Články / Offtopic / / Movie/dox

Málo beatů (Beats)

Málo beatů (Beats)

Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 11.07.2019

Skotský film Beats u nás doposud neznámého scenáristy a režiséra Briana Welshe, pro něhož je to pátý celovečerák, tepe v rytmu adolescentního vzdoru. V kulisách elektronické hudební scény počátku devadesátých let vykresluje poslední akci dvou nejlepších kamarádů. A snaží se o společenský přesah, o věrné zobrazení dobových reálií.

Johnno a Spanner se znají celý život, ale okolnosti jejich přátelství nepřejí. Jednoho živí bratr, drogový dealer, druhého vychovává otčím, policista. To vyvolává přirozené pnutí: vnější, když Spanner není vítán v domu svého kamaráda, vnitřní, když si chlapci uvědomují, že je pojí spíš vzpomínky než budoucnost. Oba ale milují elektronickou hudbu a vydávají se proto na poslední společnou akci, ilegální party.

Hudba zvládá překlenout rozdílnosti rodinného zázemí obou chlapců vždy jen na chvíli, možná proto se hudební doprovod ve filmu nikdy skutečně nerozjede. Soundtrack je plný známých jmen (v traileru zazní Everybody in Place od The Prodigy), překvapivě ale nekulminuje ani v klíčové scéně: když už to vypadá, že přijde hudební vrchol, který konečně rozdupe plátno, scénář se stočí k romantické lince, kterou nechá dohrát v tichém zákoutí.

Děj se točí kolem klikaté cesty kamarádů na party, časté humorné momentky vychází hlavně z kontrastu mezi protřelým Spannerem a nevinnějším Johnnem. Vedlejší postavy nemají dost prostoru rozvinout se, ale alespoň dodávají příběhu širší kontext: samotná party je popisována nejen jako hudební akce, ale i jako symbol generačního odporu a touhy po svobodě. Johnno se vymezuje proti svému otčímovi, účastníci party zas proti zákazu veřejné produkce elektronické hudby, který britská vláda v devadesátých letech skutečně uzákonila. Víc než společenskou notu ale snímek akcentuje tu osobní: oba kamarádi svůj výlet zakončují na extázi, záběry z party střídají kratičké spoty průmyslových strojů, výbuchů a nakonec i proměňujících se abstraktních tvarů, které asociují chemické uvolňování energie. Tato pasáž je barevná, jako kdyby se chvilková radost z hudby a tance vymykala černobíle zaprášeným vzpomínkám.

Beats dobře pracuje s humorem, podtrženým kouzelnou skotskou angličtinou, a vyniká skvělým vizuálním zpracováním. Výprava je vypiplaná, perspektivu mnoha záběrů dotvářejí skvělé graffiti. Scénář ale neumí skloubit drama dobové i psychologické. Medailonky postav, které při závěrečných titulcích dokládají snahu tvůrců o realičnost, působí nemístně – uvěřitelnému obrazu života, hlavně toho emočního, se totiž Beats přibližují jen málo.

Info

Beats (režie: Brian Welsh, 2019)
web distributora

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Malý veľký film (Chicagský tribunál)

Bibiána Hajdanyová 06.11.2020

Politicky zameraná dráma Chicagský tribunál vyčnieva medzi podobne žanrovými filmami tempom, sugestívnymi hereckými výkonmi, ale aj celkovým spracovaním.

Zatancujem ti z lásky na hrobe (Leto 85)

Bibiána Hajdanyová 30.10.2020

Scenár pracuje s námetom lásky a dospievania. Formujú sa v ňom pocity šťastia a radosti ako aj samoty, bezmocnosti či depresie vedúcej až k myšlienkam na smrť.

Mladistvá smršť v rytme reggeatonu (Ema)

Bibiána Hajdanyová 16.10.2020

Aj keď je plný pohlcujúcej zmyselnosti, opojného tanca a temperamentu, základná otázka sa sústredí na to najpodstatnejšie – zložitosť ľudských vzťahov.

Barabáš kráľom dokumentu (Salto je kráľ)

Bibiána Hajdanyová 12.09.2020

Partia dobrých kamarátov a dobrodruhov v ňom objavuje nepreskúmané miesta planéty, ktoré bývajú extrémne nebezpečné.

Pohoda nekonečného ničnerobenia (Palm Springs)

Jonáš Sudakov 30.08.2020

Iba v posledných piatich rokoch vyšlo šestnásť filmov o ľuďoch zaseknutých v časovej slučke. Síce je to vďačná téma, ale len málokedy sa tieto filmy...

Nolanova časová smršť (Tenet)

Lukáš Masner 27.08.2020

Nově se totiž Nolanovi podařilo zakomponovat prvek časových paradoxů, kdy se v rámci jednoho záběru setkává hned několik proti sobě plynoucích časů, ale i pohybů.

Disharmonická mexická výprava (Frida Viva La Vida)

Bibiána Hajdanyová 23.08.2020

Je možné sledovať atmosférické pohľady na krajinu, zrnité spomienkové zábery zo života umelkyne či megalomanské prostredie Ameriky, ktoré pripomína, ako veľmi ju Kahlo neznášala.

Pre milovníkov cyklistiky (Raoul Taburin)

Bibiána Hajdanyová 02.08.2020

Raoul Taburin osciluje medzi komédiou a rodinným filmom, ktorý podrobne rozpracuváva strach z vlastnej slabosti.

Smelý začiatok (Než skončí léto)

Bibiána Hajdanyová 19.07.2020

Film rozpracuváva tínedžerskú lásku, hovorí o nezvratnom osude a rieši morálne zásady. Z festivalu v Benátkach si odniesol niekoľko cien a nemal by uniknúť ani širšej verejnosti.

Nesmierne vydýchnutie bolesti (Bludné kruhy)

Jonáš Sudakov 10.07.2020

V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.