Články / Reporty

Léčba zlomených srdcí na Colours of Ostrava

Léčba zlomených srdcí na Colours of Ostrava

Anna Mašátová | Články / Reporty | 20.07.2013

Kdo nesnáší hudbu, musí se tento rok na pár dní z Ostravy odstěhovat. Šance vyhnout se jí, jsou mizivé, hraje se totiž nejen v areálu Colours of Ostrava, ale i v ulicích centra. A letos je pouliční program vynikající. Ostravaci Ostravakum, kdo jiný než Buty? Přímo na hlavním náměstí se zastavují maminy v teplácích, děcka se zmrzlinou a všichni si nakonec prozpěvují Ohanbí či Krtka. Nicméně hajdy k pecím, kde duní Arcelor Mittal Stage rakouským terorem s ruským přízvukem. Russkaja neví, zda hrát thrash metal nebo lidovky, tak to plácá dohromady se skáčkem a laj, laj, laj. Už jste viděly davy lidí utíkající před rozzuřenými býky v Pamploně? Podobná zábava je prý i v Rusku, jen býka nahrazuje traktor. Tradice Sovětského svazu velí utužovat kolektiv, hurá, jde se běhat v kotli kolem dokola jako stádo ovcí. S promile v krvi to může být zábava, ale slyšet několikrát po sobě druzija, vyvolává mírný pocit nevolnosti i u mladších ročníků.

Na Asafa Avidana si museli fanoušci počkat, na hlavním pódiu se totiž nečekaně objevil moderátor Rosťa Petřík se Zlatou Holušovou, Janem Světlíkem a Alešem Najbrtem, tvůrcem tří ostravských vykřičníků. Většina Ostraváků slyšela o významu loga poprvé, pravým důvodem setkání byl však křest knihy o vítkovickém plynojemu, 1492. Křtilo se pivem, anglickou verzi dostal izraelský kmotr anglické verze, Avidan. Colours letos sází na písničkáře, feministky by asi nadšené nebyly, main stage ovládli bez výjimky chlapi. I když třeba zpívají jako ženská. Někteří tvrdí, že reinkarnací Janis Joplin byla Amy Winehouse, jiní, že Asaf. Ale kdyby se s ním nerozešla dlouholetá přítelkyně, asi bychom to ani nevěděli. Zlomené srdce začal léčit právě skládáním, v Izraeli vévodil žebříčkům s kapelou The Mojos. Po několik letech se rozhodl pro sólovou dráhu a letos, ve svých třiatřiceti, vydal album Different Pulses, na kterém se producentsky podílel Tamir Muskat. Vše je propojené se vším, Avidana miluje Devendra Banhart, který vystoupí na Colours v neděli, Muskat se zase objeví dnes v noci s Balkan Beat Boxem. Cyclamen, This Cool, bluesové i jazzy variace zpíval celý kotel, Avidan si v rychlosti střihl reklamu na Rajec, pohrál si s plyšovým zajíčkem v sukni, naříkal i ječel do mikrofonu, vtipně glosoval dění kolem, Joplin nejoplin, showman č.1.

Času nebylo nazbyt, z Avidana svižným krokem na Agrofert stage, kde už začala španělská zpěvačka a kytaristka Amparo Sánchez. Možná si ji někteří pamatují z výborného vystoupení na United Islands 2010, nakažlivá směs šansonu, blues s výrazným latino zvukem, zatančit jste si mohli třeba rumbu. Fiesta s kubánskými rytmy na nejkrásnější a nejpříjemnější scéně festivalu, úžasná doprovodná kapela, rozesmátá Sánchez, to vše dává jeden z nezapomenutelných zážitků letošního ročníku. Sprintem zpět na main stage. Irský písničkář Damien Rice si na pódiu vystačil sám, po pár kouscích rozložil dav na kousky. Komerční humbuk nesnese, sólové album nevydal sedm let, i když se prý cosi chystá. Na festivalech vystupuje zřídka, malý zázrak, že dorazil. Zatímco zpíval s odřenou kytarou či usazený za křídlem I Remember, Nine Crimes, Blower's Daughter či Cannonball, holkám se koulely slzy po tvářích. O překvapení nebyla nouze, nejdříve si na skladbu Cold Water a Cohenovu Hallelujah pozval Markétu Irglovou, pak se na pódiu objevilo kavárenské zátiší se stolkem a lahví červeného. Výzva s hledáním dívky, která miluje víno a má s sebou přítele, vypadala na boj. Vyvolená nevěřila svému štěstí, a to ještě netušila, že se stane herečkou v příběhu Cheers Darlin. Vyexovat během pěti minut sedmičku byl od obou slušný výkon, Rice byl však pánem situace a jeho scénka se nepochybně zařadí do festivalové historie. Volcano a konec.

Drive nedaleko, přesun na Mama Rosin trval minutku. Švýcarské trio založené roku 2007 žije na farmě u Ženevského jezera, veslaří, pozoruje kachny a taky skvěle hraje cajun, hudbu francouzsky mluvících kanadských osadníků, kteří se v 18. století zabydleli v Louisianě. Akordeon, bicí a kytara dokázaly přivést příchozí do extáze, festivalový objev, který se, doufejme, brzy ukáže v některém z českých klubů. Hlavní scéna oblékla černobílou, kterou dávkoval Woodkid. Snad právě kvůli tvůrci klipu Lany del Rey, Born to Die, jste mohli celý den potkávat množství dívek s hlavami ozdobenými květy. Stálo však za to se opět podívat na nejvzdálenější Agrofert. Aziz Sahmaoui & University of Gnawa, zpěvák slavného Orchestre National de Barbes, si africkými rytmy omotal již unavenější návštěvníky kolem prstu, stačila jemná pobídka a všichni pod jeho dirigováním zpívali. Milé a radostné zakončení dne. Pokud jste však nedali přednost Active stage, které vévodil několik hodin Francouz DJ a producent Click. Ten, který spolupracuje s Mahala Rai Bandou, Rachidem Tahou, Watcha Clanem, Ronou Hartner a dalšími slavnými jmény world music. Budovou burácelo techno s balkánem, Click si pohrával s brumlí, tereminem nebo perkusemi, žádný laciný pouštěč cédeček. Pátek utekl jako voda, jsme přesně v polovině festivalu. Pozor, pozor. Zpěvák Matt Bastard to mírně přehnal, zkolaboval, takže Skip the Use poslali na Colours omluvenku. Konec hlášení.

Info

Colours of Ostrava
18. 7. 2013, Dolní oblast Vítkovic, Ostrava

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace