Články / Reporty

Lekce z překračování vlastního stínu (Robert Plant)

Lekce z překračování vlastního stínu (Robert Plant)

Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 01.08.2018

Robert Plant vloni vydal druhé album pod hlavičkou Sensational Space Shifters nazvané Carry Fire. Málokdy je název kapely ve své malebné psychedeličnosti i titul desky natolik výstižný a lehce použitelný pro popis živého vystoupení.

To, co totiž Plant do téměř vyprodané pardubické Tipsport Areny přivezl, byl koncert, který přesahoval a překračoval hranice geografické, hudební i kulturní. Byla to událost, která do srdcí posluchačů přinesla onen oheň radosti ze života. „I carry fire for you/ Here in my naked hands,“ to je naprosto přesný obraz toho, s čím Plant dorazil. Na pódiu stála obrovská hvězda, jedna z největších legend rockové hudby, ale tento status nebyl nijak zdůrazňován. Show to byla skromná, postavená výhradně na síle hudby, kterou doprovázela jen střídmá světelná show a místy jednoduché projekce.

Plant se před lety poměrně jasně odstřihl od dědictví Led Zeppelin. A upřímně řečeno, svou nejslavnější kapelu už nepotřeboval. Jeho sólové desky, a zvláště ty dvě poslední, právě s "úžasnými posouvači časoprostoru", jsou nabité velmi silným materiálem. Letos se však ke své minulosti postavil čelem - přeci jen je to padesát let od vydání debutu Led Zeppelin a skladby hardrockových legend tvořily páteř setlistu. Ale nebylo to zadarmo. Ke zklamání pravověrných bigbíťáků ty úplně největší hity Plant vynechal nebo je převlékl do jiného, často jen náznakového, zdánlivě nedotaženého a také notně etnického aranžmá (Whole Lotta Love se stala jen součástí závěrečného medley, veleslavný riff v Black Dog byl useknutý a „zetničtělý“). Své původní podobě se tak více blížily křehčí písně, ty, které konvenují folkovější orientaci současné Plantovy kapely, došlo tak na Gallows Pole, Rain Song nebo fascinující Babe I'm Gonna Leave You. Setlist doplnily zářezy z aktuálního (May Queen, Carry Fire, New World) i předcházejícího (Little Maggie, Rainbow) alba. A ani ve starších věcech neztrácel Plantův hlas na specifickém zabarvení, stále dovede řezat i hladit.

Téměř dvouhodinové vystoupení nemělo slabé místo, zároveň demonstrovalo Plantovu sílu: své minulosti si je vědom. Jenom nedělá to, co většina jeho generačních souputníků, nestává se revivalem sebe sama, má neustálou tendenci překračovat vlastní stín, posouvat se, starou tvorbu přetvářet a hledat v ní skuliny, kterými ji může obohatit novými prvky. A takhle nějak by to mělo vypadat.

Info

Robert Plant and The Senasational Space Shifters (uk)
31. 7. 2018 Tipsport Arena, Pardubice

foto © Tomáš Rozkovec, musicserver.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Souznění s tichem (Van Wissem & Šimanský)

Klára Šajtarová 06.02.2025

V polovině večera se k loutně přidává hlas, hluboký, nenucený, téměř mluvený. Neslouží k vyprávění příběhu, spíš k rozšíření hypnotické nálady.

CTM III: Hledání blízkosti

Vojta Chmelík 06.02.2025

Komorní amfiteátr sice poskytuje skvělý zvuk a možnost se plně soustředit a vychutnat komplexnost díla, v rychlejších rytmických pasážích by si však člověk přál být na parketu.

Křičet, brečet, skákat (Touché Amoré)

Marek Hadrbolec 05.02.2025

Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.

CTM II.: Berghain trochu jinak

Vojta Chmelík 03.02.2025

Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace