Články / Offtopic / / Movie/dox

Křehkost úsměvů (Genesis)

Křehkost úsměvů (Genesis)

Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 09.06.2019

Kanadský režisér Phillipe Lesage vymodeloval ve filmu Genesis plastický obraz dospívání. Trojici jeho mladých hrdinů pojí touha po samostatnosti, která nevyhnutelně ústí v osamělost.

Vnitřní život postav popisuje snímek zvnějšku. Středoškolák Guillaume je pohledný premiant třídy, nečekanou zamilovanost do svého nejlepšího kamaráda schovává za výřečnou aroganci. Jeho sestra Charlotte si začíná se starším mužem, zatímco sbírá odvahu rozejít se s přítelem. Tvůrci si v obou příbězích vystačí s relativně jednoduchou zápletkou, což jim dovoluje popisovat řadu na první pohled nepodstatných momentek: frajeřinek ze školy nebo plkání nad drinkem. Těmi vykreslují vnější podobu sourozenců, pózu, kterou ukazují spolužákům a učitelům. Dlouhé záběry nutí hloubat, co se skrývá za ní. Děj graduje pomalu, ale trvale, skutečné prožívání obou postav postupně vyplouvá na povrch. Odhaluje se touha po porozumění, kterou její adresáti ovšem odmítají. Beznaděj tlumí sourozenecká láska, skvěle vykreslená na velmi malém prostoru pouhých dvou scén.

Přiléhavá hudba, které vévodí zasněná píseň Outside kapely Tops, osvěžuje vzpomínky na sladkobolnou zoufalost adolescence, střízlivý střih se jí nebojí utnout uprostřed taktu. Melancholičnost, která se s dospíváním nedílně pojí, je dávkována ve stravitelných porcích. Kombinace emotivnosti a náhlého poodstoupení funguje na výbornou a umožňuje scény jak procítit, tak promyslet. Emoce postav jsou snadno čitelné a nechávají diváka vzpomínat na vlastní milostné peripetie. Snímek nezastírá, že jsou často naivní, ale akcentuje jejich váhu a křehkost.

V závěrečné části filmu se otevírá třetí příběh, který s Guillaumem a Charlotte zdánlivě nesouvisí. Láska z letního tábora, kterou prožívá dvanáctiletý Félix, je plná kradmých pohledů a stydlivých pomlk. Ukazuje ale stejnou touhu po pochopení a souznění jako příběh sourozenců. Živé obrazy dětství, ve kterém malé věci znamenají mnoho, mají poetičtější tón a vydaly by na samostatný krátkometrážní snímek. V Genesis tvoří pointu: pocit sounáležitosti, který hledáme, se s věkem nemění, cesta k němu se ale časem komplikuje.

Zpracovat téma prvních lásek bez melodramatičnosti se nepodaří často, filmu Genesis se to daří. Zpochybňuje přirozenou tendenci dávat prožitkům dospívajících menší důležitost, přitom je ale neglorifikuje a udržuje si odstup. Pomalu plynoucí děj si vybírá postavy výjimečné jen tím, že se na chvíli odváží jednat zcela upřímně. To jim mimoděk umožňuje to nejdůležitější: definovat sebe samé.

Info

Genesis
režie: Phillipe Lesage, 2018
web distributora

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

(Ne)zaostrené na nemŕtvych (Armáda mŕtvych)

Jakub Blaho 14.06.2021

K svojmu najnovšiemu filmu dostal Snyder veľkú kreatívnu slobodu. Ako s ňou narába, nám už napovedala jeho režisérska verzia Ligy spravodlivých...

V zajatí siete (Sociálna dilema)

Bibiána Hajdanyová 02.05.2021

Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Bibiána Hajdanyová 28.04.2021

Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv.

Trpezlivosť mier prináša (Správy zo sveta)

Jakub Blaho 27.04.2021

Čoraz sporadickejšie vznikajú filmy, ktoré by sa skutočne inšpirovali klasickým westernom. O to prekvapivejšie je vidieť v takejto pozícii režiséra Paula Greengrassa.

Komorní Vykopávky navozují rodinnou atmosféru

Zuzana Tesaříková 23.04.2021

Historický rámec filmu o skutečné události objevení vzácných hrobek dobře slouží dramatickému vyprávění o vztazích mezi postavami.

Créme de la Créme: Francúzsko na domácej obrazovke

Jakub Blaho 20.04.2021

Po minuloročnej odmlke spôsobenej zavretím kín si aktuálny ročník našiel dočasný nový domov na videotéke Edisonline.

Kto je to monštrum? (Teddy)

Jakub Blaho 17.04.2021

Teddy alegorizuje útrapy dospievania a to nie len na úrovni telesných zmien, ale hlavne odcudzenia od spoločnosti, v ktorej sa dospievajúci nachádza.

Deštruktívny trojuholník (Milenci)

Jakub Blaho 14.04.2021

Film prostredníctvom svojich postáv otvára dôležitú a citlivú tému toxického vzťahu poháňaného mužskou manipulatívnosťou.

Zradné stránky internetu (Delete History)

Jakub Blaho 13.04.2021

Prvým premiérovým titulom tohto ročníku festivalu francúzskeho filmu Créme de la Créme bola absurdná komédia Delete History. Edisonline.

Korupcia zabíja (Colectiv)

Bibiána Hajdanyová 08.04.2021

Korupcia je zlá a to, že môže aj zabíjať, ukazuje autentická a dychberúca investigatíva v rumunskom dokumente Colectiv.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace