatelných výjevů výjimečných svou kompozicí i obsahem. Ty sice dělají Netflixu čest, ovšem ještě více by vynikly na plátně.
Štěpán Nezbeda 16.03.2022
Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?
Lukáš Masner 12.12.2021
Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...
Štěpán Nezbeda 09.12.2021
Do kin tento měsíc vstupuje Zvláštní cenou poroty MFDF Ji.hlava oceněný snímek Přípravy k filmu T. šestapadesátiletého debutanta Milana Klepikova.
Jakub Blaho 02.11.2021
Kurzel sa vydal na riskantnú cestu, keď sa rozhodol s pochopením preskúmať osobnosť a život Martina Bryanta, ktorý je zodpovedný za masaker v Port Arthur.
Jakub Blaho 24.10.2021
Prehliadka toho najlepšieho z európskej festivalovej tvorby posledného roka, Be2Can, priniesla aj nový film ruského režiséra Andreja Končalovskijho.
Jakub Blaho 03.10.2021
Festival Film a architektura sa nevenuje len postavám a témam výhradne spätým s architektúrou. Príkladom môže byť dokumentárna snímka The New Bauhaus.
Jakub Blaho 29.09.2021
A Machine to Live In je kontemplatívnym dokumentárnym filmom o unikátnom architektonickom projekte plánovania a výstavby brazílskej metropoly.
Jakub Blaho 04.08.2021
Za výslednou kvalitou filmu je do značnej miery podpísaný aj Miroslav Krobot, ktorému bola rola ušitá na mieru.
Jakub Blaho 14.06.2021
K svojmu najnovšiemu filmu dostal Snyder veľkú kreatívnu slobodu. Ako s ňou narába, nám už napovedala jeho režisérska verzia Ligy spravodlivých...
Bibiána Hajdanyová 02.05.2021
Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.