blueskin | Články / Reporty | 05.10.2015
Dva roky nemusí v životě kapely znamenat skoro nic, jindy za tu dobu může původní projekt metamorfovat v něco úplně jiného. Tak jako v případě švédsko-dánské trojice Lust for Youth. Ta se v roce 2013 představila na kutnohorském festivalu Creepy Teepy ještě coby víceméně sólový projekt göteborského rodáka jménem Hannes Norrvide. První říjnový den se Lust for Youth vrátili, aby odehráli koncert v pražské MeetFactory už jako plnohodnotná kapela.
Večer otevřel Jakub Kaifosz se svým „bubblegum punkovým“ alter egem Boy Wonder & The Teen Sensations. Přes všechnu bizarnost Kaifoszova kabaretně rock’n’rollové one man show to bylo vlastně docela příhodné. Když už nic jného, tak to alespoň podtrhlo dekadentní linku přítomnou i v tvorbě hlavních hvězd. Vizuálně pak Kaifoszovy taneční kreace (pelvic thrust anyone?) představovaly protipól spíše statického vystoupení Lust for Youth.
Tleskalo se málo, spíš se nevěřícně zíralo a trpělivě čekalo, až Boy Wonder vyklidí pódium Norrvideově kohortě. Kdo chtěl, mohl si z koncertního sálu odskočit do protější galerie na výstavu Objektonomie: Ekonomie objektu. Díla izraelských a českých umělců tematizující předměty masové spotřeby se tak stala dalším dílkem skládačky dojmů z celého večera.
Lust for Youth nastoupili v záplavě barevných světel reflektorů, která představovala výzvu pro fotografy a působila jako plášť neviditelnosti čaroděje Viga z Arabely. Člověk se nemohl zbavit dojmu, že kapela patří k těm, které nutnost prezentovat svou tvorbu naživo spíš obtěžuje. Možná jde ale jen o způsob, jak přitáhnout pozornost návštěvníků koncertu k hudbě samotné.
Ta zněla v živém provedení mnohem syrověji než na loňské desce International. Zatímco na ní prosvětlovali Norrvide a spol. postpunkovou temnotu synthipopovou melodičností, živě se trojici dařilo vyvolávat ducha Joy Division tak úspěšně, až to chvílemi vypadalo, že místo pláště neviditelnosti sáhla po plášti cestovním a ten ji i s publikem přenesl do Manchesteru osmdesátých let. Velký podíl měl na téhle iluzi frontman Hannes Norrvide, který kombinoval skandinávskou odtažitost se strojově chladným projevem Iana Curtise.
A právě určitá studenost, která z kapely čišela, byla jedinou kaňkou jinak povedného večera. Po odehrání setu, postaveného převážně na skladbách z alba International, Lust for Youth beze slova zmizeli. Návštěvníky koncertu zanechali v rozpoložení, které se podle všeho příliš nelišilo od toho, ve kterém do MeetFactory přicházeli. Přes tuhle výtku ale patří dramaturgii klubu dík, že se do takto komerčně nejistého a nakonec zřejmě i prodělečného podniku pustila. Kdo ví, kdy se tenhle Vigův plášť otevře na Smíchově příště.
Lust for Youth (dk/swe) + Boy Wonder & The Teen Sensations
1. 10. 2015, MeetFactory, Praha
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.