Články / Recenze

Láska bolí i Velkého Gatsbyho

Láska bolí i Velkého Gatsbyho

Shaqualyck | Články / Recenze | 25.08.2013

Fitzgeraldův román je klasikou, na kterou narazíte v každém druhém čtenářském deníku. Vášeň, smrt, New York, kalby. Takové tituly vždy lákaly k adaptacím. Gatsby není výjimkou, na plátno či televizi byl převeden hned několikrát. Nikdy však s takovou pompou jako v režii Baze Luhrmanna, jehož specifický styl rozhodně nesedne každému.

Jedni jej milují pro jeho strhující obrazovou virtuozitu, druzí mu vyčítají navoněnou vyprázdněnost za hranicí kýče. Pravdu mají oba tábory. Divadlem důkladně vycepovaný Australan se nikdy netajil sympatiemi k vizuální provokaci a intimní příběh (ne)naplněné lásky vyprávěný v nařvaných kulisách sexu, drog a rock’n’rollu byl výzvou k rozpoutání další pestrobarevné smrště. Jen tvrdé drogy tu suplují gejzíry drahého alkoholu a místo avizovaného rock’n’rollu zní ze soundtracku jazz, swing a Lana Del Rey.

Velký Gatsby je filmem kontrastů. Pod naleštěnou slupkou z mramoru a blyštivých cingrlátek totiž ukrývá komorní drama. Zámožný švihák, kterému patří polovina města, se vybarvuje jako smutný romantik toužící výhradně po opětování svých citů. Jenže její manžel pro to nemá pochopení, a tak se rýsuje milostný mnohoúhelník. Zápletka je načrtnuta, ring volný. Ale jak má divák soucítit s postavami a chápat jejich motivace, když na smysly ze všech stran permanentně útočí rozdováděná kamera a zběsilý střih? Honosnými sály se s pompou promenují vyšňořené šlapky, bubliny tečou proudem, thymolinové úsměvy, kam oko dohlédne. A pak znovu. A znovu. Jistě šlo o záměr, ale nosné jádro celého příběhu tak bylo degradováno na pouhou bulvární historku, kterou účelově obalují cizelované audiovizuální orgie. Ale co je účelem? Rozcupovat diváka kadencí efektních záběrů řádění americké smetánky?

U Luhrmanna osvědčený trademark. Jeho snaha natočit nové Moulin Rouge je naprosto zjevná a pochopitelná. Jen tentokrát je té bujaré okázalosti příliš a postupem času začne otravovat stejně jako oslovení „old sport“, které DiCaprio cpe snad do každé druhé věty. Výprava nebyla z nejlevnějších a výsledek je stylovější než katalog poslední kolekce Karla Lagerfelda. Kostýmní puntičkářství. Každý šev, každá sklenice či pneumatika jsou ukázkou nepřirozené dokonalosti a estétství, až z toho jde hlava kolem.

Režisér (jako vždy) skvěle pracuje s hudbou, barvami i symboly. Cirkusový stan ale tentokrát překryl všechno ostatní, hereckými výkony počínaje a upozaděním tragiky lidského příběhu konče. Postupy, které fungují v tříminutovém videoklipu, na celovečerní snímek nestačí. Obsah je z valné části podřízen formě a když se v polovině filmu vynoří náznak dějové linie, máme pocit, že někdo vyměnil cívku. K čemu jsou pak zajímavě rozepsané dialogy a perfektní herci s pozoruhodně přehrávanou mimikou? Okřídlené „méně by bylo více“ zde platí dvojnásobně. Jenže to už by nebyl Luhrmann. Snad bude mít příště při listování seznamem povinné četby šťastnější ruku.

Info

Velký Gatsby / The Great Gatsby
Režie: Buz Luhrmann (2013)
www.thegreatgatsby.warnerbros.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Just a beautiful sound (Sasami)

Veronika Tichá 15.05.2022

Přestože jsou texty poměrně negativní, nevyzařuje z nich beznaděj, ale všechny emoce se dostávají ven a nebojí se být divoké, průbojné a drsné.

Návrat do budoucnosti (Theon Cross)

Michal Pařízek 08.05.2022

Theon Cross je členem Sons of Kemet nebo Seed Ensemble, v posledních letech shodně nominovaných na Mercury Prize, spolupracuje s Nubyí Garcia, Mosesem Boydem nebo rapperem Kanem.

Skromné rituály Dead Can Dance

Michal Pařízek 26.04.2022

Dionysus působí zcela jinak, aniž by Lisa Gerrard a Brendan Perry, jehož podivuhodné zájmy a potěšení jsou za nahrávkou cítit zejména, ztratili cokoli ze svého umu, stylu nebo elegance.

Síla starého světa Dying Passion

Tomáš Kouřil 19.04.2022

S novou nahrávkou vytanou vzpomínky na druhou půli nultých let. Sociální sítě neexistovaly, na koncerty se chodívalo na kapely, ale i jen tak potlachat...

Helms Alee demonštrujú svoju vyzretosť

Filip Švantner 11.04.2022

Helms Alee... To nie je len nostalgia za skvelým katalógom Hydra Head a za časmi, keď hardcoreové kapely zo Seattlu vydávali jeden nadčasový album za druhým.

Nadčasová kontroverze (Hvězdná pěchota)

Jiří V. Matýsek 02.04.2022

Hvězdná pěchota je klasika, kterou překryla její filmová adaptace, a nové vydání nakladatelství Argo ji tak u nás může vrátit do oběhu.

Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky (Houeida Hedfi)

Jiří Přivřel 01.04.2022

Hudební inspirace řekou jako omílané téma? V tomto případě to rozhodně neplatí.

Post-apokalyptický ambient aneb Yeule je späť

Ema Klubisová 17.03.2022

Na prvý pohľad pôsobí Glitch Princess ako syntéza ranej tvorby Grimes, estetiky Chromatics a minimalistickej výpravnosti ambientu.

Jako na kolotoči (VDYD)

Veronika Tichá 15.03.2022

VDYD vydávají první album s názvem Carousel a s ním novou nálož zasněných kytarových riffů a jemných melodií s texty plnými nostalgie, smutku, ale i radosti a naděje.

Třináct let života Kevina Whelana (Aeon Station)

Eva Mrázková 09.03.2022

Něžnost, intimita, ale také odhodlanost a rozjímání nad věcmi, které už nikdy nebudou jako dřív. To vytváří atmosféru provázející sólový debut Observatory od Aeon Station.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace