Články / Recenze

Škrábanice a existenciální večery

Škrábanice a existenciální večery

Flippah | Články / Recenze | 13.10.2014

„Čtu si ulici jak otrevřenou knihu.“ (Dizzastar)

Vydavateľstvo poskytlo v anotácii k tejto nezvyčajnej nahrávke len pár záchytných bodov, ale dôležitých, pretože bez nich by sa aj ostrieľaný poslucháč mohol stratiť. Treba si zapamätať pojmy: konkrétna poézia & musique concrète, vokálna performance, akuzmatický priestorový zážitok, polyfónny ambient. Cover albumu, tváriaci sa ako grafická partitúra, zľahka predznamenáva, čo bude nasledovať, a zároveň sa mi vynára pred očami vizuálna poézia Milana Adamčiaka a prvé spracovanie jeho tvorby súborom súčasnej hudby Agon Orchestra na živej nahrávke Typornamento.

Po zadefinovaní, v akých končinách sa pohybujeme, môže byť ďalším kľúčom vysvetlenie, že ide o kooperáciu dvoch skúsených harcovníkov na experimentálnej scéne. Skladateľ Michal Rataj, nadšenec radioartu, priekopník elektroakustickej hudby v Čechách, tvorca soundtrackov k dokumentárnym filmom a scénickej hudby, ale hlavne neoblomný improvizátor, ktorý s rozvahou a nadhľadom využíva kompozičné znalosti v praxi. Na albume sa stará o live elektroniku a zvukové predmety. Jaromír Typlt obsluhuje rečové orgány, akustickú basgitaru a rovnako rôzne zvukové hračky. Veľmi svojské podanie slam poetry bez obvyklých žánrových hraníc. Jeho prejav, texty a podanie jednotlivých slov, mrmlania, rečových skratiek a skratov à la Antonin Artaud môže vzdialene pripomenúť Sifona a staršie nahrávky WWW (Za obrazovkou alebo Déšť je voda k převaření). Prepojenie nie je “mimo mísu” keďže brat Jaromíra Typlta je dvorný textár WWW.

Release je vydareným prenosom niekoľkoročných skúseností zo živého hrania a hrania sa do štúdia. Koncepciu tvorí trinásť zdanlivo narýchlo naškrabaných sketchov (skladby často nepresahujú minútu), v zmysle návrhu na budúci graffiti piece, ktorý si writer načmára za pár sekúnd a potom ho nosí v hlave, pokiaľ ho niekde, plne sústredený, nevyleje na vlakovú súpravu. Tieto sketche sa plne realizujú v dvoch dlhších skladbách Vráceno zpět a Prodřené naskrz, ocitáme sa v rozhlasovej hre pustenej pospiatky, zmutovaný naechovaný hlas, hlas ako samostatný nástroj dekonštrukcie a nositeľ vyprázdnenej narácie, vrčanie aj plačlivé výdychy, klepkanie, kvapkanie, syntetizátorové vlnenie a nedefinovateľné zvukové objekty. Podivíni by si dokázali pustiť na party určite aj prekvapivo tanečný zásek Nahradit alebo smazat, ale ide o výnimku. Škrábanice sú počúvaním na existenciálne večery o samote, ktoré môže dopĺňať šuchot pri otáčaní stránok Kafkovho Zámku, atmosféra je podobne priepastná a nedôverčivá. Na klávesnicu mi práve padla miniatúrna húsenica zo stropu.

Info

Jaromír Typlt / Michal Rataj - Škrábanice / Scribbles (Polí5, 2014)
www.poli5.bandcamp.com/album/kr-banice-scribbles

Recenzia bude publikovaná vo Vlne č.60. Časopis o súčasnom umení a kultúre Vlna v ČR nájdete napr. v Rekomande alebo Café Na pul cesty.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zrcadlo za éterickou mlhou (Drab Majesty)

redakce 20.08.2019

Každý mileniál hovící osmdesátkovým zvukům spojovaným s gotickou subkulturou musí být vděčný za jeho soudobou renesanci.

Celistvý zvukový příběh Frontier Guards

redakce 17.08.2019

Prokomponované IDM melodie se tu místy nebojí jít do minimal techno smyček, vše přitom doplňují i industriální rytmy a ruchy.

Barvitý obraz na bílém papíře (Hasan)

redakce 15.08.2019

Zatímco starým rapperům dochází nápady a kreativita, mladí se konečně dokázali vymanit z českého rapového archetypu obrovských teplákovek a čepic s rovným kšiltem.

Stále autentičtí Foals

redakce 04.08.2019

Už píseň Exits ukázala, že se Foals posouvají dál – a to jak pestřejší kombinací hudebních nástrojů, tak vokálními experimenty i novým obsahem.

Problémy, které vidět nechceme (Rafael Anton Irisarri)

redakce 02.08.2019

Deska Solastalgia je osobní výpovědí člověka, na kterého nejen dopadá všudypřítomný pocit bezmoci, ale který se neustále setkává se změnami klimatu.

Miesto s názvom Schlagenheim (black midi)

redakce 29.07.2019

Štvorica násťročných chlapcov z Londýna zaujala už skôr tohto roku, keď vydala dvojsingel Talking Heads/Crow’s Peach. Teraz prichádzajú s debutom Schlagenheim.

Gangsterská odysea s přešlapy (Schoolboy Q)

redakce 27.07.2019

Label Top Dawg Entertainment je na poli rapu za poslední dekádu jedním z nejzajímavějších. Jakou pozici v něm vedle Kendricka Lamarra nebo Ab-Soula zastává Schoolboy Q?

Stále stejné zásadní věci (Pád Hyperionu)

redakce 26.07.2019

Zrovna tak aktuální je jeho apel na vzájemnou empatii a všelidské hodnoty, které se v současné individualizované době vytrácí nebo značně relativizují.

Kniha pro ty, kdož stojí mimo zdi kostela (Kacířův kancionál)

redakce 24.07.2019

Kacířův kancionál je kniha-artefakt, který svádí k prohlížení a listování, ke kochání zrakem i hmatem. Insania si udělala radost a zřejmě nejen sobě.

Jehličí, kosti i uhlíky (Černý kov)

redakce 23.07.2019

Společenství poodhaluje roušku svého vlastního mysticismu, neoslavuje smrt, temnotu a zánik, ale přátelství, souručenství, sílu přírody.