Články / Recenze

Letopisy jako bilance? Marnie Stern to tak asi má.

Letopisy jako bilance? Marnie Stern to tak asi má.

gaga | Články / Recenze | 25.04.2013

Album Chronicles of Marnia se vlastně od těch předchozích ani moc neliší, a přeci překvapí tím, kam se Marnie Stern ve své skladatelské invenci posunula. Je naplněné rozpustilými, trochu ukňouranými a chytlavými melodiemi, kteréžto se staly její poznávací značkou. Stojí za tím naprosto zvládnutá technika tappingu a jistě i záliba ve vtíravě vysokých tónech. Jen tentokrát vsadila Marnie na ještě silnější melodičnost a nebála bych se říct, že zabrousila i k popovějším zdrojům. Ostatně pecky jako Nothing Is Easy, Noonan nebo titulní píseň Chronicles of Marnia by se vyjímaly i v repertoáru leckterého lehce nezávislého rádia.

Ani hlasový projev Marnie se nezměnil. Ačkoli možná zní o něco jistěji a její zpěv je zřetelnější, čistější a přítomnější než dřív. Čímž nechci říct, že by kdy zpívala falešně, spíš jako by dospěla do bodu, kdy si uvědomuje, že její hlasový kapitál dokáže víc než jen kmitat po divokých sinusovkách nahoru a dolů. Album budí dojem, že v sedmatřiceti Marnie vyrostla, a ač jí holčičí obličej zůstal, dívčí léta už má za sebou. Skladby jsou zamyšlenější, přechází od hravých, rozverných, matematických melodií k pasážím mnohem vážnějším. Jistě za tím bude i fakt, že za bicí si tentokrát nesedl poděs Zach Hill, díky němuž byla předchozí alba Marnie Stern tvrdším oříškem i pro zasvěcené. Pro mnohé to bude zklamání a je dost pravděpodobné, že kvůli tomu desku nepřijmou, přeci jen jejich spolupráce se na pobřeží obou oceánů stala ikonickou. Ale já jsem toho názoru (ač mně Hillova zběsilost ve spojení s Marniiným afektovaným projevem opravdu chybí), že změna jí jen prospěla. Asi to bude právě zvukovou jednoduchostí, tím, že její kytara i hlas tolik vyniknou a texty nacházejí mnohem více prostoru k rozvinutí vlastního příběhu.

A právě texty jsou na albu nepřehlédnutelnou a svébytnou entitou. Například taková Proof of Life svým začátkem „all my life is based on fantasy/ all the Gods they stop talking to me“ vyvolává nejen textem mírné mrazení a šimrání v mozku, protože s ní chtě nechtě vyplouvá na povrch mnoho nezodpovězených otázek. A stejně je tomu i u zmíněných hitovek. V Nothing Is Easy podobné otázky vyvolává refrén „hey, you don’t need a sledge hammer to walk in my shoes where nothing is easy“. Pídit se po pravém významu mi není rovno a ani bych se do těchto debat nepouštěla, ale faktem zůstává, že Marnie si pokládá otázky, bilancuje a předkládá odpovědi formou, která nemusí vůbec dávat smysl. Ale taková Marnie Stern je – rozverná, nejasná, excentrická blondýnka s obličejem malé holky a mozkem dospělé ženy, která zraje každým albem. Nemůžu se dočkat, co složí, až jí bude táhnout na padesát.

Info

Marnie Stern - Chronicles of Marnia (Kill Rock Stars, 2013)
www.killrockstars.bandcamp.com/album/the-chronicles-of-marnia

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace