Články / Rozhovory

Maella: Mít v tvorbě volnost

Maella: Mít v tvorbě volnost

Anna Mašátová | Články / Rozhovory | 10.06.2016

Milovnice Kundery, Nabokova i Lynche vydává své debutové EP It Is Coming. Písničkářka Maella si umí jít za svým...

Kdy ses dostala k muzice a s jakým nástrojem jsi začínala?
Hudbu vnímám už od malička. Jednak jsem vyrůstala v hudebním prostředí a také chodila od čtyř let do mezinárodního sboru, kde jsme zpívali písničky Stevieho Wondera, Petera Gabriela, Michaela Jacksona, byla to směs jazzu, soulu, blues i popu. Úplně prvním nástrojem byl klavír, ale nepovažuji ho za svůj hlavní nástroj, hrála jsem na něj zřídka a bylo to takové to rodičovské nucení... Za něj považuji kytaru, na kterou jsem začala hrát v šestnácti letech.

Prý jsi inspirována surrealistickými filmovými motivy a lidskými dramaty. Tvá muzika nicméně dramaticky nezní, mnozí si asi při tvémm poslechu pomyslí něco o Norah Jones...
Nemyslím si, že hudba musí znít jednoznačně dramaticky, aby měla dramatický charakter. Píšu písničky inspirované příběhy, které mají většinou dramatický děj a jsou dramatické právě tou svou nenápadnou tajemnou náturou.


Jsi u ryze českého labelu Tranzistor, neuvažovala jsi o záštitě velkého vydavatelství?
Myslím si, že je teď pro mě důležité mít volnost tvořit, vyvíjet se a pracovat na tom, co jsem já. Tranzistor mi tuto volnost umožňuje, zároveň mi poskytuje výhody, takže ideální kombinace.

Akce "Open mic" jsou čím dál oblíbenější u muzikantů i posluchačů, ty máš zkušenosti ze zahraničí. Jak ses k open micům v Paříži či Berlíně dostala?
Většinou to dělám tak, že si ty kluby najdu přes internet, napíšu jim a pošlu nahrávky. Jsou různé druhy open miců, některé jsou vyloženě otevřené všem muzikantům, dá se tam přijít rovnou. Jiné kluby si vybírají, tam se musí člověk „nabídnout“ předem. Je to skvělá zkušenost, jiné národnosti – jiné vnímání.


Máš vynikající doprovodné hudebníky, jak sis je vybírala?
Muzikanti na desce jsou kombinací kamarádů a profesionálů. Basista Martin Drahoňovský a kytarista Dalibor Hrubeš se mnou hrají nejčastěji, jsme spolu absolutně sehraní, tahle sestava tomu dává jistý spodek. Zároveň se na některých písních podílel Dalibor autorsky. Bubeník Jan Chalupa je velmi šikovný kluk, se kterým jsme už v minulosti odehráli jeden koncert. Na dvě specifické písničky jsem strašně chtěla Dano Šoltise, protože má osobitý a temný cit, jaký si písně žádaly. Na dobarvování byl ideální Josef Štěpánek, který vykouzlil neotřelé a fascinující melodie. Michael Nejtek přispěl klávesami ve zvuku piana a akordeónu, což neuvěřitelně pojí všechny ty zvuky dohromady. A protože mám absolutní závislost na hammondkách, byl Jan Kořínek jasná věc. Dal tomu tu správnou retro špínu. Abychom nebyli zas tak retro, bylo potřeba ten zvuk lehce odlehčit, vytvořit kontra zvuky a rytmizace, proto jsme požádali Martina Brunnera, aby napsal part pro smyčcový kvartet, který pak se svým kvartetem nahrála Gabriela Vermelho. Při natáčení jsem využila i zkušeností svého táty – jazzmana Aleše Charváta, v jehož studiu jsem natáčela, a se kterým jsem o všem hovořila. Pomohl mi vytvořit ten zvuk, co se mi líbí.

Coby fanynka, těšíš se na novou sérii Twin Peaks? Máš nějakou oblíbenou postavu?
Strašně moc. Upřímně někdy se bojím toho, když vychází něco nového po dlouhé době, protože se málokdy vyrovnají věci původní. Lynchovi věřím, takže se těším. Moje oblíbená postava je Audrey, líbí se mi, že je svá, sexy a trošku provokuje.

Info

Maella - křest EP
12.6.2016, Malostranská beseda, Praha
www.facebook.com/maellaofficial
www.facebook.com/events/1157141604310069

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nela Klajbanová (LITR): Nechceme suplovat existující formáty

Jarmo Diehl 24.09.2021

Tradiční olomoucká událost nabízí to nejzajímavější ze světa nezávislé knižní tvorby a zaměřuje se na autorské a umělecké publikace a my se ptáme její šéfky.

Filip Kršiak (Elbe Dock): Ústí (do) Evropy

Viktor Palák 20.09.2021

Přijedou i Buchty, elita jódlování a tvůrci nejlepších domácích dokumentů. Rozhovor s ředitelem Filipem Kršiakem o cestě z velkoměsta do města – a do Evropy.

VickiKristinaBarcelona: Milujeme blešáky

Adéla Polka 17.09.2021

Skupina jako by se svým vzezřením přenášely při vystoupení do trochu jiné doby. Třicátá léta, New York, špinavé pajzly, vajgly a chlast. A Tom Waits.

Peter „Ryby“ Rybár: Pravý underground je charita

Richard Kutěj 07.09.2021

Jak funguje slovenský undergroundový label, kterému se daří držet krok se světem, jak vypadaly devadesátky na dark elektronické scéně? Nejen o tom je tento rozhovor.

Tomm Prochazka (Dirty Old Dogs): Umět nechat odejít to krásné

Jiří Přivřel 31.08.2021

O inspiracích a tvůrčím procesu, který vedl ke vzniku alba, jsme si povídali s frontmanem Tommem Prochazkou.

Filip Kubelka (Fraj): Absentuje tu tradícia navštevovať festival tohto typu

Jarmo Diehl 24.08.2021

Znáte slovenský region Gemer? Dobrá příležitost, jak ho poznat, se naskytne tento víkend, kdy se v Rimavské Sobotě odehraje festival Fraj.

February: Každá kapela si myslí, že je žánrově rozteklá

Michaela Šedinová 20.08.2021

Skupina February vydává své druhé album. Jejich hudba se pochopitelně vyvíjí – na nové desce si zkouší prvky math-rocku.

Pořadatelská: Pavel Trčka (Fujaré)

redakce 19.08.2021

Fujaré je dobrovolná občanská aktivita, Fujaré to baví, Fujaré se zajímá o svět, Fujaré nemá vlastní prostor, Fujaré je neziskovka.

Ivan Bierhanzl (Ostravské dny): Nejde o výdrž s dechem, ale sluchem

Jarmo Diehl 16.08.2021

Ostravské dny nejsou jistě tak masovou záležitostí, jako třeba Colours, ale jejich publikum je zasvěcené. O festivalu i dalších věcech promluvil Ivan Bierhanzl.

Milan Tesař (Radio Proglas): Naslouchat a reagovat

Michal Pařízek 02.08.2021

Centrum world music v Brně? Může být. S Milanem Tesařem o nové scéně Maratonu hudby, důležitosti hudebních cen i pozitivním efektu covidu na rádio.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace