Články / Reporty

Lázeňské dvojhránky 2021 (Memoria)

Lázeňské dvojhránky 2021 (Memoria)

Veronika Havlová, Viktor Palák | Články / Reporty | 23.08.2021

Více než deset let po canneském vítězství se Strýčkem Búnmím se Apichatpong Weerasethakul vydal do Kolumbie - a na magickou výpravu vzal i Tildu Swinton.

VIKTOR: „Nebudete se dojímat krásou světa. Ani jeho smutky.” Publikum v karlovarském kině Čas bylo trpělivé - takřka dvě a půl hodiny plynuly, v sále to ani nedutalo, odešlo jen pár lidí. „Že by to kouzlo fungovalo na všechny?” říkal jsem si. Titulky, úlevný smích poloviny sálu, sporadický potlesk. Nefungovalo.

Apichatpong Weerasethakul je filmař, kterého jsem si oblíbil pro to, jak nenuceně se v jeho filmech snoubí realistické, pozorovatelské pojetí kinematografie s magií. Ta však do světů postav nevstupuje zvnějšku, je jejich součástí - jen není od začátku přítomná, zjevná, a neodhalí se všem. A tenhle přístup opakuje i v prvním filmu, který natočil mimo domov.

VERONIKA: Režisér hraje s divákem snad i trochu zlomyslnou hru. Trousí drobečky, náznaky, kousky šifry. A divák, místo aby se oddal rytmu filmu a takzvaně nic neřešil, lapá tyhle stopy s přesvědčením, že když je správně poskládá, dostane se mu odměny, vysvětlení, dořečení. Ale pointa působící trochu jako z jiného filmu, ba doslova z jiného světa místo odpovědi přidává jen další otázky. Zmatení a nepochopení sálající z publika bylo téměř hmatatelné, někteří našli drobnou útěchu alespoň v možnosti nandat to režisérovi nízkým hodnocením na čsfd. Přitom jednou z výrazně uspokojivých cest, jak si užít Memorii bez frustrace, je vnímat ji spíš jako druh umělecké instalace, videoartu. Podobné věci tvoří zásadní součást Weerasethakulovy tvorby. Tilda Swinton ve filmu v jedné scéně prochází jeho reálnou, přes deset let starou videoinstalací, z níž ostatně pochází i výše zmíněná „pointa”.

VIKTOR: Režisér pár let zpátky otevřel na festivalu v Rotterdamu SLEEPCINEMAHOTEL, místo, kde jste se mohli vyspat v obklopení uměleckými instalacemi. Memoria ale není film od Warhola, aby nevadilo, když její část prospíte. Ony detaily, jakkoliv se nakonec třeba ukáže, že nefungují jako důležitá vodítka, jsou silné, třeba jako když kolumbijská lékařka říká hlavní hrdince, že proč by jí předepisovala Xanax, když by pak přišla o dojetí nad krásami i smutky světa. A tenhle náhled na prožívání může být povědomý i západnímu publiku. Artová mindfulness?

A pak je tady ještě jeden kontext, který mi udělal radost. Weerasethakul natočil svůj první film vně hranic své domoviny, navíc anglicky a španělsky. A nedopadlo to podobně, jako když se do jiných jazykových oblastí vydala jiná artová esa jako Abbás Kiarostamí či Asghar Farhádí. Memoria rozvíjí estetiku i motivy dřívějších režisérových celovečeráků a je to neméně magické.

VERONIKA: Možná je to tím, že se kolumbijská příroda od té thajské zas tolik neliší. A možná se prostě jistý typ poetiky lépe přesazuje. Prozaicky řečeno artově divní můžete být stejně dobře na Dálném východě jako v Jižní Americe. Artová mindfulness? Spíš starý dobrý šamanismus. Film jako magie, která tvůrci umožňuje ovládat smysly a duše diváků. A Weerasethakul možností audiovizuálního média využívá naplno. Nejenže se můžeme kochat krásnými obrazy, ale hlavně práce se zvukem nám připomíná, že se pořád točí filmy, které si nejlépe užijete v kině vybaveném kvalitní reprodukční technikou. A nejde zdaleka jen o scénu, v níž se hlavní hrdinka ve zvukovém studiu snaží pomocí mladší verze tajemného dvojjediného Hernana rekonstruovat onen zvuk, který ji po příjezdu do Bogoty začal pronásledovat. V Memorii zní i ticho neuvěřitelně hutně.

Info

MFF KV
20.–28. 8. 2021 Karlovy Vary

foto © se svolením MFF KV

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Organizovaný pohyb časoprostorem (Berlin Atonal)

Natálie Zehnalová 25.10.2021

Berlínský festival Atonal se po dvouleté pauze navrátil v neobvyklém formátu kombinujícím měsíc trvající výstavu se sérií živých koncertních intervencí.

Hranice komplexnosti (Caroline Shaw + Attacca Quartet)

Jan Starý 21.10.2021

Naštěstí i tyto variace mohou být skutečně silné, jak se ukázalo ve druhé půlce večera, kdy se ke kvartetu připojila Shaw v roli zpěvačky...

Přiškrtit, povolit, explodovat (Squid)

Akana 21.10.2021

Squid jsou neurotičtí a výbušní tak akorát, aby vám to nezačalo být nepohodlné, a soustředěně ukáznění jen do té míry, aby nebyl důvod k nařčení z hráčské exhibice.

Unsound 2021: To nejlepší

David Čajčík, Jan Starý 21.10.2021

Letošní Unsound se potýkal s méně viditelnými omezeními, v důsledku kterých byl kratší, skromnější a méně členitý. Ale měl svoje jasné, dynamické vrcholy.

Jazz přede dveřmi filharmonie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 17.10.2021

Jazz Goes to Town rád prošlapává nové cesty. Otázka je, jestli je to cesta objevitelská, nebo jde jen o slepou uličku v dalším vývoji přehlídky.

Zničit a přetvořit (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 16.10.2021

Další dva festivalové dny daly divákům zabrat. Dramaturgie se tentokrát pustila do poněkud náročných vod – což ale není nikterak špatně.

Progrese a tradice (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 14.10.2021

Podstatnou změnou byl dominantní syntezátor a také černý humor, který se odrážel v názvech skladeb i groteskní hudbě. Proklatě dobré a nesmírně intenzivní...

Výlet k hraniciam hluku. A trochu ďalej. (Hluková mystéria 2021)

Lucia Banáková 22.09.2021

Občas sa mi zdá, že všetko v Ostrave je zvláštne vyvážené ako napríklad tá tvrdá práca divokou zábavou...

Na maximum (Mighty Oaks)

Anna Kubínová 11.09.2021

Zatímco sérií prvních skladeb si tak trochu testují atmosféru a starají se především o to, aby se koncert rozběhl, postupně se uvolní.

Duchovní obroda barokem a jazzem (Svatováclavský hudební festival 2021)

Veronika Mrázková 09.09.2021

Blažíková má andělský hlas, je mistryní koloratur a strofické skladby rytíře Adama Michny z Otrokovic jsou v jejím podání přístupné a srozumitelné.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace