Články / Offtopic / / Movie/dox

Kto je to monštrum? (Teddy)

Kto je to monštrum? (Teddy)

Jakub Blaho | Články / Offtopic / / Movie/dox | 17.04.2021

Filmy o premene človeka na vlkolaka sú skoro také staré ako kinematografia sama. Práve vďaka tomu je skvelé vidieť u tvorcov odvahu priniesť do takto špecifickej témy invenciu a vlastnú tvár. Podarilo sa to minulý rok na festivale v Cannes súrodeneckej režisérskej dvojici Ludovic a Zoran Boukherma. Ich poňatie príbehu je na jednu stranu na akciu skromnejšie, no na druhú prekypuje originalitou, podprahovým humorom a prekvapivým sociálnym komentárom.

Ako názov filmu prezrádza, protagonistom je dospievajúci chalan Teddy, ktorý si po problémy nechodí ďaleko. Spočiatku pôsobí veľmi nesympaticky. Svojim nezáujmom o zabehnuté konvencie a nedostatok disciplíny sa stavia do pozície izolovaného vyvrheľa, dospelí a rovesníci Teddym opovrhujú a on si len ťažko získava seriózne zachádzanie. Perfektne však funguje to, že zatiaľ čo na prvý pohľad rovnako ako dedinčania Teddyho zavrhneme, po nakuknutí do jeho každodenného života spoznávame jeho pravú tvár. Zisťujeme, že v skutočnosti ide o láskavého mladíka, ktorý by pre svoju priateľku Rebeccu spravil čokoľvek a sám to doma nemá najľahšie. Žije totiž s dvomi postihnutými príbuznými, o ktorých sa tiež stará svedomito a s láskou.

Problém prichádza krátko po tom, ako sa v dedine objaví záhadná šelma. Teddy sa s ňou dostane do potýčky a po uhryznutí začne prechádzať lykantropiou. Film si od tohto momentu začne okrem béčkovej hororovej kinematografie koketovať aj so subžánrom body horor. Hororovo mysteriózna stránka je vskutku vydarená. Kamera sa zámerne nesústredí a nezaberá akciu (ktorej je aj tak minimum) na priamo, namiesto toho buduje hororovú atmosféru skrz prežívanie hlavnej postavy.

Samotná premena v monštrum nie je jednoúčelová. Téma predkladá divákovi niekoľko otázok, ktoré s jeho doterajšími názormi a očakávaniami budú pravdepodobne v konflikte. Teddy alegorizuje útrapy dospievania a to nie len na úrovni telesných zmien, ale hlavne odcudzenia od spoločnosti, v ktorej sa dospievajúci nachádza. Zároveň kritizuje fakt, že protagonista stojí na okraji, je nepochopený a jeho pokrivený obraz o sebe samotnom je v skutočnosti zavinený okolím.

Bizarné správanie vedľajších postáv je tak zrazu oveľa zrozumiteľnejšie. Je to práve moment uvedomenia, na koho je sociálny komentár mierený, keď si uvedomíte plnú hĺbku príbehu. Teddy jednoducho nebude pre každého. Očakávať akciu, explicitné násilie a mrazivý príbeh je zbytočné. Teddy namiesto toho poľudšťuje postavu, ktorá by v inom filme pravdepodobne podľahla karikatúre.

Info

Teddy
Ludovic a Zoran Boukherma, 2020
web Crème de la Crème

Crème de la Crème
12.–18. 4. 2021
Crème de la Crème 2021 - online

foto © se svolením festivalu Crème de la Crème

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julie Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Přípravy k filmu T: Posmutnělé čekání na konec světa

Štěpán Nezbeda 09.12.2021

Do kin tento měsíc vstupuje Zvláštní cenou poroty MFDF Ji.hlava oceněný snímek Přípravy k filmu T. šestapadesátiletého debutanta Milana Klepikova.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace