Články / Reporty

Krajinami proudů (The Necks)

Krajinami proudů (The Necks)

Tomáš Kaňka | Články / Reporty | 03.11.2018

Další rok, další řadovka, další pražský koncert. Australské trio The Necks, jednou více jazzové, jindy minimalistické a letos – na dvacáté řadovce Body – skoro až postrockové, se vrátilo do Paláce Akropolis. Z opakovaných žižkovských zastávek se už zjevně stala tradice, stejně jako je setrvale jedinečná hudba, kterou The Necks předvádí. Ta koncertní bývá takřka nezávislá na té aktuální studiové, nehrozilo tedy, že by trio rozbilo tradiční živou sestavu klavír – kontrabas – perkuse a v Akropoli se třeba objevila elektrická kytara, nečekaný tahoun letošního alba.

Nástroje připravené na pódiu domněnky potvrzují. Jako by se s nimi za poslední roky nepohnulo, obdobně jako s plným sálem a kapelním stylem, po dvaceti deskách už jen těžko zaměnitelným. Australané však svůj rukopis neustále aktualizují. Zůstávají u nepostradatelných technik – repetice, rituálnosti, ambientních náznaků –, prostřednictvím nichž budují kompozice různorodých poloh. Záleží na dominantním nástroji a způsobu, jakým ta která skladba dosáhne vrcholů a tich. Díky tomu, že i letošní živý set byl rozdělený do dvou polovin, oddělených přestávkou, mohly rozdílné cesty fungovat na sobě veskrze nezávisle.

Už první set, přibližně půlhodinový, naznačil síly The Necks. Okouzlující byla práce s dynamikou. Klavír, pro následující půlhodinu hlavní určovatel směru, koncert otevřel jemným nádechem, k němuž se postupně přidaly kontrabas a bicí. Basa si počínala zprvu nenápadně, postupně se ale stala hybatelem hrátek s intenzitou, mimo jiné i díky zapojenému efektu, který nástroji umožnil přejít do vypjatých zvukových ploch. Vše zastřešily perkuse, nikoli jazzové, ale budící dojem hloubavého ritu. Nebyla tu pro jazz typická rytmická nabroušenost, dominoval konstantní proud pracující s úzkou, zato intenzivně využívanou škálou zvuků. Zatímco perkuse vytvářely pro rozsáhlé krajiny zázemí, klavír je posouval dál – v plynulém proudu tónů vždy vykresloval jasně identifikovatelnou melodii, která procházela proměnami okolních harmonií a vlastními variacemi. Skladba tak neustrnula a mohla se vyvíjet dál, přes gradaci až do ticha, které ukončilo první část.

The Necks ale nejsou spolkem předvídatelných gradací, cesty jsou mnohem dobrodružnější, bez možnosti ptát se, kde budeme za chvíli a jak bude vypadat vrchol. Něco jako ohlašovaný vrchol u The Necks neexistuje, vládne improvizace. Během druhého setu přišlo hned několik stěžejních momentů. Skladbu otevřela basa s melodicky nelibým jazzovým motivem, klavír přidal přizvukování v nízkých polohách, metličkové bicí se vyhnuly ostrým beatům. A opět vývoj. Klavír se z doprovodné role postupně vymanil, prsty se na klaviatuře začaly přesouvat doprava, k výškám. Vlnění se naposledy probudilo naplno. Mohutná intenzita, údery činelu, a před utnutí šramotu ještě jedno hlučné zaběsnění basy. Poté už ticho. Sál na nohou, konec dobrodružství, v Akropoli však jistě ne naposledy.

Info

The Necks (aus)
24. 10. 2018 Palác Akropolis

foto © Tomáš Moudrý

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nečekaný drift jinam (Gaika)

Jáchym Rainisch 02.03.2024

Drift představuje v jeho tvorbě výrazný posun od dancehallu a rapu a naživo je transformace dokonána. Další zvuky sice nemizí, ale jsou jen v podkresu a přehlušeny.

No importa tu cara, importas tu (Austin TV)

Kryštof Kopec 27.02.2024

Když na jaře minulého roku Austin TV oznámili comebackový koncert, lístky se vyprodaly během tří minut.

Co se děje v pokojíčkách (Holly Humberstone)

Klára Řepková 22.02.2024

Koncert je stejně jako její tvorba hořkosladká óda na ranou dospělost se všemi intenzivními láskami, propitými večery i pocity neukotvenosti a opuštění a hledáním sama sebe.

Brutalita v croptopu (Knocked Loose & Deafheaven)

Marek Hadrbolec 21.02.2024

„I wanna to see all of you stage dive!“ Bryan Garris dává povel a mosheři se sápou na půlkruhové pódium, jen aby na jeho druhé straně přistáli do propletence hlav,…

Řev tříští mramor (Napalm Death)

Kryštof Kočtář 15.02.2024

Agresivní diktát prokládaly milé pauzy, kdy Barney Greenway přítomné vzýval k odmítnutí nenávisti ve prospěch solidarity či hledal majitele nalezeného mobilu.

Cit pro pochmurnost (Of the Wand And the Moon)

Kryštof Kočtář 07.02.2024

Kim Larsen z Of the Wand & the Moon přiznaně kráčí po cestě, kterou vyšlapal legendární projekt Death in June. Někdy je tento krok jistý, jindy méně...

Večer střízlivého hardcore-punku (Magnitude & co.)

Marek Hadrbolec 07.02.2024

„Praha je asi moje nejoblíbenější město v Evropě,“ deklaruje Russell Bussey, zatímco neúnavně poskakuje po pódiu a bez ustání burcuje publikum k větší aktivitě.

Architekti metalcoru (Architects & co.)

Timon Láska 06.02.2024

Do Prahy si Architects kromě zvukově i rytmicky vyšperkovaného, více než devadesátiminutového vystoupení přivezli také spektakulární vizuální doprovod.

Slow travel CTM 2024

Andrea Bodnárová 04.02.2024

Fronta u Betonhalle je úctyhodná a uvnitř je téměř nedýchatelno. CTM otevírají Moundabout, dva týpci, co zpívají o mrtvolách v rašeliništích.

Přivolat Bestii ohněm (Mörghuul)

Marek Hadrbolec 04.02.2024

Podium zdobí dva obrácené kříže a čtveřice svíček. Dav lidí pod ním netrpělivě vyhlíží příchod Bestie...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace