Kristýna Trochtová | Články / Recenze | 07.12.2016
Wilco jsou bezesporu jednou z nejzásadnějších alternativních kapel přelomu milénia. Tak schválně: ať zvedne ruku ten, kdo nevyrůstal za zvuků desek Being There nebo Yankee Hotel Foxtrot. Nikdo se nehlásí? Tušila jsem to. Albovou novinkou Schmilco kapela svou pozici jednoznačně utvrzuje a zároveň nepřešlapuje na místě. Právě naopak.
Když pro věčně ztrápeného lídra kapely Jeffa Tweedyho konečně nastaly lepší časy, fanoušci to poznali skrze loňskou desku Star Wars, která zachytila Wilco v podobě, v níž už se patrně nikdy nevrátí. V podobě nebývale experimentální až progresivní, hudebně nebojácné a svérazné. Deska byla přijata vlažně i nadšeně, nominace na Grammy však nakonec proměněna nebyla. Nové přístupy posunuly Wilco jako kapelu dál, ale s opět nešťastným a problémy přitahujícím Tweedym tato etapa nemohla trvat věčně. A tak je tady Schmilco, symbolický návrat ke klidnější a akustičtější verzi oblíbené chicagské šestice, jak jsme ji znali ze začátku nultých let. Prvoplánově patetický "návrat ke kořenům" se však nekoná, Wilco zkrátka neumí ustrnout na místě.
Pokud byly předchozí nahrávky prodchnuty idealismem a možná i naivitou, Schmilco je zhudebněním strmého pádu na zem, jakéhosi životního vystřízlivění. Wilco zde skrze humorný název alba a obalu od známého kreslíře Joana Cornelly ironizují sami sebe a nebojí se s hořkosladkým úsměvem na rtech říct, že život občas stojí za hovno. Cynicky popisují obyčejné věci, obyčejné pocity, které každý dobře zná. Právě v jednoduchosti a "obyčejnosti" Schmilca tkví jeho největší krása. Uchopit pocity s nepřeslazeným či neubrečeným (a to se týká i skladby Cry All Day) způsobem není vůbec jednoduché, tady se to však podařilo.
Jistě, o žádné hudební objevnosti nemůže být řeč, ale i to koresponduje s oním střízlivým přístupem, s nímž se Tweedy a spol. jali tvořit nový materiál. Z Wilco byl vždy cítit obrovský talent na jednoduché, přitom takřka geniální melodie, což se na Schmilcu opět plně projevilo. Pilotní singl If I Ever Was a Child je tím nejzářnějším důkazem.
Pokud razíte heslo "čím méně akordů, tím lépe" a pokud jste na tom zároveň emočně podobně jako Jeff Tweedy, album Schmilco vás pravděpodobně potěší. Nepřinese odpovědi na vaše otázky, ale alespoň vás ukonejší tím, že v tom nejste sami. Nikdy.
Wilco - Schmilco (dBpm, 2016)
www.wilcoworld.net
Zuzana Krišková 08.01.2021
Výstava, která završuje několikaletou práci Martina Zeta zabývající se dílem svého otce, věrného komunisty a prominentního sochaře minulého režimu Miloše Zeta očima Zuzany Kriškové.
Aneta Martínková, Jana Michalcová 06.01.2021
Punková ženská čtyřka Savages oslnila svět dvěma deskami a aktuálně hibernuje, jejich frontwoman Jehnny Beth se ale rozhodla vydat na sólovou dráhu. Duel.
Kristína Valachová 31.12.2020
Keby existovalo zosobnenie krehkosti, Caitlin Pasko by bola nielen jej verným predstaviteľom, ale i protikladom.
Jonáš Sudakov 30.12.2020
Vplyvy alternatívneho rocku, popu a rapu sú tu stále, aj keď teraz v trochu iných pomeroch.
Anna Valentová 29.12.2020
Držitel Nobelovy ceny za literaturu halí svoje prózy halí do tajemného a všudypřítomného oparu, který skrývá nejasné osudy protagonistů.
František Knuth 28.12.2020
Možná i díky této desce dojdete k útěše, že na pocity, které se při všech lockdownech a karanténách derou na povrch, nejste sami.
Filip Zrno 26.12.2020
Ozvěny Fugazi, Jesus Lizard, Shellac či Arab on Radar se nesly celou deskou a přímočarost, agresivita a živelnost k Metz patří.
3DDI3 26.12.2020
Sociální sonda do duše města v některých ohledech připomíná seriálovou Špínu Baltimoru nebo Dům z karet.
Jiří Vladimír Matýsek 25.12.2020
Vydavatelství Galén pokračuje v rozšiřování své řady knižních rozmluv s osobnostmi českého bigbítu.
Jiří Přivřel 24.12.2020
A co o Vánocích posloucháte vy?