Články / Recenze

Škrábanice a existenciální večery

Škrábanice a existenciální večery

Flippah | Články / Recenze | 13.10.2014

„Čtu si ulici jak otrevřenou knihu.“ (Dizzastar)

Vydavateľstvo poskytlo v anotácii k tejto nezvyčajnej nahrávke len pár záchytných bodov, ale dôležitých, pretože bez nich by sa aj ostrieľaný poslucháč mohol stratiť. Treba si zapamätať pojmy: konkrétna poézia & musique concrète, vokálna performance, akuzmatický priestorový zážitok, polyfónny ambient. Cover albumu, tváriaci sa ako grafická partitúra, zľahka predznamenáva, čo bude nasledovať, a zároveň sa mi vynára pred očami vizuálna poézia Milana Adamčiaka a prvé spracovanie jeho tvorby súborom súčasnej hudby Agon Orchestra na živej nahrávke Typornamento.

Po zadefinovaní, v akých končinách sa pohybujeme, môže byť ďalším kľúčom vysvetlenie, že ide o kooperáciu dvoch skúsených harcovníkov na experimentálnej scéne. Skladateľ Michal Rataj, nadšenec radioartu, priekopník elektroakustickej hudby v Čechách, tvorca soundtrackov k dokumentárnym filmom a scénickej hudby, ale hlavne neoblomný improvizátor, ktorý s rozvahou a nadhľadom využíva kompozičné znalosti v praxi. Na albume sa stará o live elektroniku a zvukové predmety. Jaromír Typlt obsluhuje rečové orgány, akustickú basgitaru a rovnako rôzne zvukové hračky. Veľmi svojské podanie slam poetry bez obvyklých žánrových hraníc. Jeho prejav, texty a podanie jednotlivých slov, mrmlania, rečových skratiek a skratov à la Antonin Artaud môže vzdialene pripomenúť Sifona a staršie nahrávky WWW (Za obrazovkou alebo Déšť je voda k převaření). Prepojenie nie je “mimo mísu” keďže brat Jaromíra Typlta je dvorný textár WWW.

Release je vydareným prenosom niekoľkoročných skúseností zo živého hrania a hrania sa do štúdia. Koncepciu tvorí trinásť zdanlivo narýchlo naškrabaných sketchov (skladby často nepresahujú minútu), v zmysle návrhu na budúci graffiti piece, ktorý si writer načmára za pár sekúnd a potom ho nosí v hlave, pokiaľ ho niekde, plne sústredený, nevyleje na vlakovú súpravu. Tieto sketche sa plne realizujú v dvoch dlhších skladbách Vráceno zpět a Prodřené naskrz, ocitáme sa v rozhlasovej hre pustenej pospiatky, zmutovaný naechovaný hlas, hlas ako samostatný nástroj dekonštrukcie a nositeľ vyprázdnenej narácie, vrčanie aj plačlivé výdychy, klepkanie, kvapkanie, syntetizátorové vlnenie a nedefinovateľné zvukové objekty. Podivíni by si dokázali pustiť na party určite aj prekvapivo tanečný zásek Nahradit alebo smazat, ale ide o výnimku. Škrábanice sú počúvaním na existenciálne večery o samote, ktoré môže dopĺňať šuchot pri otáčaní stránok Kafkovho Zámku, atmosféra je podobne priepastná a nedôverčivá. Na klávesnicu mi práve padla miniatúrna húsenica zo stropu.

Info

Jaromír Typlt / Michal Rataj - Škrábanice / Scribbles (Polí5, 2014)
www.poli5.bandcamp.com/album/kr-banice-scribbles

Recenzia bude publikovaná vo Vlne č.60. Časopis o súčasnom umení a kultúre Vlna v ČR nájdete napr. v Rekomande alebo Café Na pul cesty.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ponor do minulosti i současnosti taneční scény (808 State)

Jaroslav Myšák 12.01.2020

808 State jsou na nové desce jednoznačně jistější v dříve prozkoumaných oblastech. Skladby, které nevybočují ze zavedených postupů, mají na desce kvalitativně navrch.

Agresívnejší, prieraznejší (Flash the Readies)

Radoslav Lakoštík 04.01.2020

Duna je neskrývane druhým postrockovým albumom skupiny Flash the Readies, ktorá si prešla za svoju existenciu zaujímavým vývojom.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Tři metry nad zemí (Kult: Vlasta Třešňák)

Akana 02.01.2020

Málokdo asi bude zpochybňovat, že jeho Zeměměřič je jednou z nejoriginálnějších a nejryzejších nahrávek našeho před- i porevolučního folku. Kult, texty z tištěného Full Moonu, to nej online.

Posmutnělý, ale konstruktivní (Pan American)

Tomáš Kouřil 29.12.2019

Diskografie Pan American je někde v půli mezi kytarovými mágy Labraford a téměř čistě ambientní dvojicí Anjou, v níž Marc Nelson také působí.

Cesta do zářivé mlhy (Michal Ajvaz, Města)

Jiří Zahradnický 25.12.2019

V knize není ani běžná veteš současné prózy – psychopati, devianti, masoví vrazi, ani drogoví dealeři. Ajvaz má letitou slabost pro...

Sluníčkové koláže Ariela Pinka

Bára Jurašková 19.12.2019

Po dvou řadových deskách – Pom Pom (2014) a Dedicated to Bobby Jameson (2017), vydává Ariel Pink první trojici ze série Ariel Archives.

Peneři prastrýčka Homeboye (Debut)

Honza Nosek 17.12.2019

Vladimír 518 to nakousl v podcastu Ladislava Sinaie – v určitou chvíli se člověk přestane cítit součástí scény a přestává si s ní rozumět.

Můžete bez obav zůstat (Chromatics)

Tomáš Kouřil 16.12.2019

Retro estetika je pro ně prostředkem, výraznou, ale ne omezující kulisou pro vyjádření něčeho hlubšího, než je záliba v syntezátorovém zvuku a neonových světlech.

Mrtvá kočička? (Tove Lo)

Tomáš Kouřil 15.12.2019

Zatímco před pár lety se bolestínsky vyzpívávala z prázdnoty, na nejnovější desce Sunshine Kitty je optimističtější.

Pozvolný sestup do nekonečné noci (Serotonin Michela Houellebecqa)

Jiří Zahradnický 13.12.2019

Dříve přitažlivý Florent-Claude Labrouste se tak v šestačtyřiceti začíná proměňovat v malátného impotentního tlouštíka, jehož hlavní zálibou už není sex, ale...