Články / Recenze

Škrábanice a existenciální večery

Škrábanice a existenciální večery

Flippah | Články / Recenze | 13.10.2014

„Čtu si ulici jak otrevřenou knihu.“ (Dizzastar)

Vydavateľstvo poskytlo v anotácii k tejto nezvyčajnej nahrávke len pár záchytných bodov, ale dôležitých, pretože bez nich by sa aj ostrieľaný poslucháč mohol stratiť. Treba si zapamätať pojmy: konkrétna poézia & musique concrète, vokálna performance, akuzmatický priestorový zážitok, polyfónny ambient. Cover albumu, tváriaci sa ako grafická partitúra, zľahka predznamenáva, čo bude nasledovať, a zároveň sa mi vynára pred očami vizuálna poézia Milana Adamčiaka a prvé spracovanie jeho tvorby súborom súčasnej hudby Agon Orchestra na živej nahrávke Typornamento.

Po zadefinovaní, v akých končinách sa pohybujeme, môže byť ďalším kľúčom vysvetlenie, že ide o kooperáciu dvoch skúsených harcovníkov na experimentálnej scéne. Skladateľ Michal Rataj, nadšenec radioartu, priekopník elektroakustickej hudby v Čechách, tvorca soundtrackov k dokumentárnym filmom a scénickej hudby, ale hlavne neoblomný improvizátor, ktorý s rozvahou a nadhľadom využíva kompozičné znalosti v praxi. Na albume sa stará o live elektroniku a zvukové predmety. Jaromír Typlt obsluhuje rečové orgány, akustickú basgitaru a rovnako rôzne zvukové hračky. Veľmi svojské podanie slam poetry bez obvyklých žánrových hraníc. Jeho prejav, texty a podanie jednotlivých slov, mrmlania, rečových skratiek a skratov à la Antonin Artaud môže vzdialene pripomenúť Sifona a staršie nahrávky WWW (Za obrazovkou alebo Déšť je voda k převaření). Prepojenie nie je “mimo mísu” keďže brat Jaromíra Typlta je dvorný textár WWW.

Release je vydareným prenosom niekoľkoročných skúseností zo živého hrania a hrania sa do štúdia. Koncepciu tvorí trinásť zdanlivo narýchlo naškrabaných sketchov (skladby často nepresahujú minútu), v zmysle návrhu na budúci graffiti piece, ktorý si writer načmára za pár sekúnd a potom ho nosí v hlave, pokiaľ ho niekde, plne sústredený, nevyleje na vlakovú súpravu. Tieto sketche sa plne realizujú v dvoch dlhších skladbách Vráceno zpět a Prodřené naskrz, ocitáme sa v rozhlasovej hre pustenej pospiatky, zmutovaný naechovaný hlas, hlas ako samostatný nástroj dekonštrukcie a nositeľ vyprázdnenej narácie, vrčanie aj plačlivé výdychy, klepkanie, kvapkanie, syntetizátorové vlnenie a nedefinovateľné zvukové objekty. Podivíni by si dokázali pustiť na party určite aj prekvapivo tanečný zásek Nahradit alebo smazat, ale ide o výnimku. Škrábanice sú počúvaním na existenciálne večery o samote, ktoré môže dopĺňať šuchot pri otáčaní stránok Kafkovho Zámku, atmosféra je podobne priepastná a nedôverčivá. Na klávesnicu mi práve padla miniatúrna húsenica zo stropu.

Info

Jaromír Typlt / Michal Rataj - Škrábanice / Scribbles (Polí5, 2014)
www.poli5.bandcamp.com/album/kr-banice-scribbles

Recenzia bude publikovaná vo Vlne č.60. Časopis o súčasnom umení a kultúre Vlna v ČR nájdete napr. v Rekomande alebo Café Na pul cesty.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hiphopový blockbuster Tylera, the Creatora

Martin Šmíd 16.09.2021

Na červený koberec Grammy se Tyler Okonma ohákl do růžového obleku à la lobby boy, inspirovaného filmem Grand Budapest Hotel Wese Andersona a navrženého jeho vlastní značkou...

Hudba k láske (Vec & Švidraň)

Kristína Valachová 08.09.2021

Z albumu cítiť kreatívnu hravosť a hľadanie spoločnej tvorivej cesty. Úprimný výsledok necieli dohnať aktuálne rapové trendy.

Šílený závod šťastné melancholie (Tim Dup)

Adéla Polka 05.09.2021

Jeho síla spočívá především v rozněžnělé melancholii, skrze níž opěvuje svůj svět za doprovodu prakticky klasického klavíru.

Boj i smíření (Gojira)

Jiří Procházka 03.09.2021

Gojira rozvíjí svá obvyklá témata jako životní koloběh, osobní rozvoj a dopady lidského chování na životní prostředí a stav společnosti.

Ve skleněné kouli (Glaare)

Jiří Vladimír Matýsek 02.09.2021

Co Glaare odlišuje od masy kapel, které se k oběma směrům v jakési retro vlně hlásí, je působivý vokál, v němž najdeme smutek i dravost, často najednou.

Soustavný sonický nátlak (Part Chimp)

Dantez 25.07.2021

Britští Part Chimp se dosud věnovali noise rocku, který se inspiroval Sonic Youth i zběsilými Lightning Bolt.

Po jaké době je vhodné lidem říkat, že je milujeme? (Moontype)

David Stoklas 10.07.2021

Moontype, ačkoliv by mohli, se neohánějí technikou, ale intelektuálnímu math rocku naopak trochu srazili hrany.

Že by ten správný čas vytáhnout kytaru? (Flock of Dimes)

Veronika Jastrzembská 29.06.2021

Do toho se ještě přidá rozpačité porozchodové období, kdy člověk neví, co sám se sebou, jak znovu začít, z čeho se poučit...

Historie kapitalocénu a možnosti znovustvoření

prof. Neutrino 28.06.2021

Vydavatelství Neklid přichází s obsáhlou studií o zrodu a strategiích „kapitalistické ekologie“ aneb jak si člověk dokázal zotročit člověka a zplundrovat ekosystém planety ve jménu mamonu.

Snivě i do hloubky (Susheela Raman)

Akana 26.06.2021

Její fúze západních písničkářských postupů s východními prvky nepůsobí ani trochu povrchně nebo podbízivě.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace