Články / Recenze

Leonard Cohen v novom šate (First Aid Kit)

Leonard Cohen v novom šate (First Aid Kit)

Mimi Filova | Články / Recenze | 17.05.2021

V tomto bode chýbajú koncerty aj tomu, kto dával prednosť intímnemu domácemu počúvaniu platní. Sesterské duo First Aid Kit preto prichádza s teatrálnou poctou Leonardu Cohenovi v správny čas. Who by Fire je záznam z koncertu odohraného počas dvoch dní v štokholmskom Royal Dramaten Theatre v roku 2017. Štyri mesiace po Cohenovej smrti First Aid Kit na pódiu privítali niekoľko hostí – hercov, spevákov i dvadsaťčlenný zbor.

V kategórii „tribute“ albumov patrí medzi tie kvalitnejšie – sestry sú skutočnými connoisseurs Cohenovej tvorby, a je to poznať. V dvadsiatich audio záznamoch Johanna a Klara Söderberg mapujú jeho rozsiahlu tvorbu; reprodukujú nielen klasiky ako Chelsea Hotel, Suzanne a Hallelujah, ale i Avalanche (srdcovku Nicka Cavea) či Who by Fire (highlight celého albumu). Koncert pozostáva z neustále sa meniacej zmesi akustických gitár, klavírov, zvonkohry, sláčikov a búchajúcich bubnov, čo často pripomína ceremoniálny obrad. Hudbu pritom pretkávajú básňami z jeho zbierky Book of Longing.

Prednes poézie však nie je holt tak jednoduchý, ako sa môže zdať. Asi najnepodarenejšou časťou live show a subsekventne albumu je začiatok. Johanna a Klara si vybrali ako úvod recitáciu Cohenovej básne Tired. Do slov „We’re tired of being white and we’re tired of being black, and we’re not going to be white and we’re not going to be black any longer. We’re going to be voices now“ ich mladé (nielen) hlasy tak celkom nedospeli. Pravdupovediac, takéto prehlásenia by zneli pateticky z úst väčšiny z nás, ich ťažobu a význam by uniesol napokon asi len hlas ich samotného autora. Naopak, prednes dopisu, ktorý Leonard poslal svojej celoživotnej múze a láske Marianne na jej smrteľnej posteli, je citlivou poctou, ktorá dojme každého: „Know that I am so close behind you that if you stretch out your hand, I think you can reach mine.“

Hallelujah je jednoducho preexponovaná skladba, preto poteší ich jednoduchá verzia bez zbytočného emočného frázovania. Odvážny elektronický kabát použili v Famous Blue Raincoat – folkové hlasy sú tu vystavené z každého uhlu a aj tak neomrzia, mužské hlasy sú síce oživením, no nepotrebným. You Want It Darker, skladba, ktorá je ťažko predstaviteľná bez ťažkého prefajčeného hlasu Cohena, naberá nový rozmer v ženskom prevedení.

Jedno je jasné – Cohenovo posolstvo bude žiť ešte dlho. Po posmrtnom albume Thanks for the Dance prichádza jeho hudba v novom, subtílnejšom šate, je osviežujúce počúvať ženské hlasy namiesto drsného hrdzavého hlasu básnika a proroka. Leonard Cohen nepochybne veril v kolektívnu dušu, nielen vďaka siedmim rokom stráveným v zen kláštore. Jeho ľudská nežnosť by tento album nepochybne milovala, a to najmä kvôli posmrtnému životu jeho tvorby, nie ako osobnú poctu.

Info

First Aid Kit - Who by Fire (Columbia, 2021)
Spotify alba

foto © Olof Ringmar

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Nádej prázdnych tiel (Vojtik)

Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025

Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Cepín v hlavě (Kid A Mnesia)

Štěpán Šanda 28.01.2025

Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Poslední zvonění aneb Život Vernona Subutexe

Michal Pařízek 28.01.2025

Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: „Byly jsme holky a byly jsme trochu divné…“ aneb Holky v punku

Radim Kopáč 27.01.2025

Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…

Trochu červené (Lelee)

Veronika Vagačová 22.01.2025

Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.

Mramory města, v pokojích mršin (Infamis Tenebre)

Jiří V. Matýsek 21.01.2025

Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.

Nový hlas v mé hlavě (Linkin Park)

3DDI3 01.01.2025

Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace