Články / Profily/retro

Marketingové strategie v hudbě: Amanda Palmer

Marketingové strategie v hudbě: Amanda Palmer

Jakub Šilhavík | Články / Profily/retro | 11.09.2014

Amanda Palmer si vydobyla uznání jako členka kultovní skupiny Dresden Dolls, aby následně začala budovat kariéru sólové zpěvačky. Po termínování kontraktu s hudebním vydavatelstvím Roadrunner se musela rozhodnout, jakým způsobem natočí a vydá novou studiovou desku Theater Is Evil. Crowdfunding se jevil vzhledem k silné fanouškovské základně a předchozím zkušenostem logickou volbou pro získání potřebných financí. A Amanda Palmer zvolila server Kickstarter, největší crowdfundingovou službu současnosti, a vytvořila vyčerpávající nabídku odměn diferencovaných pro nejrůznější cílové skupiny.

Za jeden dolar obdržel podporovatel digitální download alba s bonusovými skladbami. Za pět a více dolarů získal Deluxe Digital Download, obsahující kromě samotného stažení alba a bonusových skladeb další přidanou hodnotu v podobě textů, ilustrací a fotografií v digitálním formátu. O poznání dráž (25 dolarů) vycházela fyzická verze nahrávky na CD, doplněná o výpravný čtyřiadvacetistránkový booklet, vázaný obal, Deluxe Digital Download a děkovný dopis. Pokud byli fanoušci ochotní zaplatit 50 dolarů, obdrželi dvě vinylové desky v obalu s fotografiemi, ilustracemi a texty skladeb.

Další nabídky vzhledem k ceně a obsahu cílily na zanícené fanoušky a sběratele. Za sumu 100 dolarů obdrželi fanoušci doprovodnou knihu ilustrací, fotografií, textů a rozhovorů podepsanou Amandou Palmer. Opět nechyběl ani digitální download a děkovný dopis. Pokud fanoušci přispěli ještě dalšími 25 dolary, obdrželi celou předcházející nabídku a navíc fyzickou nahrávku na CD nebo LP. Výčet odměn dále pokračoval sadou sedmipalcových singlů, nespecifikovaného dárku, CD a LP s albem, digitálním downloadem a děkovným dopisem za 250 dolarů. Pokud zájemce přispěl ještě dalšími 50 dolary, obdržel k této edici dříve zmíněnou doprovodnou knihu s ilustracemi.

Ještě unikátnější odměny byly nabídnuty za 300 dolarů, kdy dárci obdrželi pozvánku na privátní akustické vystoupení Amandy Palmer ve vybraných městech, vstupenku na veřejně přístupný koncert tamtéž a většinu předmětů z předchozích odměn. Na 500 dolarů přišel přenosný gramofon pomalovaný vybranými umělci a součástí byly taktéž dříve zmíněné předměty. Nabídka bonusů dále pokračovala ochutnávkou domácích koblih (wtf?) a většinou dříve nabízených předmětů (mimo gramofon a sedmipalcové singly) za 1000 dolarů. Poslední odměnou za 1000 dolarů byla limitována edice knihy s ilustracemi amerického spisovatele Neila Gaimana s texty Amandy Palmer a fotografiemi Kylea Cassidyho doplněná CD a LP, digitálním downloadem, děkovným dopisem a podepsanou knihou ilustrací.

Pro největší fanoušky nabídla Amanda Palmer svou účast na domácí party za 5000 dolarů. Součástí byly i všechny předchozí nabízené předměty. Nejdražší odměny měly stanovenou cenu 10 000 dolarů, jednalo se o výtvarnou seanci zakončenou večeří nebo hromadným focením s Amandou Palmer a její doprovodnou kapelou.

Jako hlavní nástroje propagace posloužily především sociální sítě spolu s vyvolanou publicitou v médiích. Pro vyšší zaujetí fanoušků Amanda Palmer taktéž přispívala pravidelnými novinkami o průběhu natáčení alba na svůj blog. Jediné vynaložené náklady na propagaci vznikly při tvorbě upoutávky na Kickstarterovou kampaň. Následná distribuce všech odměn probíhala nezávisle na tradičních distribučních řetězcích prostřednictvím Amandy Palmer a jejího týmu.

Crowdfunding není automatickou zárukou úspěchu a je nutné důkladně zvážit nabídku jednotlivých odměn, což se Amandě Palmer úspěšně podařilo. Cílem kampaně bylo dosažení mety 100 000 dolarů, ve výsledku však bylo vybráno 1 192 793 dolarů, což je téměř dvanáctkrát vyšší částka. Palmer se zároveň stala prvním hudebníkem na serveru Kickstarter, který v kampani vybral více než milion dolarů. Kampaň byla podpořena celkem 24 883 dárci během jednoho měsíce. Dalším úctyhodným ukazatelem je rychlost financování ze strany fanoušky, prvních 100 000 dolarů bylo získáno během sedmi hodin od spuštění kampaně. Během této doby byla kampaň podporována především sociálními sítěmi, neboť tradiční média ještě nestihla zareagovat.

