Články / Reporty

Králíček v tvé hlavě není sám

Králíček v tvé hlavě není sám

Dominika Prokopová | Články / Reporty | 27.08.2016

Francouzští Cirque Le Roux přijeli se slonem v pokoji, Australané a Finové se evidentně specializují na králíky. V nabité show Limbo byla na okamžik jen jedna králičí hlava, u dalšího australského hosta už je jich Circa sedm. Australský králík není na evropské půdě divoký, je vcelku krotký, své nory zná a drží se jich. Není ale tak surreálný, jak by divák dle zasněné anotace čekal. Sny můžou být jako králičí nory. Lehko se do nich padá, těžko se z nich leze.

Za představením Beyond stojí australský režisér Yaron Lifschitz, který má na svědomí i další představení tohoto souboru. Soubor Circa, který je doma v australském Brisbane, má na druhé straně zeměkoule i své trainingové studio pro nadějné cirkusové učně. Premiéra představení Beyond proběhla před dvěma roky v německém Chamäleon Theatre, kde měl soubor Circa osmi měsíční angažmá.

Než představení začalo, ozvalo se několik českých vět z úst Pavla Soukupa o překračování hranic mezi snem a realitou, lidským a zvířecím, zkrátka výzva „Go Beyond“. Odvoláváme-li se na sny, je to vždycky trochu složitější. Každému z nás vyplouvají ve spánku z různých nor všelijací králíci, nic nemusí dávat smysl nebo na sebe navazovat, vše je možné a povolené. Někdo ve svých snech stojí polonahý a v podvazcích uprostřed arény, někdo tančí s papírem, někdo se může převléknout za plyšového medvěda a šplhat po čínské tyči. Obrazy, které během představení Beyond vznikají, v sobě nesou jistou dávku laskavosti a hravosti malého děcka, které má rádo své hračky. Občas překvapí svou nápaditostí, nevytváří ale kolem sebe celistvý snový svět s vlastními pravidly. Ve výsledku se jedná spíše o generátor na sebe nenavazujících představ. Diváci ovšem tleskali, co jim síly stačily. Tato nutkavá potřeba místy hraničila až s obsesí nadšeně ocenit cokoliv, co se minutu po minutě stane, a to i když se nestane nic. Beyond nabízí skvělá akrobatická čísla (Billie Wilson-Coffey na široké šále, trojitý stoj na ramenou, kolektivní dovádění s čínskou tyčí a další), taneční čísla, ve kterých si Paul O'Keeffe vystačí s jednou stránkou A4, promyšlenou hudební dramaturgii, která navozuje nostalgickou atmosféru (od prověřené klasiky New York, New York až po osmdesátkový hit Total Eclipse of the Heart od Bonnie Taylor) a další kousky.

K tomu všechny ty králičí a jiné hlavy, které lidským bytostem poskytují chvilkovou anonymitu, i když velmi záhy letí dolů, pravděpodobně proto, aby ten, kdo je zrovna jejím nositelem, přežil. I přesto ale snadno získáte pocit, že už se vám něco takového párkrát zdálo a že by s takovým arzenálem bylo možné zajít dál a především hlouběji, aby shlédnutí Beyond nebylo jen laskavou podívanou, ale fantaskní cestou do krajiny snů, ve které se budeme ztrácet a znovu hledat.

Info

13.ročník festivalu divadla a nového cirkusu Letní Letná
Circa: Beyond
18.8.-4.9.2016, Letenské sady, Praha
www.letniletna.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace