Články / Offtopic / / Movie/dox

Malý velký Ant-Man

Malý velký Ant-Man

Shaqualyck | Články / Offtopic / / Movie/dox | 23.08.2015

Se superhrdinskými filmy se roztrhl pytel a na červeném koberci už musí být všem těm Wolverinům, Thorům a Supermanům poněkud těsno. Malému velkému Ant-Manovi stačí naštěstí málo.

Vážně potřebuje svět dalšího maskovaného mstitele v kostýmu? Hoši z Marvelu mají jasno. Kinosálům i tržbám vládnou komiksovky, a tak byl v pauze mezi sequelem Avengers a remakem Fantastické čtyřky vyslán na zteč americký bráška Ferdy Mravence. Poznávací znamení? Vtip, nadhled a akce všeho druhu. Jeho cesta na stříbrné plátno však byla zdlouhavá a klikatá. Zatímco v tradičním komiksovém světě z křídového papíru platí Ant-Man za zavedenou značku (mj. jeden ze zakladatelů Avengers), s filmovou adaptací jeho dobrodružství to dlouho vypadalo všelijak. Pro Edgara Wrighta (Jednotka příliš rychlého nasazení, Scott Pilgrim proti zbytku světa), jehož služby si Marvel pojistil už v roce 2006 (!), hovořil nezměrný entuziasmus a schopnost napěchovat libovolnou scénu břitkými dialogy a nepřeberným množstvím popkulturních šprťouchlat. Zprvu šlo všechno hladce, legendární Stan Lee zásoboval jakožto duchovní otec Ant-Mana natěšené fanoušky nadšenými tweety a z první ochutnávky byl roku 2012 celý sandiegský comic-con dočista paf.

V konečném účtování však Wright se svou vizí „jiného“ superhrdinského opusu narazil. Šéfům Marvelu přišla jeho verze co do humoru příliš britská a málo family friendly (film distribuoval Disney), vaz jeho snaze pak definitivně zlomila neochota zasadit „Mravenčího Muže“ do širšího kontextu, jinými slovy udělat z něj dalšího pohůnka Kapitána Ameriky a nechat jej v multiplexech vydělávat coby podměrečného brášku profláklého komiksového cirkusu Avengers. Zaskočeného Wrighta tak z režisérské sesle vystrnadil rutinér Peyton Reed (Kašlu na lásku, Yes Man) a jeho scénář, na kterém v potu tváře dřeli s Joem Carnishem, dostali k doladění komediální matador Adam McKay a představitel titulní role Paul Rudd, který se po letech paběrkování v (pod)průměrných komediích definitivně přihlásil do první hollywoodské ligy.

Výsledek dopadl nad očekávání. Krom solidního řemesla poplatného komiksovému spektáklu předvedl Reed jak smysl pro timing infantilních gagů (Mašinka Tomáš!), tak i dovádivou vynalézavost při vyobrazení akce, která mazácky těží z prolínání hrdinova mikrosvěta s okolní XXL realitou. Kamera vychytrale přepíná na makro vždycky v ten nejsprávnější okamžik, díky čemuž je řada scén promyšlenou hrou kontrastů, se kterou akurátně souzní nevtíravý soundtrack z pera Christopha Becka. Mravenčí práce v praxi. Našponovanou situační smršť navíc odlehčují dobře mířené hlášky. McKayovy frat-packovské vtípky se nakonec ukázaly jako poměrně kompatibilní se suchým britským humorem a hračička Wright, kterému učarovala především Ant-Manova civilnost, na nás pomrkává zpoza každého rohu.


Za superhrdinským statusem hlavního hrdiny nevězí kruciální genová mutace, ani nehoda v laboratoři. Není božským kladivářem z Asgardu, ani zasmušilým miliardářem v netopýří kápi či arogantním playboyem jako Tony Stark. Fištrón ani smysl pro humor Scottu Langovi sice nechybí, ve své podstatě jde ale jen o relativně prostého zlodějíčka, který po propuštění z báně nemůže zavadit o flek, a kdyby nedostal druhou šanci (a vytuněný vohoz) od geniálního vědce, mohl by se jít klouzat. V terénu si však vede na výbornou, navíc mu kryje záda horda roztomilých mravenců a za sidekicka je tu rozkošně prostoduchý mluvka Michael Peña. Příběh, pravda, nikdy výrazněji nevybočí z ustálených žánrových konvencí, nad tím lze ale díky preciznímu technickému zpracování a sympatickým hercům přivřít oko. Jistě, hlavního záporáka odhalíte po půl minutě a pod atraktivním „heist“ kabátkem chtě nechtě tušíte standardně vyhrocený boj o osud lidstva. Pořád jsou tu ale svěží autorské legrácky a hlavně neokoukaný hrdina, který si na nic nehraje, za všech okolností zůstává nad věcí a nikdy nemá problém vystřelit si sám ze sebe, ani z ostatních figurek svojského komiksového univerza.

Info

Ant-Man
Režie: Peyton Reed, 2015
www.marvel.com/antman

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Malý veľký film (Chicagský tribunál)

Bibiána Hajdanyová 06.11.2020

Politicky zameraná dráma Chicagský tribunál vyčnieva medzi podobne žanrovými filmami tempom, sugestívnymi hereckými výkonmi, ale aj celkovým spracovaním.

Zatancujem ti z lásky na hrobe (Leto 85)

Bibiána Hajdanyová 30.10.2020

Scenár pracuje s námetom lásky a dospievania. Formujú sa v ňom pocity šťastia a radosti ako aj samoty, bezmocnosti či depresie vedúcej až k myšlienkam na smrť.

Mladistvá smršť v rytme reggeatonu (Ema)

Bibiána Hajdanyová 16.10.2020

Aj keď je plný pohlcujúcej zmyselnosti, opojného tanca a temperamentu, základná otázka sa sústredí na to najpodstatnejšie – zložitosť ľudských vzťahov.

Barabáš kráľom dokumentu (Salto je kráľ)

Bibiána Hajdanyová 12.09.2020

Partia dobrých kamarátov a dobrodruhov v ňom objavuje nepreskúmané miesta planéty, ktoré bývajú extrémne nebezpečné.

Pohoda nekonečného ničnerobenia (Palm Springs)

Jonáš Sudakov 30.08.2020

Iba v posledných piatich rokoch vyšlo šestnásť filmov o ľuďoch zaseknutých v časovej slučke. Síce je to vďačná téma, ale len málokedy sa tieto filmy...

Nolanova časová smršť (Tenet)

Lukáš Masner 27.08.2020

Nově se totiž Nolanovi podařilo zakomponovat prvek časových paradoxů, kdy se v rámci jednoho záběru setkává hned několik proti sobě plynoucích časů, ale i pohybů.

Disharmonická mexická výprava (Frida Viva La Vida)

Bibiána Hajdanyová 23.08.2020

Je možné sledovať atmosférické pohľady na krajinu, zrnité spomienkové zábery zo života umelkyne či megalomanské prostredie Ameriky, ktoré pripomína, ako veľmi ju Kahlo neznášala.

Pre milovníkov cyklistiky (Raoul Taburin)

Bibiána Hajdanyová 02.08.2020

Raoul Taburin osciluje medzi komédiou a rodinným filmom, ktorý podrobne rozpracuváva strach z vlastnej slabosti.

Smelý začiatok (Než skončí léto)

Bibiána Hajdanyová 19.07.2020

Film rozpracuváva tínedžerskú lásku, hovorí o nezvratnom osude a rieši morálne zásady. Z festivalu v Benátkach si odniesol niekoľko cien a nemal by uniknúť ani širšej verejnosti.

Nesmierne vydýchnutie bolesti (Bludné kruhy)

Jonáš Sudakov 10.07.2020

V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.