Jednotlivé prémie, jejichž jádrem byla vždy hudba, zaujaly nejrůznější cílové skupiny. 19 % dárců se rozhodlo přispět alespoň jedním dolarem výměnou za digitální download a vygenerovali tak 13 270 dolarů. Zajímavostí je, že 80 % z těchto dárců zaplatilo více než požadované minimum 1 dolar. 26 % lidí z celkového počtu dárců zvolilo příspěvek 5 dolarů výměnou za Digital Deluxe Edition, což vyneslo 35 781 dolarů. Fyzickou verzi alba na CD za 25 dolarů si předobjednalo 38 % dárců, čímž bylo získáno 236 941 dolarů. O fyzickou verzi na LP za 50 dolarů byl výrazně nižší zájem, objednalo si ji pouze 5 % dárců, přesto vynesla 67 872 dolarů. 6 % přispěvatelů zvolilo doprovodnou knihu ilustrací s autogramem Amandy Palmer a přiloženým CD či LP za 125 dolarů, což díky vyšší ceně připsalo na konto 206 881 dolarů.

I přes vysokou cenu byl značný zájem také o zážitky spojené s Amandou Palmer (privátní vystoupení, večeře, domácí party atd.), které vynesly 300 000 dolarů. Nejoblíbenější položkou z této nabídky se stal privátní koncert s 397 dárci. Výsledky ukazují, že fanoušci nechtějí pouze pasivně přijímat, ale přímo se zapojit do interakce se svými idoly, ať už si o prostituování hudebníků myslíte cokoliv. Tyto výnosy však nebyly konečné, album bylo taktéž vydáno v běžné distribuci a v USA debutovalo na 10. místě žebříčku s 24 tisíci prodaných kopií.

Dokonalý happy end? Ne tak docela, krátce po úspěšné crowdfundingové kampani Amanda Palmer vybízela hudebně nadané fanoušky, aby se aktivně zúčastnili turné jako jednorázoví členové doprovodné kapely The Grand Theft Orchestra. Odměnou za odvedenou práci mělo být však pouze upřímné objetí, občerstvení v šatně umělců a pár kousků merchandise. Netrvalo dlouho a nadšení vystřídala obrovská vlna nevole - vybrat od fanoušků přes milion dolarů a chtít, aby na turné vystupovali bez nároku na honorář, není zrovna dvakrát košer. Hlavní protagonistka příběhu sice následně otočila a všem vystupujícím přislíbila zasloužený honorář, ale nahořklá pachuť zůstala…

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vizuální cesta Einstürzende Neubauten

Jan Škop 22.04.2020

Einstürzende Neubauten a jejich vztah k videoklipům a vůbec pohyblivým obrázkům aneb doplňující materiál k hlavnímu tématu aktuálního vydání Full Moonu.

Track týdne: Soccer96 - I Was Gonna Fight Fascism (ft. Alabaster dePlume)

Jiří Špičák 02.04.2020

Jako správný politický track má groove: vzpomeňte si na kultovní revolucionářský motorik Crest milovaných Stereolab a hned vám bude jasné, kde se pohybujeme a kde skončíme.

Ngoni pro třetí tisíciletí (Bassekou Kouyaté)

Akana 25.02.2020

Brilantní instrumentalista se nijak netají snahou oslovit co nejširší spektrum posluchačů a myslí přitom jak na své krajany, tak na západní publikum.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Ženy v angažovaném popu

Aneta Martínková 02.01.2020

V mainstreamovém vnímání bylo boření stereotypů pořád vnímané trochu jako padlé na hlavu. A umělkyně, které se o něj pokoušely... Jeden z nejlepších loňských textů Full Moonu nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Kde se vzal sad boy? (Depresivní pop)

Jiří Špičák 02.01.2020

Citlivý chlapec, plachý introvert. Sad boy. A jeden z nej-textů roku 2019, který vyšel v magazínu Full Moon, nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Padesát let narušování vašeho klidu (Yoko Ono)

Jiří Špičák 02.01.2020

Nevídanou kreativní erupci první poloviny sedmdesátek zakončila Yoko Ono deskou Feeling the Space, píše se v článku, který vybíráme v rámci best of textů Full Moonu. Teď online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Bez růžových brýlí (Ženy v beat generation)

Anna Mašátová 02.01.2020

Své místo v učebnicích literatury si ženy beat generation zatím zcela nenašly a těžko říct, zda se tak stane. Vybraný text z loňského ročníku tištěného Full Moonu online.

Full Moon Stage 2019: The Kill Devil Hills

redakce 14.04.2019

Australský Divoký západ v Ostravě? The Kill Devil Hills představí na Full Moon Stage svou aktuální desku.

Full Moon Stage 2019: Holy Motors

redakce 12.04.2019

Čarovnou náladu a cinematické westernové motivy násobí mohutný zvuk tří kytar, zkreslený spoustou efektů a reverbu.

Full Moon Stage 2019: Uniform

redakce 11.04.2019

O nejtvrdší koncert letošního festivalového programu, jak Full Moon Stage, tak celých Colours, se postarají američtí Uniform.