Články / Reporty

Kytarový SAD: do třetice všeho nejlepšího

Kytarový SAD: do třetice všeho nejlepšího

redakce | Články / Reporty | 30.07.2016

Subjektivně z již "tradičního" pelhřimovského, protentokráte dvoudenního nefestivalu. Studium prosím započněte zde a zde. Vítejte na konci.

"... a v tom staničnom rozhlase sa ozvalo, že je výluka, tak sme vystúpili a ten vlak išel ďalej bez nás...," líčí Katarzia své putování do Krnova s neplánovanou zástavkou v drsném kraji Bruntále, a já, před chvíli dorazivší na pelhřimovské setkání, si říkám, že to letos nějak nemá atmosféru, ale postupně se do toho dostávám, stejně jako Katarzia, jež se od nervozity uvolňuje historkami o všech svých frajárech, vše graduje, jak má, včetně společného fota mě, jí a hot dogu. Královna. Po ní bratia Elections in the Deaftown plní očékávání mnou do nich vložené, indie psych/pop/rock, abychom si rozuměli.

Hlavní organizátor Bratr Orff (Lukáš Novotný), který si to zas zorganizoval stylem: posekám, dovezu, odvezu, zařídím, vyřídím, zahraji, hojně rozlívá (zdarma) domací slivovici, což se hodí na psychedelické projekce a ještě psychedeličtější nátěr Maccaverius Society. Největší překvapení. Orffové, neorffové, (nejen) pro mě nejlepší z třetího ročníku. Podobně psychelicky vystupují Naoko, ještě předtím ovšem další slivovice, piva, cimbálovka a "békání" u gastra Krmelce. Nad ránem zjišťuji, že nestavění stanu není dobrý nápad... ale kdo hledá, ten také nalézá, přerušovaný spánek nelegálním drum and bass setem ukončeným "násilně" okolo sedmé...

Po probuzení a svižné návštěvě Krnova se ujímám celodenní výplně mezi koncerty indie elektrem, roubovaným dronem a ambientem.


Beata Bocek zpívá polsky, takže se cítím, ehm, ehm, doma. Jakub Čermák po koncertu pod stromy zahraje na přání Antonína ("Jestli je člověk chybou, je chybou nejkrásnější," pěli jsme s Orffem, když jsme před dvěma lety dojížděli do podobně rozkvetlého sadu obhlížet terén a mudrovat o věcech příštích...), Ira Mimosa je příjemná a nalezený Oldřich Janota dojímá svým folkem z podzemí pamětníky i nepamětníky.

"Díky" vypadnutí některých interpretů, se do lineupu vešli slovenští Núku, kteří poctivě čekají na své publikum, a jelikož jsem prvním já, vybízím je, aby začali hrát, že lidi přijdou, a lidi přicházejí a odcházejí spokokojeni.

Nemá smysl zastírat, že většina dorazila na koncert Bratří Orffů, místní kapelu, která skoro dva roky nekoncertovala. Kostel se zaplňuje jako nikdy předtím a možná ani nikdy potom, čti full house, sold out, plno. Kapela spouští do nadšeného "huraaaa", a ano, je to dojemné, někteří pláčí (sám jsem naměkko), zpívá se a atmosféra je (bez ironie) liturgická a mystická. Pro připomenutí byli to právě Bratři Orffové, kteří v podstatě zaplatili první ročník. Abychom ubrali na patosu, když dojatý Ivan Gajdoš (zpěvak, textař, skadatel, kytarista) děkuje LuKošovi (Novotnému) za organizaci, kromě bouřlivých ovací se přiopilá dívčina ptá svého přítele: "A kdo to je ten LuBoš?"

Nadšeně hrající The Ills vyplňují vnitřnosti matematickým hlukem, k vidění je pogující něžné pohlaví i kamarád, který kouří zapalovač a pije z fotoaparátu. I nefestivaly jsou náročné. Podobně radostně hrají a poskakují po odposleších Noir Voir, pomalu hodnotím situaci a... zasloužený spánek, do růžova vyspání na festivalu, řekl bych poprvé v životě, probuzení cvrlikajími ptáky.

Po opulentním druhém ročníku byl cíl jasný, více se věnovat vystupujícím a dodržovat hrací řád, což se snad podařilo. Osobně mi chyběl čtvrtek s lokálními kapelami a domáckou atmosférou a léto, fest i nefest má být v létě!!! Otázkou je, jak bude vypadat budoucnost, zda je model udržitelný. Přípravu třetího ročníku provázely problémy, ale za sebe nemám obavy. Zároveň není třeba usínat na vavřínech, plácat se po ramenou a nostalgicky vzpomínat, že první (druhý...) ročník byl nejlepší, je potřeba zamakat, aby (případný) aktuální byl tím nejlepším. Pelhřimovské setkání je pořád malý/velký zázrak.

Když jsem obhlížel případné nové bydlení a v jednom bytu mi otevřeli mladí francoužští hipstři a já viděl jejich bohémské "mieškaňko", uvědomil jsem si, jak jsem přeci jen zestárl a ještě více zkonformněl. Přejme pelhřimovskému setkání, ať se to nikdy nestane.

Děkujeme.

Info

Kytarový SAD
20. - 21. 5. 2016, Pelhřimovy

text © Václav
foto © Romania Exposora

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace